Ingatan Kepada Penziarah...

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

Saya merupakan seorang hamba Allah swt dan ummat Muhammad saw yang punya pelbagai kekurangan dan juga banyak kelemahan...

Saya juga seorang yang sangat kurang ilmu dan bukan ahli di dalam agama...makanya kini, saya sedang belajar lagi dan lagi semampu dan sedaya saya...

Oleh itu, ingin saya tegaskan..saya bukan seorang ustazah (jadinya jangan di soal saya bab berkenaan agama).
Bukan juga hafizah dan jauh sekali alimah...
(makanya saya bukan pakar bab hadis, dalil dan apa jua untuk menentukan sebarang hukum)....

Maaf andainya, saya tidak dapat menjawab persoalan penziarah di blog ini, YM mahupun email...

Syor saya....carilah orang yang betul2 alim berkenaan setiap bidang ilmu agama ini..

sekian... selamat beramal ^^


~Da'ie Dunia Akhirat~

Wednesday, May 4, 2011

- Cerita LahaD DaTu -

Bismillahirrahmanirrahim...


Alhamdulillah.. Balik dari Lahad Datu hari tu macam x ada mood pula nak menulis. Karang kalau di paksa-paksa juga untuk mengupdate blog, dengan izin Allah swt semua tu akan jadi sia-sia je.. > err..macam la sebelum-sebelum ni penulisan di sini bagi manfaat..huhuu... istighfar la umu! > moga ada manfaat!


Pekan Lahad Datu


- Hari-hari yang berlalu kebelakangan ini umu rasakan bagai ada salji yang sentiasa turun di sekeliling umu. Dingin dan nyaman! > err...x pernah rasa pun pergi tempat bersalji. umu pura-pura rasa je..hehee :) -

Segala puji bagi Allah, pemergian umu ke Lahad Datu menjadi asbab perkenalan dengan seorang lagi masthurat.. Subahanllah...walaupun umur muda 2 tahun dari umu, tapi bila bercakap.. berkali-kali ganda matured dari umu sendiri, sampaikan umu pulak x bercakap. Lebih banyak mendengar! > kejadian yang aneh ni..hohoho

 Lahad Datu Centre Point > bukti LD lebih besar dari Semporna :)


errr..mungkin asbab dia dah ada 2 orang anak, berkahwin dalam usia yang muda dan sudah mula terjun ke dalam dunia pekerjaan seawal usia 13 tahun..err dan lagi seawal usia 19 tahun sudah menjadi sayap kiri suami dalam usaha dakwah... > patut la pun. Umu umur tu, masih duduk di bawah ketiak abah lagi..hikhik :p

Di Lahad Datu, umu menginap di rumahnya..rumah taklim masturat mingguan. MasyaAllah, bila dengar karkuzari dari masthurat sorang ni...naik tercengang asbab kekaguman dengan usaha masthurat yang boleh dikatakan berkali ganda maju dari usaha di tempat umu ni... > jadi kena la korek kan apa yang menjadi asbab hal ini boleh terjadi..huhuu

Setelah penat mengorek dan bertapa selama 1 malam 1 hari (sebab sampai rumahnya malam dan balik tengahari keesokannya), umu rasa masih x cukup masa untuk berguru... dan 'guru baru' umu ni pun rasanya x puas lagi nak bagi petua dan nasihat kepada umu sehinggalah perkara ini di bawa ke dalam telefon... >hahaa...orang perempuan, pantang betul bila dah berkenalan..banyak betul benda yang nak di muzakarahkan :p


Jalan-jalan di LD sedang di naik tarafkan... > terseksa betul!


Alhamdulillah..selang seminggu dari lawatan ke LD, umu dan suami menerima kunjungan orang LD pula di Semporna :).... makanya, cerita yang tidak berhabis di LD dan di telefon, kami sambung pula la di rumah Semporna..hohoo > moga-moga, sembang-sembang kami ada manfaat untuk ummat. amin.


Konon-konon mahu ke Lembah Danum di LD


Tapi memandangkan jalannya sebegini untuk jarak 63km,
patah balik la jawabnya..huhuuu
(jalan berbatu-batu)


Jazakumullah pada tuan rumah yang sudi menerima kehadiran umu dan suami. InsyaAllah, layanan baik kalian sekeluarga x akan kami lupakan. Meh la jalan-jalan di Semporna lagi. Tapi kena jalan-jalan atas usaha lerr~
 hohoho

Dalam perjalanan balik ke Semporna dari LD hari tu, kami kena lalu di Kunak... Dan ternampak  la pemandangan yang cantik dari jalan. Berhenti di tepi. Tangkap gambar dan posing. Lalu meneruskan perjalanan pulang..hehee

 Pemandangan dari atas bukit.


Dan kami juga TERjumpa satu perkampungan di Kunak yang cantik bagai dalam lukisan je...

 Subahanallah..

Dulu-dulu selalu nampak dalam lukisan je pemandangan begini :)

Jika di pilih Allah swt, insyaAllah...umu nak belajar- belajar buat usaha masthurat ni dengan masthurat-masthurat  di LD dan sekitar Sabah (Kerana lain tempat, lain juga mujahadahnya). Sementara Allah masih menetapkan rezeki kami di Sabah, kena la cepat-cepat rebut peluangkan? Kelak jika sudah pulang ke Semenanjung, sudah tentu sukar hendak ke Sabah lagi..huhu

Minta doa semua ye :)
.

15 comments:

  1. Salam umu,bestnya asyik jalan2 atas usaha...seronok akak baca karkuzari umu :) n tetiba rasa rindu nak sembang2 ngan umu,iye sembang2 ttg usaha,n risau ttg diri n umat,mase jumpa kat rumah umu tu ari,tak puas hehehe...

    ReplyDelete
  2. telah sampai LD 6 bulan lepas..ok gak ar LD ni..

    ReplyDelete
  3. sempoi la...jalan2 cari makan...
    baj kata azhar jaafar,mengempeskan poket dan membesarkan perut...

    ReplyDelete
  4. Hati2 ketika berjalan..
    Jangan lasak2 sangat..
    Sian kat baby nanti.. (",)

    ReplyDelete
  5. Banyak perjalanan banyak pengalaman, beruntung kalau kita bijak mengambil pelajaran

    ReplyDelete
  6. bagus kalau keluar di lahad datu waktu ini..debu dan pasir banyak di sebab kan naik taraf jalan...apa lagi kaum lelaki sambut la takaza keluar jalan kaki...debu dan pasir yg melekat di baju orang yg keluar dakwah tak akan di sambar ASAP API NERAKA..BERDIRI2 BAGI NAMA..AYAT YG SELALU SUAMI UCAP KAN..

    ReplyDelete
  7. Kak Marina,
    Waalaikumsalam wbt kak ina :)
    Jazakillah ye email akak yang penuh dengan nasihat, panduan dan pengalaman tu. Alhamdulillah, banyak membantu umu. Walaupun x berjumpa tapi masih lagi kita boleh berkongsikan.. asbab teknologi gak..hehee

    Misbah UMS,
    owh..sampai LD atas asbab usaha ke? Moga dapat pergi jauh lagi untuk agama ye..

    ReplyDelete
  8. Anak Pendang,
    err..tujuan utama bukan untuk berjalan tapi dengan izin Allah, ada urusan dunia di LD..huhu..jadi kami ni jalan-jalan menyelesaikan urusan lerr..hoho

    Tuan fuad,
    aihh...cepat pulak berita ke udara ye. Jazakallah atas ingatannya. Penting tu dari pengalaman seorang ayah budak..hehee

    ReplyDelete
  9. Tuan Musa,
    tuan benar..jika jauh perjalanan tapi kita tidak mengambil pelajaran, maka kita tergolong dari kalangan orang yang rugi.. minta doakan umu selalu ye :)

    Anon,
    wahhh...josh ni. haa..sapa-sapa yang kena tasykil tu jangan segan-segan angkat tangan. Lagi-lagi bila dah sampai nisab..hohoho.. minta doakan kami 10hari masthurat bulan 6 ini ye :)

    ReplyDelete
  10. salam umu,
    haih...bilalah akak nak sampai sana ye?

    ReplyDelete
  11. Waalaikumsalam wbt cikgu :)
    InsyaAllah.... dengan kasih sayangNya, jika akak azam, boleh la sambut takaza di sini yang tiada henti :)

    ReplyDelete
  12. Salam umu,
    Subhanallah..sungguh indah ciptaan Allah.Kemana kita pergi atas niat dakwah,Allah akn mudahkan kita u berdakwah.InsyaAllah atas fikir umu,Allah akn pilih utk khuruj lagi dan lagi.

    ReplyDelete
  13. Waalaikumsamal wbt kak :)
    akak benar. Seperti pesan sahabat saya, kemana sahaja kita pergi kena ada fikir untuk dakwah.. amin..jazakillah kak atas doanya. Semoga Allah juga sentiasa memilih akak dan suami untuk khuruj :)

    ReplyDelete
  14. Semoga Allah permudahkan segala urusan dai' dan dai'yah yang sedang bergerak di seluruh pelusuk dunia

    ermm x sampai lagi nak buat macam mana....

    doa dan niat itu sentiasa mesti ada...untuk semua dai' dan dai'yah....

    Niat orang mukmin kena BESAR-BESAR.... x dpat buat... dah ada PAHALA....

    (jgn niat nak solat je..tp xsolat... yang ni xleh pakai....sesat...)

    ReplyDelete
  15. huhuu...
    mendalam betul nasihat dan peringatan atas tuuu..
    Jazakallah tuan faqir.. :)
    selalu sahaja tenggelam timbul dalam memberi peringatan..
    Tapi saya tahu..tuan sentiasa mengambil tahu dan memerhati. betulkan?

    ReplyDelete