Ingatan Kepada Penziarah...

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

Saya merupakan seorang hamba Allah swt dan ummat Muhammad saw yang punya pelbagai kekurangan dan juga banyak kelemahan...

Saya juga seorang yang sangat kurang ilmu dan bukan ahli di dalam agama...makanya kini, saya sedang belajar lagi dan lagi semampu dan sedaya saya...

Oleh itu, ingin saya tegaskan..saya bukan seorang ustazah (jadinya jangan di soal saya bab berkenaan agama).
Bukan juga hafizah dan jauh sekali alimah...
(makanya saya bukan pakar bab hadis, dalil dan apa jua untuk menentukan sebarang hukum)....

Maaf andainya, saya tidak dapat menjawab persoalan penziarah di blog ini, YM mahupun email...

Syor saya....carilah orang yang betul2 alim berkenaan setiap bidang ilmu agama ini..

sekian... selamat beramal ^^


~Da'ie Dunia Akhirat~

Saturday, January 29, 2011

emm..bila kita IKHLAS kan....

Bismillahirrahmanirrahim...

Sebelum memulakan bicara, suka umu berkongsi kisah ini kepada semua.. 
(kisah yang membawa berita gembira berkenaan ganjaran teristimewa buat kaum wanita ~)

Diriwayatkan bahawa Asma’ bint Yazid ibn as-Sakan r.a datang menemui Nabi SAW dan bertanya:

“Wahai rasulullah, sesungguhnya aku jurucakap kaum wanita Islam. Mereka semua berkata dan berpendapat sepertiku. Sesungguhnya Allah Azzawajalla telah mengutusmu kepada kaum lelaki dan juga perempuan. Kami telah mempercayaimu dan mengikutimu. Dan bahawasanya kami ini, kaum wanita, terhad bilangan kami, sentiasa duduk di rumah. Dan bahawasanya kamu kaum lelaki , telah diberi kelebihan dengan solat Jumaat, dan menyaksikan jenazah. Apabila mereka keluar untuk berjihad, kamilah yang menjaga harta benda mereka dan memelihara anak-anak mereka. Tidakkah dapat kami berkongsi dengan mereka dalam pahala ini?”


Sebaik sahaja jurucakap wanita ini habis dari pengaduannya, Rasulullah menoleh kepada para sahabatnya, seraya berkata kepada mereka:
“Pernahkah kamu mendengar pembicaraan seorang wanita yang pandai mengemukakan masalah dalam agamanya daripada wanita ini?”


Para sahabat menjawab serentak:
“Kami tidak sangka ada seorang wanita yang dapat mengemukakan permasalahan seperti ini, wahai Rasulullah!”


Rasulullah lalu menoleh kepada wanita itu seraya berkata:
“Beredarlah wahai Asma’! Dan beritahulah kepada kaum wanita yang lain, bahawasanya penjagaan seorang wanita kepada suaminya, dengan mencari keredhaannya, dan membuat segala yang disukainya itu adalah menyamai semua itu.”


Lalu beredarlah Asma’ sambil bertahlil dan bertakbir memberitahu khabar gembira mengenai pernyataan Rasulullah SAW kepadanya itu.

 ======================


Allahuakhbar... Dulu sebelum berkahwin, bila jumpa kisah ini dalam kitab taklim mesti la hati terdetik...

~wah..x terlalu besar ke ganjaran tu untuk kami kaum wanita? x perlu bersusah payah pergi berjihad mengorbankan harta dan nyawa..duduk relak je..jaga rumah, jaga anak dan harta suami... senangkan hati suami dah dapat ganjaran yang sama...

~x payah susah2 nak kejar masjid dan surau setiap kali solat fardhu.. wahh..wahh...mudah...mudah!

hah..sekali dah kahwin, baru tahu sakit x sakitnya menguruskan rumah sendirian.haha. .Patut lah ganjarannya besar.. Kalau dulu, buat kerja rumah x rasa berat sebab ada banyak askar di rumah bergotong royong menguruskan hal ehwal rumah tangga (adik beradik perempuan 11 orang katakan..).. dari membasuh baju, mengemas rumah, memasak sampai lah hal2 membersihkan halaman rumah.. semua di kerjakan secara usaha sama..

adik beradik lelaki boleh relak!hoho..

Dan kalau time study dulu..duduk kolej x payah memasak. uruskan diri sendiri je. basuh baju sendiri, nak makan oder je dekat mak cik cafe, kemas bilik pun sekangkang kera..itu pun ada roomate sekali mengemas sama-sama.. 

Tapi kini...segala hal ehwal pengurusan rumah tergalas di bahu kita apabila menyandang jawatan sebagai seorang "isteri". Atau terkadang di panggil "mem besar".. besar di sebabkan dengan tanggungjawab tau bukan sebab lain...huhuu

Walaupun kita punya suami yang sangat ringan membantu namun ia tetap tidak sama suasananya dengan yang dulu. Lebih-lebih lagi apabila suami kita terlibat dengan usaha dakwah. Mana nak tumpu pada tugas dunia, mengejar solat fardhunya di surau, menghadiri mesyuarat mingguan, iktikaf di malam markaz, bertemu manusia sekeliling mengingatkan mereka dan diri sendiri kepada agama dan menyambut takaza yang sentiasa datang tiada henti...

Sudah tentu keletihan dan kelelahan yang para suami rasa bukan alang-alang dan adalah amat menyenangkan sekali jika bila pulang ke rumah di rasakannya seperti pulang ke istana... di sambut dengan senyuman oleh si isteri dan bukan pula rungutan (walaupun isteri juga sangat kepenatan menguruskan rumah)..

Di hidangkan pula makanan dan minuman dan bukan pula permintaan yang menyerabutkan fikiran... (walaupun isteri dah lama menunggu masa yang sesuai asbab kesibukan suami)..

hmm....jadinya bila diri sendiri sudah merasa sendiri akan kemujahadahannya di dalam mengurus rumah tangga (macam lipas kudung..) seperti dalam pengaduan Asma’ bint Yazid ibn as-Sakan r.ha kepada Rasulullah SAW, maka sememangnya layaklah kaum wanita itu mendapat ganjaran setimpal dengan apa yang di anugerahkan kepada kaum lelaki walaupun hanya duduk diam di dalam rumah kerana di situlah sebaik-baik tempat bagi kaum wanita...

Tiba-tiba umu teringat salah satu bait ayat 'bisikan masthurat'..
"Biar kami mengurus istana sendirian, asal fikirnya sentiasa kerana agama, x mengapa."

Rasa-rasa time tulis..ikhlas ke tak ikhlas ni? haishh...jangan bersangka-sangka tau! <-- walaupun ketika ia di tulis, umu masih lagi di alam kanak-kanak rebena..hahaha

Apabila menguruskan istana dengan ikhlas semata-mata kerana Allah swt..makanya segalanya akan menjadi mudah dan adalah sesuatu yang menyeronokkan apabila kita sendiri berpuas hati melakukannya dengan cemerlang, gemilang dan terbilang...hihiiii..


"eemm...abg malam markaz ni nak bawak bekal x?"

"kejap abg fikir... emm...sempat ke nak masak dalam sejam ni? lepas asar nak bertolak dah.. Tapi kalau sedia nak masak, abg lari jap beli periuk besar untuk masak nasi.. periuk kita tu kecik sangat"

Okey. sedia je...nak masak apa bang?

Apa yang ada dalam peti ais? karkun dari sini ada 7 orang tau..

Ikan merah ada 3 ekor. InsyaAllah cukup kutt...

okey..goreng je la ikan tu..

eh..ada ke. buat malu jee.. (mesti la malu..ada ke suruh goreng jee..huhuu). masak sup ye? tapi nanti makan time sejuk x sedap.. (aikk..pepandai je.. yang bagi sedapkan Allah...hihii). masak ikan 3 rasa nak?

sempat ke?

InsyaAllah. sempat je..


Ikan merah...errkk..pernah ke orang buat untuk masakan 3 rasa? belasah je laa....


 Ikan  tidak lagi kelihatan apabila sudah tenggelam dengan "sos bermacam rasa" dan sayuran campur pelbagai jenis..hehe. (sila abaikan nenas yg besar2 tu...keluar terus dari tin je tu..huhuu)
Sengaja buat sosnya melimpah ruah...moga lebih ramai yang dapat merasa.


Semoga bekalan makanan untuk 7 orang ini cukup untuk 14 orang makan. seperti kata pembayan di tempat taklim masthurat minggu lepas...
"sediakan 2 bekalan untuk suami pada malam markaz. alas tidur dan makanan. bekalan makanan untuk seorang boleh cukup untuk 2 orang makan ibu-ibu...." --> errkk..x jadi ibu lagi.


Dan sebelum bertolak ke tempat markaz, suami sempat bertanya... esok taklim masthurat nak bawak apa?
"hmmm..sardin roll la". (Pernah bawak kuih ni ke taklim masthurat dan ramai yang suka siap minta resepi lagi...mungkin di sabah tidak jumpa kuih ni..hihii)

ini rupa sardin roll ketika hendak beramah mesra dengan jiran 2 hari lepas. (maklum laa..kitakan kaum muhajirin..hihii)

owwhh...dan waaaa...malam ni buat kali kedua di tinggalkan..huhuu.. seram bunyi anjing di luar. (anjing di sini bagaikan kambing di kampung daa....berkeliaran sesuka rasa..huhuu). 
Tak ape...Allah kan ADA... =)
.

Sunday, January 23, 2011

Bercakap lagi dan lagi dan lagiiiiiieeee~

Bismillahirrahmanirrahim....

Alhamdulillah...buat kesekian kalinya umu berjaya mengupdate entry di blog iman&amal ini..hehee :)

~ kalau dulu time study, lambat cepat mengupdate blog..orang x kisah pun. x ada siapa tanya dan umu pun sesuka rasa nak tulis di dalam blog ini apa2 yang umu rasa nak letak..

Tetapi sekarang.. jika lewat dan tidak kelihatan entry baru, tidak on di YM, hmmm...dah ada yang bertanya kenapa dan mengapa..huhuu. Terasa diri di hargai pulak ...lalalalaa~ ~

Tapi yang buat serba salahnya bila nak start tulis entry laa..aduhai... dah kena jaga itu ini <-- nampak sangat sebelum berubah status ni, umu x ada sifat ikram kat orang lain..huhuu :( 


Dalam masa lebih kurang 2 minggu lagi (mengikut perkiraan umu ye..) akan tiba cuti yang agak panjang bagi perayaan tahun baru cina, CNY...

InsyaAllah, jika Allah swt pilih umu dan suami...kami akan menyempurnakan jemaah untuk keluar 3hari masthurat di sini (sabah bha..). Agaknya macam mana la umu nak berkomunikasi dengan orang2 tempatan nanti ye. Sedangkan time pergi taklim masthurat pun dah berkerut-kerut dahi nak faham loghat orang sabah ni..jadi umu banyak sengih jer...hikhik

Teringat pergi taklim masthurat minggu lepas, muzakarah 6 sifatnya di buat oleh masthurat jemputan dari halakah laut (kiranya umu ni duduk di bahagian halakah darat laa). Wah..sekali dia cakap bahasa orang suluk + english daa... tapi yang banyaknya bahasa suluk la...

MasyaAllah, sememangnya benar..Allah yang beri kefahaman bukannya makhluk. Walaupun umu x faham sangat dengan bahasa suluk tersebut (memang x faham sungguh), tetapi Allah bagi umu faham apa yang masthurat tersebut cuba sampaikan.. Terkesan tengok air mata2 yang mengalir semasa sesi muzakarah tersebut...huhuu --> sungguh kerugian yang besar buat sesiapa yang sentiasa lari dari mendengar perkataan-perkataan yang haq.

Untuk taklim masthurat hari ini, selepas bacaan kitab ada bayan oleh salah seorang ahli jemaah yang sedang keluar di kawasan sekitar. (Orang tempatan juga).. Alhamdulillah..bahasanya mudah untuk umu faham.. dan buat kesekian kalinya air mata mengalir lagi dan lagi..aduhai... menusuk-nusuk sungguh hati bila mendengar intipati bayan tadi..huhuu --> x tahu la kenapa dan mengapa sejak bergelar ahlia orang ni umu cepat betul tersentuh bila mendengar cerita2 mengenai pengorbanan para sahabat r.hu dan sahabiah r.ha dalam usaha menyebarkan dakwah... sedangkan time anak dara dulu relak je dengar --> ke time tu hati umu keras?huhuu


Hati sekeras ini lama kelamaan bisa mencair apabila di perdengarkan akan kebesaran Allah swt lagi dan lagi...InsyaAllah.

Bercakap bab dari keras menjadi cair ni.... sedang umu mengarang entry yang x siap2 tiba2 sorang kawan sejak zaman sekolah hingga ke Universiti tiba2 buzz di YM... student civil engineering...

Bermacam perkara yang kami bualkan.. Tiba part jodoh, maka ia menjadi satu topik yang amat panjang untuk kami "muzakarahkan"..huhuu -katanya sedang stress bab jodoh-

Jika di universiti, sahabat-sahabat umu bukanlah dari kalangan mereka yang mampu menutup aurat secara sempurna. Maka jika umu berjalan di sekitar kampus mahupun outing membeli keperluan, pasti sahaja ramai yang memandang pelik apabila umu berjalan dengan teman yang free hair siap berwarna rambut lagi, ada yang memakai tudung tetapi pakaian mereka jika di bawa masuk ke surau akan menjadi satu pemandangan yang sangat aneh bagi ahlinya!

Makanya begitu juga lah perihal jodoh, kerap kali juga sahabat-sahabat umu bergurau dan memerli.. "kalau umu, pandang yang berkopiah dan berjanggut je..duduk pun kat masjid surau. kalau kat shoping compleks ni memang x jumpa laaa"
(Alhamdulillah...doa mereka di perkenankan Allah swt. Jazakillah teman2)

Berbalik kepada sahabat umu tadi, katanya berasa sebak melihat kebahagiaan umu dan menyoal umu apakah dia layak untuk bahagia seperti umu juga? Sekarang, dia adalah salah satu sahabat umu yang hati mereka mulai mencair untuk mengambil islam 100% sebagai cara hidup mereka dan sudah pasti mereka memerlukan pembimbing iaitu insan bernama suami (kata mereka ..) untuk menjadi asbab matlamat mereka tercapai.

Nah.. sekarang sudah nampak hasilnya (penat tau umu "tasykil" sahabat2 umu supaya pilih calon suami yang buat usaha -dakwah-. selalu je tunjuk yang macam itu dan itu -selalu tunjuk karkun la...hahaha. walaupun hakikatnya sahabat2 umu x tahu pun wujudnya golongan "tabligh" di kalangan student). Tu yang selalu umu kena perli bab berkopiah dan berjanggut tu..haishh..

Umu tasykil bukannye sebab apa...cuma nak bagi sahabat-sahabat umu ni suka pada agama... Bila umu memperlihatkan contoh calon2 yang sesuai untuk mereka jadikan pasangan hidup, yang mana sudah tentu  mempunyai ciri-ciri berpakaian dan perlakuan mereka mengikut sunnah Nabi saw.. - itu yang penting, bawak kejayaan tau!-

~ ye laa...dari diorang pilih yang entah apa-apa. rambut cacak sana sini. seluar terlonggar terketat.. haih..macam2 fesyen budak2 zaman sekarang ni... Lagi serabut, apabila makhluk bernama lelaki ini siap tarik diorang buat aktiviti yang entah apa2... (Jadi baik umu syor awal2 yang bagaimana sepatutnya  sahabat-sahabat umu ini memilih..ye kan?)


Sekarang soalan mereka..
Boleh ke kami jumpa orang macam tu?
Diorang pandang kami ke?
Nak ke orang-orang "alim" tu jadikan kami isteri?
Kami x macam umu..pakai semua labuh-labuh...
Umu boleh la, tengok la family umu...family kami jauh benar bezanya dengan umu. Apa lagi yang diorang nak pandang dekat kami ni..
-dan bermacam-macam lagi laaaa~


hmm... dan jawapan umu...
InsyaAllah boleh..
Doa la banyak-banyak. Jika betul-betul dah azam. Sudah serius. Doa sungguh-sungguh.
Jika betul-betul mahu, ikhlaskan diri... Dalam doa tu cakap la kenapa korang mahu calon suami yang begini-begini...sebab apa? Jika sebab mahu menyelamatkan agama dalam diri korang, family korang dan keturunan korang..iya... sebut sungguh-sungguh dalam doa. Kalau boleh nangis, menangis laa... --> aik, macam umu selalu buat je dulu-dulu...hahaha



Seperti mana tangisan seorang anak yang bersungguh-sungguh mahukan sesuatu dari ibunya, pasti lambat laun kemahuannya akan di penuhi bila anak itu bersungguh-sungguh, menangis-nangis dan meminta-minta pada ibunya tanpa putus asa...

Begitulah jua Allah swt. Allah swt sangat belas pada hamba-hambaNya...

Dan Tuhanmu berfirman : Berdo'alah kepada-Ku, niscaya akan Ku-perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina." 
(QS. 40 : 60).



Nah..begitulah... Doanya mesti sungguh-sungguh.. InsyaAllah, tiada perkara yang mustahil bagi Allah swt jika Dia hendak memperkenankan sesuatu perkara itu tau sahabat-sahabatku sekalian...
emm...doa tu doa juga, tapi amalan tu pun penting kena jaga betul2... Jika berat nak berubah secara besar-besaran, lakukan dengan perkara yang kecil-kecil dulu yang mana kita boleh istiqomah walaupun amalan itu adalah sekecil-kecil amalan... emm..fahamkan?huhuu

Tiba-tiba rasa diri ini dah lebih bercerita... ishhh umu ni, suami tengah keluar di jalan Allah ... yang awak pulak sibuk menghadap internet berblog dan berYM. Jaga amal x tu duduk sorang-sorang di rumah??..errkk


Dan perbualan kami berakhir.........


umu6point: eh..z**** dh asar lum ni? <-- adoi, dh pukul 5 lebih baru nak ingatkan!

umu6point: umu asar kt cni kul 3.45 td

z****: umu dh nk masuk mgrib kan?
z****: okla
z****: ak pi solt lu

umu6point: mgrib sini kul 6 suku nnt laa
umu6point: haa...kena jaga solat awl waktu tau
umu6point: nnt leh dpt suami yg solatnye di surau je...heheee

z****: i/allah

umu6point: ameennn...
.

Tuesday, January 11, 2011

- Lawatan Mengenal Alam ~

Bismillahirrahmanirrahim....

Allahuakhbar.. 
Sungguh.. umu x berniat langsung!

---> Itu sahaja yang mampu umu katakan bagi membela diri. Perasaan sedih, terkilan, bersalah dan hampir pecah hati di buatnya apabila ada teman2 dan orang yang mengenali diri umu mula memberikan respon melalui panggilan telefon, sms, ym dan email serta tidak kurang juga melalui orang tengah menyatakan kekesalan mereka kerana tidak di jemput hadir ke walimah umu yang sudah berlalu 3 minggu lalu..

Bertambah sedih apabila ada yang seakan2 memandang sepi permintaan maaf umu dan mengulang2 lagi dan lagi kekecewaan dan kekesalan mereka terhadap perkara ini.

Aduhai..teman...jika kalian tahu bahawa sudah sedaya upaya umu berusaha di dalam urusan undang mengundang ini...

Jika kalian tahu sudah berapa banyak sms jemputan yang umu forwardkan..
Jika kalian tahu sudah berpuluh2 kad undangan telah umu poskan..
Dan jika kalian tahu sudah umu berpesan berkali2 kepada mereka yang umu jumpa.. 

"jika berjumpa teman2 lain dan umu lupa hendak menjemput, umu wakilkan kepada korang ye untuk jemput bagi pihak umu"

tentu sahaja ..umu yakin bahawa kalian tidak akan sesekali terasa hati dengan umu...

Maafkan umu kerana merasakan perkara ini kecil sedangkan ia menjadi perkara yang besar buat kalian. Manakan tidak umu terlepas pandang, lihat sahaja berapa orang yang perlu umu beri perhatian di dalam urusan mengundang sedangkan masa ketika itu semakin suntuk....
- kawan2 sekolah rendah dan menengah
- kawan2 sekelas diploma..junior dan senior
- kawan2 sekelas degree..junior dan senior
- kawan2 di dalam program2 luar dari waktu sek hingga ke universiti
- teman2 sebilik dari sek hingga ke universiti
- .......
- ............
aahh....terlalu ramai hendak umu senaraikan... 

kalian sendiri mengerti kerana kalian juga berada di dalam kalangan kelompok2 tersebut. sungguh, ia adalah kelemahan umu sendiri yang tidak bersungguh2 menghargai diri kalian sebagaimana kalian menghargai diri umu. Maafkan umu. Namun umu masih mengharapkan doa-doa tulus kalian buat penghidupan umu dan suami di dunia ini dan akhirat kelak...

~ mood yang sangat sediiihhh....sobb...sooobb...huhuu :'(

" FALAA YAHZUNKA QAULUHUM INNA NA'LAMU MAA YUSIRRUUNA WA MAA YU'LINUUN "

Maka janganlah engaku (Muhammad) dukacita tuduhan-tuduhan mereka, Sesungguhnya Kami mengetahui apa yang mereka sembunyikan dan mereka nyatakan.
(SurahYasin ayat 76)


 **********

Lawatan sambil belajar..

Huhuu....x ada lah belajar macam kita buat lawatan time belajar2 dulu.. Ini adalah sesi umu dan suami  mengenal pulau-pulau di Semporna. 
Pulau pertama yang bertuah terpilih buat lawatan julung-julung kalinya ini adalah Pulau Palembang.

haa..terkejut x? Umu ni lagi la 10x ganda terkejut bila bertanya budak yang jadi tukang jaga bot tu.
"Dik, bot ni nak pergi mana?"

"Pergi Palembang"
haa...Palembang? ~ dah terfikir dah kepulauan Indonesia tu..hahaa. Punya la risau. dah la merayau x bawak ic. hehee. Lagi best siap terfikir pasport lg tuu.
Siap tanya 2-3x nak lagi kepastian.

Tapi melihatkan orang-orang yang naik bot tu x lah nampak macam orang indonesia, jadi naik je laaa.. Lagi2 dia kata tambang rm1. Memang x logik la kalau samapai Indonesiakan..hikhik. Memang agak x senonoh la lawatan kali ini sebab umu dan suami hanya "Tawakal illallah" je.


 Jeti di Semporna

Bila bot mendarat je.... kami pun turut sama la naik ke jeti. Dengan berpegang kepada kata2 "Tawakal je la, kalau ada bot yang datang ke sini tentu aje ada bot yang akan ke jeti semporna".

Di jeti, siap tanya lagi sekali  "dik, ini ke palembang? pulau palembang?"
"iya..ini palembang"

 Waah.. ada pulak pulau di Malaysia ni nama palembang. dalam map x ada pulak. Wat confuse je..


 Jeti di "Palembang"

 Posing kejap!

Bila kami berjalan masuk ke dalam pulau lalu kami ternampaklah sebuah papan tanda berdekatan jeti...

 Sekolah yang kami jumpa di pulau ini.. 
(Binaan atapnya seakan bercirikan minang kabau jee..)

hahahaa....tergelak la umu dan suami bila sebenarnya kami tersalah dengar perkataan Balimbang kepada Palembang. Yakin je budak tadi mengiya kan  balik kata2 umu.. rupa2nya dua-dua tersalah dengar..  Jadinya..sila tukar versi cerita di atas dari Palembang kepada Balimbang ye ~



Muka menahan gelora di dalam perut time belayar balik....hahaa


 Sungguh gagah budak kecik depan tu...relak je berdiri kat hujung bot.. 
(kelihatan jeti di semporna dari arah hadapan)


 Sebelum menamatkan sesi lawatan sambil belajar, kami isi perut dulu dengan "membelasah" ikan bakar di gerai yang terdapat di sekitar jeti..hehe
(kelihatan ada yang terlebih gembira dalam sesi ratah meratah ni :p)


**********

 Mengajar iqra'

Owh iye.... Alhamdulillah, umu rasa tidak lagi keboringan menguasai diri.hihii.. akhirnya ada juga teman untuk berbicara serhari-hari selain suami di perantauan ni...

Siapa anak2 yang comel ni??
Diorang la anak-anak yang datang belajar iqra' selepas maghrib setiap isnin hingga khamis. MasyaAllah...cerdik2 sungguh mereka adik beradik... sangat bersopan. Semoga bakal anak2 mak cik kelak mempunyai budi pekerti seperti kalian juga. amin...


Zamani - Mumtazhidayatullah - Amri

**********

Penghargaan

Jazakallah buat suami yang sudi mengikram umu dengan masakannya yang lazat.... tau2 je yang umu dah boring menjamu air tangan sendiri...hikhik :)

Secara jujurnya..hampir x percaya juga suami boleh menyediakan menu2 yang lazat ni...hahaa. k, kat sini kita dah boleh nampak antara kelebihan suami2 dan saudara2 lelaki kita keluar berdakwah. Selain dari mereka  belajar bagaimana nak buat usaha dakwah cara Nabi SAW , mereka  juga boleh belajar mengenal bawang dan periuk belanga..heheee... 

Dan keuntungannya..?? Tentu sahaja kepada kita para ahlia dan saudara perempuan di rumah. Sekali sekala (selalu pun x ada masalah..di alu-alukan..hihiii) mereka boleh turun ke dapur untuk menunjukkan skil memasak mereka (InsyaAllah pasti kita akan kagum dengan hasilnya) dan kita pun boleh bercuti dari tugas2 chef ni...waaa sangat seronok!

Hasil air tangan suami ku....


Nasi ayam
(Alhamdulillah...sangat sedap walaupun presentationnya agak semacam..hihihi)

Kurma rusa
 (Daging rusa di sabah jauh lebih murah berbanding di semenanjung tau)
hmm..macam mana? percaya x? hehee....Jadi umu di sini ingin menyeru kepada kaum wanita dan diri umu sendiri untuk menggalakkan suami dan saudara lelaki kita masing-masing untuk keluar lagi dan lagi bukan dengan tujuan supaya pandai memasak...bukannn.. Tapi supaya mereka dapat belajar korban dan buat usaha cara Nabi SAW kerana hanya dengan mengikuti cara Rasulullah SAW sahaja kita akan mendapat kejayaan... ~
.

Monday, January 3, 2011

Nikmat....Segala Puji-pujian bagi Mu Ya Allah~

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum...

Alhamdulillah...Segala puji bagi Allah yang memberikan nikmat sebegitu besar buat umu... Alhamdulillah :)


Sekitar Walimah


Dan Alhamdulillah lagi dan lagi kerana semua walimah dan majlis yang bersangkut paut dengan pernikahan umu dan suami di kedua belah pihak berjalan lancar. Jazakumullah buat mereka2 yang mendoakan kami. Dengan izin Allah terasa sungguh keberkatan doa2 kalian apabila perjalanan majlis dirasakan begitu mudah dan cepat prosesnye...heheee...sungguh seronok kerana kebiasaannya perkara2 sebesar ini sangat rumit dan meletihkan.

Jika hendak di senaraikan insan2 yang sangat berusaha ke atas majlis kami juga asbab terbinanya ikatan ini..tentu sahaja dengan izin Allah, umu akan tertinggal akan beberapa nama... tapi, untuk menghargai kalian, umu cuba yee..

Jazakallah khairan khatira  buat....

~ Umma Ali dan suami, Cikgu Rauf yang bertanggungjawab menjadi orang tengah suami... juga Cikgu Zahari yang turut mengambil bahagian di dalam proses menyatukan ikatan 2 buah keluarga.

~ Kedua-dua buah keluarga baik sebelah umu juga di sebelah pihak suami yang sangat bertungkus lumus dalam merencana majlis2 kecil sehingga ke majlis besar bagi meraikan pernikahan kami. Sesungguhnya tenaga yang kalian curahkan adalah lain tidak bukan semata2 kerana rasa cinta dan kasih sayang kalian yang besar buat kami...

~ Saudara mara serta orang2 kampung yang turut serta mengambil bahagian dalam menyumbangkan fikir dan tenaga bagi memastikan apa yang telah di mesyuarat dan di rencanakan dapat di jalankan dengan sempurna.

~ Para jemputan dan tetamu kami baik di Gemas n.9 mahupun di Lanchang Pahang... Buat kawan2 yang sudi datang dari jauh x mengira kilometer..hehee. sungguh, umu sangat terharu akan kehadiran kalian... 

~ Juga buat mereka2 yang hadir hari sebelum dan hari selepas majlis kerana tidak dapat hadir pada hari majlis yang sebenar..heheeee...faham ke? cuba fahamkan sampai faham yee..

~ Dan juga..... buah2 tangan yang mengiringi kehadiran kalian sangat2 umu  dan suami terharu menerimanya.. Jazakallah yee :)


Hijrah

Setelah berakhir majlis tidak bermakna segalanya selesai... umu dan suami perlu menziarahi kaum keluarga dari rumah ke rumah di kedua belah pihak untuk mendapatkan doa restu dan nasihat selain dari tujuan utamanya untuk berkenal-kenalan dengan sanak saudara baru...

Jazakallah buat suami yang dengan sabar memenuhi program2 yang di rencanakan..hehee

Setelah bernikah, makanya dengan izin Allah swt..umu telah melakukan beberapa siri penghijrahan terhadap diri dan kehidupan umu...


Dari Amirul mu’minin Umar bin Al-Khotthob rodiallahu’anhu, ia berkata,

“Aku mendengar Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam bersabda, Sesungguhnya amalan-amalan itu berdasarkan niatnya dan sesungguhnya bagi setiap orang apa yang ia niatkan, maka barangsiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya maka hijrahnya adalah kepada Allah dan RasulNya, dan barangsiapa yang hijrahnya karena untuk menggapai dunia atau wanita yang hendak dinikahinya maka hijrahnya kepada apa yang hijrahi”

 (HR. Al-Bukhari )


Pertama-tamanya... umu buat pertama kalinya telah menanda status telah berkahwin iaitu di dalam borang imigresen semasa hendak memohon pasport...hehee... dan kelakarnya buat pertama kalinya umu di panggil "puan" oleh pegawai tersebut..... rasa semacam pulak.... iye.... puan umu! 

~ selamat datang ke dalam dunia puan-puan! hahaaa


Keduanya... penghijrahan yang membawa umu jauh dari keluarga tersayang demi untuk berada di samping suami tercinta... Terbang ke seberang laut dan menetap di Semporna Sabah.. Sungguh suasana yang agak berbeza dari segi budaya dan persekitarannya berbanding tempat2 yang pernah umu menetap sebelum ini... Makanya pada hari jumaat 31/12/2010 pada pukul 5.30 pagi bertolak ke airport untuk menaiki penerbangan ke Tawau pada pukul 7.20 pagi dan Alhamdulillah...selamat mendarat pada pukul 10.15 pagi...fuhhh..

~ selamat datang ke dunia Bawah Bayu....heheee


Ketiganya...siri penghijrahan terpenting umu.... Purdah!... Alhamdulillah.. mula di kenakan di wajah yang seringkali mudah mendatangkan fitnah ini semasa perjalanan ke airport... Sebenarnya dah pakai dari rumah tapi di tarik ke bawah.. nak dapatkan jazbah dulu..hihii...dah dekat2 nak sampai airport baru tarik purdah ke atas dan di sempurnakan pemakaiannya di sebelah abah yang di kasihi di dalam kereta...
kata abah "InsyaAllah, istiqamah ye" ---> maklum la anak perempuan pertama yang mula memakai purdah..
Dan insyaAllah, sedikit masa lagi takaza ini akan di sambut oleh 10 lagi anak perempuannya.. Amin!

~ selamat datang ke dunia di mana para sahabiah r.ha telah lalui... mujahadah berpurdah..huhuu


Karkuzari

Hari pertama di Semporna selepas zuhur telah di bawa oleh suami melihat-lihat kawasan sekitar pekan... Subahanallah... bertapa pemandangan indah yang terbentang di depan mata tidak akan sesekali dapat di lupakan... sangat cantik!

Segalanya menjadi santapan mata yang menyenangkan... udaranya, binaannya, lautnya, bayunya, orang-orangnya dan juga tingkah budaya yang jarang2 di miliki di tempat lain.. kalau lah kalian dapat merasai apa yang umu rasa, pasti dan pasti senyuman x akan lekang dari bibir kalian. Begitulah umu...cumanya senyuman yang x lekang dan ucapan kalimat memuji2 Allah swt tersembunyi di sebalik purdah yang di kenakan...hehee

Setelah puas mengukur keluasan pekan semporna dan mengira bilangan bangunan selama 2 hari maka hari ke 3.... tiba masa untuk menghadiri Taklim Masthurat... Diadakan setiap hari ahad dari pukul 10 pagi hingga 11.30 pagi di rumah Hj. Tusman..

hmm..jika sebelum ini, umu ke taklim masthurat di temani adik beradik perempuan lain dan di hantar oleh abah tetapi sekarang umu di hantar oleh suami dan berseorangan lagi tu. Berdebar juga..maklum la tempat baru. Dengar karkuzari dari suami..masthurat2 di sini joss.. jom kita belajar cara buat usaha agama sebenar dari mereka...heheee. Semoga jazbah mereka dalam membantu suami di dalam medan dakwah berjangkit pada umu yang lemah dan suka main ni..huhuu. Minta doanya ye :)

First time ke rumah Taklim Masthurat.. suami sudah syor bawa juadah. Oleh kerana x yakin sangat nak buat kuih memandangkan di rumah baru masih dalam keadaan "setting in progress" makanya menyediakan pisang goreng menjadi pilihan..heheee. Ringkas dan umu suka...hahaaa

Sampai je.. suami dah kerah naik tangga itu dan masuk ikut pintu ini.. siap pantau dari jauh :p

Bagi salam 3x.. x berjawab tapi ramai budak2 kecil bermain sekitar rumah menandakan rumah berpenghuni... bila jenguk ke dalam kelihatan seorang kanak2 berusia 12 tahun sedang menjaga baby bersama adik perempuannya berusia 5 tahun...

"masuk lah mak cik, mama x ada di rumah. ke pekan." (waa..sampai ati paggil mak cik ye..nanti kakak dah buka purdah baru tahu keremajaan kakak tau..hahaaa)

"hari ini ada taklim kan? pukul berapa ye sepatutnya mula?"

"iya..ada. sebetulnya pukul 10 tapi mama ke pekan beli keperluan sedikit. sebentar lagi mama balik" (geram je dengan suami sebab excited sangat kata majlis mula pukul 9.30..)

"siapa ada di rumah? ayah mana?"

"ayah keluar di semenanjung. x ada sapa2 di rumah. saya saja jaga adik2"

"hmm...(berani betul budak ni)..hihii.. sapa nama ni?"

"saya Faridah. adik nama Zainab. baby ni namanya Sumayyah"

"Sedapnya nama.. yang itu nama sapa?" (kelihatan seorang budak perempuan berusia dalam lingkungan 4 tahun masuk ke rumah)

"Rabiatul Adawiyah" (dengan pelat2nya..hihii)

"Tinggal di mana?"

" Tinggal di Syurga" (muka manis je time jawab...hahaaa)

MasyaAllah......pasti dan pasti jawapan ini telah di latih oleh ayah umminye... Semoga kelak itu akan menjadi hala tujunya yang utama dalam melayari kehidupan di dunia..

Teringat juga umu pada anak buah yang sorang ni...

"cak wan dah besar nak jadi apa?"

"apishh" (hafiz) heheeee... comei!

Alhamdulillah...selepas majlis, ada makan2 sambil umu berkenal-kenalan dengan masthurat2 yang hadir. jadi masalah juga apabila ada penggunaan istilah dan bahasa bermaksud lain dari apa yang kita faham...

"suami kitakan ustaz. tentu aja tahu hukumnya..............." (kita = dia)

Wahh..suami yang ustaz, kita pula yang di tanya hukumnya itu ini..huhuu.....

Apabila balik...bekalan pisang goreng tadi telah di ganti pula dengan makanan sabah.. pulut hitam yang di balut dalam daun pisang dan serunding ikan. Jazakillah pada ahlia hj.tusman. sedap sangat.. lain kali boleh la umu belajar cara nak membuatnya. tentu aja rumit hanya melihatkan balutan dan ikatan pada pulut ...
huhuu


Azam

Nampaknya...umu kena wat check list balik apa yang dah umu listkan dalam Bisikan Masthurat dulu.. Kalau dulu2...hanya belajar teori je..praktikalnya pun wat main2. Tapi sekarang Allah swt dah hantar umu berada di dalam suasana mujahadah sebenar sebagai seorang masthurat... emmm.. x boleh main2 lagi. kena sedaya upaya usaha apa yang dah suami targetkan untuk kami capai dalam usaha.

Bila ada azam kena di susuli pula dengan kesungguhan dengan cara jaga amalan seharian dan doa.. --> seperti pesan abah di airport aritu... "Jaga amal".. InsyaAllah!

Seperti biasa..tidak lah umu bosan untuk meminta-minta doa dari kalian.... minta doanye ye untuk umu dan suami yang kini baru belajar mengenal erti mujahadah di tempat orang  :)
.