Ingatan Kepada Penziarah...

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

Saya merupakan seorang hamba Allah swt dan ummat Muhammad saw yang punya pelbagai kekurangan dan juga banyak kelemahan...

Saya juga seorang yang sangat kurang ilmu dan bukan ahli di dalam agama...makanya kini, saya sedang belajar lagi dan lagi semampu dan sedaya saya...

Oleh itu, ingin saya tegaskan..saya bukan seorang ustazah (jadinya jangan di soal saya bab berkenaan agama).
Bukan juga hafizah dan jauh sekali alimah...
(makanya saya bukan pakar bab hadis, dalil dan apa jua untuk menentukan sebarang hukum)....

Maaf andainya, saya tidak dapat menjawab persoalan penziarah di blog ini, YM mahupun email...

Syor saya....carilah orang yang betul2 alim berkenaan setiap bidang ilmu agama ini..

sekian... selamat beramal ^^


~Da'ie Dunia Akhirat~

Wednesday, August 24, 2011

Semoga segalanya di Permudahkan Allah swt :)

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah... Ramadhan sudah masuk hari ke 24. InsyaAllah, 27 haribulan ni (hari sabtu) umu dan suami akan bertolak balik ke Semenanjung bagi menyambut Hari Raya Aidil Fitri bersama keluarga tercinta.. :)

Pemberitahuan di sini juga, pada hari raya ke 5 nanti, keluarga sebelah umu akan mengadakan kenduri bagi walimah adik di bawah umu.. iaitu Umu Animah dan pasangannya. < amboi abah, baru tahun lepas sambut menantu sekali 3. Tahun ni x sempat2 rehat lagi sudah menambah ahli keluarga lagi..hikhik

Dan kami yang 3 orang pegantin baru tahun lepas.. raya kali ini sudah pula.. Alhamdulillah, bergelar "mak-mak buyung"..huhuu. Sungguh cepat masa berjalan. Dan beberapa bulan lagi, kami bertiga akan bergelar ummi InsyaAllah. Sudah tentu bertambah-tambah meriah family besar abah kerana tahun ini sahaja lahir 6 cucu sekaligus... Sungguh produktif. hohoooo :)

err...dan, selepas sahaja selesai walimah kali ini, mungkin abah patut mula memikirkan jodoh bagi adinda mardhiah pula.. kerana sudah sampai gilirannya dan pada fikiran umu, adinda yang sorang ini juga sudah tidak sabar menjadi pembantu daie walaupun hakikatnya dia x habis lagi belajar...hahaaa :p

- ngumpat diah di sini sebab dia sekarang sibuk buat persiapan di kampung dan x ada masa nak membelek blog..hehee -

hmm... Sudah menjadi trend pula, sebaik sahaja gred di U.. anak-anak perempuan abah akan terus "disambar". Sekarang, yang masih belajar di U ada 3 orang. Mungkin mereka kelak akan berkahwin sekali 3 orang seperti mana umu dan kakak2... Mengulang sejarah pegantin 3..hohoo <  mudah tanggungjawab abah umu :D

Owh dan iya.. Jazakumullah kepada teman-teman yang mendoakan kebaikan yang banyak buat buat umu sama ada di blog, sms dan facebook sempena hari lahir umu pada 22 Ogos lepas bersamaan 22 Ramadhan :)

Moga kebaikan dari Allah swt yang berkekalan buat anda jua :)

Jika hari-hari biasa selalu juga kami ke sini tetapi untuk hari lahir umu beri kelainan sedikit
kerana kami datang untuk berbuka puasa :)


Kek blueberry yang sedap. Umu sangat sukaaa :)

Jazakallah jua pada suami yang bersungguh menjadikan sambutan hari lahir umu sebagai ahlianya buat kali pertama begitu istimewa. errr... walaupun hakikatnya.. tempat sambutan, kek dan hadiah hari lahir umu, semuanya umu yang perlu membuat keputusan sendiri. Suami cuma beri pilihan je...heheeee

makanya tiadalah surprise di situ.. :p

Walaubagaimanapun.. ia tetap istimewa. Jazakallah abang!

Sebelum terbang balik ke semenanjung, perlu beberapa perkara umu selesaikan.. antaranya..


Si kecil berdua ni..

X boleh la nak bawa naik belon sama. Kena tinggalkan. Agak-agaknya siapa la yang menjadi "mangsa" umu menjaga si kecil ni selama 10 hari..hikhik
Owhh...lupa umu nak kenalkan siapa ahli rumah baru kami yang comel ni...

Allo.. je m'appelle Bebeg


et moi Momoi :)
-penat umu ajar diorang bahasa Perancis tau-


Walaupun umu yang bersungguh nak membela kekura ni tapi yang paling kerap membelek dan bermain dengan si bebeg dan momoi ni suami lerr..huhuu

Kenapa namanya Bebeg dan Momoi? satu besar dan satu kecil. Yang big jadi Bebeg. Yang small jadi momoi...hahaa. comelkan?

Dan juga.. agaknya, siapa pula yang akan menjaga tanaman sayuran umu ni...hmmmmm


Perlu di siram. kalau x dengan izin Allah, leh mati ni 10 hari x dapat air.
Macam manusia juga, siapa yang x berzikir ibarat mati di sisi Allah swt..huhuu


err..suami syor agar umu "mempergunakan" anak murid iqra' umu untuk menyiramnya sepeninggalan kami nanti. hmm.. ok gak idea tu..hihi. nanti bagi upah :)

Okey la...umu nak masuk dapur dulu. Mahu nusrah jemaah 10hari berbuka dan bersahur. Syukur la bekerja dari dalam rumah, sambil mengajar tuisyen boleh lari2 ke dapur bersilat dengan periuk belanga..haha

Moto : "siap sedia untuk berkhidmat bebila masa dan di mana jua"
 
  Selalu juga di bulan puasa sambil mengupas bebawang dan menggentel doh kuih muih, sambil umu memantau anak-anak tuisyen ni buat latihan. Bestkan? 2 in 1. heee.

Dan untuk nusrah kali ini umu x perlu tergesa-gesa sangat sebab sebelum suami g mengajar tadi dah ikram umu kupas bebawang dan bahan2 masak ayam lomak cili api di campur pucuk paku.
Suka benar orang2 sabah ni makan masak lomak.. Paling kerap umu masak untuk nusrah kalau tidak lomak cili api mesti 3 rasa.. < Permintaan tertinggi. 

Moto di atas tu valid jika dan hanya jika apabila suami masih mengekalkan prestasi meringankan tulang membantu umu...kuang..kuang.. ;p

k lah..nak menebar roti jala lagi ni sebagai menu tambahan. 

Di kesempatan ini...

Umu dan bagi pihak suami juga... ingin memohon maaf andai kiranya sepanjang kami berblog, ada perkara sensitif, terkasar atau apa-apa sahaja yang kami lakukan tanpa sengaja, telah mengguris hati sanubari pengunjung blog...

Mohon di halalkan ilmu dan segala perkongsian di blog2 anda ye :)

-Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Fitri-
maaf zahir dan batin

Dari: 
Umu Anisah Mohd Nor
umu6point.blogspot.com
.

Friday, August 12, 2011

'Si Posmen' juadah berBuka ;p

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah wa syukurillah :)
Dapat juga umu mengucapkan...

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK 

buat teman-teman seusaha di blog :). err...x kira lewatkan walaupun dah masuk hari ke 12?heheee..

Bagaimana iman&amal anda sepanjang Ramadhan ni? Ada rasa kelainan x dengan bulan-bulan sebelum ni? Mesti adakan? Rasa nak beribadat lama-lama. Baca Quran macam x mahu berhenti. Solat nak sambung-menyambung je rakaatnya.. Rasa macam tu x? Ke ada yang terover dose berpuasa sampai sayang nak berbuka? hohohoo... :D

Sememangnya banyak fadhilat yang boleh kita temui (jika di renung dan fikirkan) dan boleh kita perolehi (jika kita usahakan) sepanjang kita menyambut bulan Ramadhan yang penuh berkat ni.

Sebagai contoh, pada bulan inilah tanpa rasa segan dan silu kita dapat mengeratkan hubungan kejiranan kita. Dengan cara? Berkongsi atau bertukar juadah berbuka..hehee..

Teringat Ramadhan tahun lepas ketika umu masih belum menjadi ahlia orang dan bakal menjadi tunangan orang (raya ke 5 bertunang..hoho), umu duduk berkhidmat di rumah kakak di Banting. 

Oleh kerana, rumah kakak jenis taman perumahan dan kedudukannya dikelilingi ramai jiran makanya... Juadah berbuka dari dapur kakak akan di hantar dalam 4-5 buah rumah. 
Memang best je time tuu... berbalas juadah!

Tapi yang x bestnye...

Umu pulak yang kena jadi posmen..heh. Kalau duduk di kampung (rumah abah), nescaya kebarangkalian umu menjadi posmen menghantar juadah berbuka di rumah jiran adalah sangat rendah @ langsung tidak ada.

sebab apa?

Sebab bawah umu masih ada 6 orang adik lagi yang boleh di arah dan di pergunakan. hahahaa

Tapi memandangkan di rumah kakak, nak mengharapkan anak-anak buah yang jadi posmen.. rasa x bertimbangrasa pulak lelagi bila memikirkan untuk sampai ke rumah jiran harus melintas jalan dan ada yang  harus melangkah longkang. 

Karang ada yang x lepas langkah longkang....kan tragis tuu..huhuu. Setakat mereka jadi pengapit umu boleh la.. x ada la malu sangat umu jadi posmen sorang-sorang.. :p

Alhamdulillah, tradisi menghantar juadah ke rumah jiran yang di warisi dari rumah abah dan kakak masih umu teruskan walaupun duduk di Sabah ni.. :)

Dan cuba teka siapa pulak yang kena jadi posmen Ramadhan kali ini?

Yesss...betul! Mesti la suami...hohohoo < mangsa keadaan. x ada anak lagi untuk di suruh-suruh :p

Kadangkala, bukan sahaja umu bertukar juadah dengan jiran, tetapi juga dengan anak-anak iqra' yang datang mengaji selepas berbuka. Siap ada bawa mangkuk tingkat lagi... Pening juga umu nak membalas memenuhkan mangkuk-mangkuk tingkat tuuu....uhukk!

Jom layannn.....


 Umu cuma beri sepinggan kecil kek coklat dan keesokannya pinggan umu di balas muffin dan 2 juadah lain dalam magkuk tingkat tuu...

 Adat melayu hantaran perlu di balaskan...

Aduhai, juadah berbuka dan kuih muih umu sudah habis jadinya umu balas buah-buahan di atas. Syukur la bebudak tu sangat suka buah limau..heheheee :D

Ada yang umu beri kuih apam pisang jeee..


Tetapi di balas dengan NASI BERIANI GAM... aduhaiii lagi..
 jadinya keesokan hari, kena masak yang istimewa juga untuk mengisi pinggan mangkuknya...

 Susah payah umu masak Nasi Ayam Madu untuk membalas tau...


Dan terus di balas balik dengan mee goreng. 
Banyak betul udang dan ayam di dalamnya.. 

Tetau la udang-udang kat sini segar dan besar.. 
 
Jadinya..nak x nak, mahu tak mahu.. walau berdua je makan.. kena juga umu masak dan merajinkan diri ke dapur mencuba pelbagai resepi sepanjang Ramadhan ni. Ini kerana setiap hari ada sahaja juadah dari jiran yang sampai ke rumah dan sebagai pengikat silaturrahim.. haruslah umu membalasnya dengan air tangan sendiri, X kan nak bagi juadah yang di beli kuttt.. iskk iskkk..
 
Jom layan apa yang sepanjang tahun ini atau sepanjang hidup umu resepi yang umu x pernah masak.. sudah umu masak dan selamat sampai ke rumah jiran...hehheee :D

 Tepung pelita. 
Buat dalam mangkuk-mangkuk kecil jee... 
Bawah baru alas daun pisang...hik

 Laksa. 
First time sepenuhnya buat sendiri. 
Kalau x selama ini (sebelum khawin) umu jadi tukang pengasing isi dan tulang ikan jeee...

 Lepat Pisang. 
Pepisang yang banyak di Semporna.
Selalu jadi bahan experiment umu buat kek dan apam kukus..hoho
Kali ni buat lepat pulak.

 Bakso
haa...berbola daging yang timbul-timbul tu hadiah dari sorang kakak masthurat yang baru umu kenal. Suami bawa umu ziarah kakak ni kerana sekarang suaminya khuruj di Samarinda, Indonesia. Siap umu bermalam di rumahnya dan suami pula ke malam markaz. 
Suami isteri ini buka perusahaan bebola daging di Merotai, Tawau. 
Jazakillah Ahlia Nizam. Sedap bebola daging akak :) 
InsyaAllah, x lama lagi dah ada brand sendiri kan kak. amiinnn.



Mee Kari :)
Kekerang kat sini sangat besar sampai umu dan suami seram nak makan.
Terus di rebus dan isinya di masak mee kari.
Tapi..tetap seram nak makan jugak sebab isi-isinya besar dan liat..huhuu

Dahh..dah tu cukup kalian menjamu mata. Karang ada yang kurang pahala tengok makanan lelama..hahaa.  Walau apapun. Jazakumullah buat saudara seislam di sini yang menjadikan Ramadhan umu tetap meriah walaupun berada di perantauan..hehe.
 
Rasa tiada beza je menyambut puasa antara Semenajung dan Sabah.
Tapi kalau Raya....waaaa.. tetap kena balik Semenanjung. Banyak beza tuuu..

Jadi apa lagi...
Ayuh.. jangan berlengah.. jangan menangguhkan masa mengikat silaturrahim dengan kejiranan anda.
Sesungguhnya langkah kita menghulurkan juadah berbuka kepada jiran dengan ikhlas, InsyaAllah mampu memecahkan tembok prasangka yang terbina sekian lama...
err..lelagi kitakan masthurat yang digeruni jiran sekeliling kerana berpurdah..
hikhikhik :D
.