Ingatan Kepada Penziarah...

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

Saya merupakan seorang hamba Allah swt dan ummat Muhammad saw yang punya pelbagai kekurangan dan juga banyak kelemahan...

Saya juga seorang yang sangat kurang ilmu dan bukan ahli di dalam agama...makanya kini, saya sedang belajar lagi dan lagi semampu dan sedaya saya...

Oleh itu, ingin saya tegaskan..saya bukan seorang ustazah (jadinya jangan di soal saya bab berkenaan agama).
Bukan juga hafizah dan jauh sekali alimah...
(makanya saya bukan pakar bab hadis, dalil dan apa jua untuk menentukan sebarang hukum)....

Maaf andainya, saya tidak dapat menjawab persoalan penziarah di blog ini, YM mahupun email...

Syor saya....carilah orang yang betul2 alim berkenaan setiap bidang ilmu agama ini..

sekian... selamat beramal ^^


~Da'ie Dunia Akhirat~

Thursday, April 14, 2011

- Sedangkan lidah lagi tergigit....uhuk!

Bismillahirrahmanirrahim...

Lepas zuhur tadi umu melipat kain sambil menonton "3 Abdul", lakonan Allahyarham Tan Sri P.Ramlee di lappy.. maklum ler x ada televisyen kat rumah..huhuu..

Bila tiba part Abdul Wahub kena tidur di kandang kuda dan di temani isterinya Ghasidah.. terus je umu tersenyum-senyum dengar dialog diorang..heheee

Ghasidah "kanda, ada ke di dalam dunia ini..suami isteri yang hidupnya aman? Tidak pernah bergaduh, tidak pernah bertengkar..ada ke kanda?"

Abdul Wahub "Dinda, sedangkan lidah lagi tergigit..apapula suami isteri"

Ghasidah "Kalau macam tu macam mana rumahtangga nak tenteram?"

Abdul Wahub "Senang sahaja, buang yang keruh dan ambil yang jernih. Barulah teguh peribadi"..

Pastu terus la Abdul Wahub tu menyanyi...hohoho > x dapat umu nak tulis lirik kat sini. tengok sendiri la yee.. > bagus juga ayat-ayat yang di tuturkan dalam lagu tu..banyak nasihat untuk pasangan suami isteri.. :)


kek beli untuk suami :)


 Kek buat sendiri juga untuk suami.. 
walaupun rupanya x cantik..
tapi lebih sedap dari kek beli tu tau..hihii > umu perasan!


Jika di tanya kepada umu..pernah x tergigit lidah.. errr... jangan di tanya hal suami isteri.. itu adalah rahsia rumah tangga... :p. Alhamdulillah... tidak pernah. merajuk tu biasa lerr..hikhik :)

Masa hari lahir, suami buat permintaan nak makan ikan kerapu 3 rasa. Tapi mahu yang stim..

"ishhh..x sedap la bang. syg rasa goreng lagi sedap" >hoho...melawan tuu.. mahu ikut cita rasa sendiri. Tukang masakkan..heheee :p

Akhirnya...umu masak 2 jenis, satu berstim dan satu lagi bergoreng. cuma sosnye aje sama..


Ikan kerapau stim 3 rasa


ikan kerapu goreng 3 rasa :)

Dan suami mengakui..yang bergoreng lebih sedap... :) > yessss!! hahaaa... > nie kes saja nak cari gaduh apa..hohoho

Owh..iye, umu kira kisah Khalifah Umar di bawah ini mampu memberikan kita beberapa siri teladan di dalam hidup berumah tangga..jom layann...

      Suatu hari seorang sahabat ke rumah Sayidina Umar al-Khattab untuk mengadukan masalah isterinya yang suka merungut atau dalam erti kata yang lain suka membebel.
      Ketika sahabat itu tiba di perkarangan rumah Khalifah Umar, beliau terdengar suara seorang wanita (isteri Khalifah) sedang bercakap dalam nada merungut dan di dapatinya suara Khalifah Umar langsung tidak kedengaran. Beliau hanya berdiam diri sahaja.
      Maka, melihatkan keadaan isteri Khalifah itu, sahabat itu berpatah balik dengan tujuan untuk pulang sahaja.
      Namun Sayidina Umar terlihat akan dia, lalu memanggilnya dan bertanya apa hajatnya. Dia terus bercerita keinginannya untuk mengadu hal isterinya. Tetapi lantaran mendengar bebelan isteri Umar, dia membatalkan niatnya.

Apa jawab  Sayidina Umar?

"Isteriku adalah orang yang telah memasakkan makanan untukku, membasuh pakaianku dan mendidik anak-anakku. Lalu apalah salahnya aku bersabar dengan kerenahnya yang sedikit itu"


Wahh..kira-kira, teladan ini di ikut dari siapa? Sudah tentu dari Nabi SAW sendirikan? jadi... siapa nak ikut cara Nabi SAW...??? Sila angkat tangannn....... > bahagia ler para isteri kat luar sana :)
.

26 comments:

  1. salam umu,
    hidup berumah tangga,biasalah ada pasang surutnya...cuma yakinlah ini jodoh terbaik Allah ciptakan utk kita...kita sndiri pun byk kelemahan...kalau dia sedia terima kelemahan kita,maka kita jg mesti belajar terima kekurangannya..tetiba akk sebak...hmmm hebatnya Allah s.w.t..Dia Maha Mengetahui apa yg terbaik utk kita...~~~

    ReplyDelete
  2. salam kak umu.

    yup, isteri khalifah pun macam tu kan.
    kalau dgr citer Fatimah merajukkan Ali, lagi romantik,siap campur tangan tok tuo lagi,hehe.

    Tapi kalau ada niat nak jalan belakang orang yang pegang tali unta Fatimah r.anha. masuk syurga, kenalah sabar dan taat ya.

    siapkan rotan masa ustaz balik dr sekolah,
    kikiki (;-) )

    ReplyDelete
  3. slm,mashaAllah...
    bila baca ntry nie,timbul jazbah nk tahwin...hahhaha
    walaupun usia baru mencecah 22...hahhahah

    ReplyDelete
  4. Salam umu yang akak cayang hehehe wah2 sedap ikan kerapu akak sukaaa....:0,emmm...hidup berumahtangga mestilah ade pasang surut itukan rencah kehidupan....dan ujian dari Allah...untuk melihat sejauh mana kesabaran n keteguhan hati pasangan masing2...,cuma kalau agama diletakkan dalam hati,insyaAllah segala masalah boleh selesai,apa2pun kita sebagai isteri kena dahului pandangan suami kita,walaupun kadang2,suami kita tersilap dalam percaturannya...coz suami kita pun manusia biasa,sebab itu Allah telah pilih kita (akak,umu dan teman2 kita di luar sana untuk menemani pasangan kita sebagai sayap kirinya),peneman dikala susah dan senang,tak kira apa jua situasi yang akan berlaku, kita tetap teguh disampingnya,InsyaAllah.

    ReplyDelete
  5. Anak pendang saya kahwin umuq 22+ lani cucu 4 org dah 2 org dah sekolah. Umu kasihsayang macam mana pun pasangan tersebut, pasti berlaku perselisihan faham atau pertengkaran.Ini dipanggil asam garam kehidupan, dalam makanan kita pun jika tidak ada asam garam, maka tidak sedaplah makanan tersebut.Begitulah kehidupan kita asam garam ini akan menambahkan kasihsayang suami isteri. CUMA YANG PENTING kita kena tahu bagaimana nak menghilangkan marah pasangan kita masa itu, samada dengan perkataan atau sentuhan atau apa saja asalkan kita tahu itulah caranya untuk memulihkan keadaan. Bagi saya kalau isteri merajuk, saya tahulah caranya......... jadi kita kena belajar

    ReplyDelete
  6. sometimes, speech is silver, silence is gold.. (",)

    For me, marriage is about patience, tolerate and respect each other..

    Yang paling penting, perkahwinan adalah jalan yang lebih mudah buat wanita untuk beroleh syurga (kerana menjadi isteri solehah ganjarannya syurga).. (",)

    ReplyDelete
  7. Saya insya-Allah! (sambil angkat tangan. hehe)

    ReplyDelete
  8. APS dan en Musa.
    ada satu perktaan Syeikh Aidh Qarni dalam salah satu kitabnya,
    laki2 zaman sekrang dikongkong oleh sistem universiti untuk berkahwin,walaupun pada hakikatnya mereka patut berkahwin.

    masalah umat juga ni,bw mesy nizamuddin ye,heh.

    ReplyDelete
  9. Waalaikumsalam wbt semua :)

    Cs,
    Benar kata cs. kita semua ada kelebihan dan kekurangan. InsyaAllah, kelebihan pasangan adalah pelengkap bagi kelemahan kita.. itu umu benar2 akui..hihii
    amboi cs ni, bila masuk bab suami je mesti sebak..manja betul :)

    Ibnu Mutalib,
    aihh..payah betul akak nak masuk 2-2 blog awk tu. nape la dia berat sangat. belum sempat nak baca dah kena tendang..huhuu.. kena bagi ringan kan ckit ye.. senang la akak nak buat onar kat sana gak..hehee
    ehem..mesti la akak ada keinginan nak berjalan dgn pemegang tali tu..err..kalau boleh nak berjalan sebelah unta..aminnn :)

    eleh..akak x payah sediakan rotan sebab ustaz g sekolah memang bawa rotan..hoho :p

    ReplyDelete
  10. Anak Pendang,
    owhh..mudaaa lagi budak sorang ni. g la muzakarah dengan ibnu mutalib tu bagaimana cara menahan diri mengalihkan tumpuan dari bab2 kawin ni sebab masih study kan?? hihii >err..tapi kalau ada jazbah yang kuat dan tahan dengan ujian kesempitan seperti yang ada pada diri tuan musa..iye, silakan :).. tapi ingat, orang dulu dan orang sekarang lain daya ketahanannya.. cuba tanya tuan musa..

    kak marina yang di sayangi,
    hihii....iye kak. umu kena hadam betul2 ni nasihat akak...(sbb suka melawan budak sorang niee) bukan senang2 boleh dapat nasihat dari orang yang dah di uji dengan pelbagai mujahadah hidup seperti akak.. setiap kali teringat laluan yang akak kena hadapi, umu bertambah syukur dengan nikmat yang Allah swt beri.. Allahumma amin. semoga Allah perkenankan doa akak :)

    ReplyDelete
  11. Tuan Musa,
    Teruja betul umu setiap kali kelihatan nama tuan ada di ruang komen. Pasti ada peringatan2 dan nasihat penting untuk umu .. Jazakallah ye.. umu rasa, umur tuan dengan abah umu hampir sebaya tetapi sekrang ini abah dah ada 21 cucu pun..hihi. berkali ganda pula harta abah dari tuan. semoga itu harta yang bermanfaat buat abah. amin.
    emm...Alhamdulillah, setiap hari..umu masih belajar perihal diri suami. rasanya proses pembelajaran ini x akan pernah habis.. tapi bab memujuk ni rasa2 umu dah terer ckit kut :)

    Tuan fuad,
    "Just one touch means more than words can say" >saya selalu

    "talk less listen more" >suami selalu..hihii

    ini benar2 membantu di dalam membina hubungan yang baik di antara suami isteri.. :). Allahumma amin. semoga saya tergolong di kalangan isteri solehah.

    ReplyDelete
  12. Tuan hariz,
    Alhamdulillah..bagus2. ada azam..tapi "hehe" tu semacam je. dah kawin ke belum ni? ke geng dengan ibnu mutalib dan anak pendang?hoho

    Ibnu Mutalib lagi,
    "laki2 zaman sekrang dikongkong oleh sistem universiti untuk berkahwin,walaupun pada hakikatnya mereka patut berkahwin"
    ...dan laki2 yang di sebutkan itu ada lah termasuk diri saya > kata hati anak lelaki mutalib..hahaha :p

    ReplyDelete
  13. salam..

    jgn gigit lidah

    sup lidah pon sodap

    pndai nyer akak masak! yum2

    ReplyDelete
  14. Waalaikumsalam wbt :)
    laa..z@i kee..ingatkan sapa ler insan ini niee..hikhik :p
    hah? sup lidah? erkkk.. tiba2 tekak akak jadi kembang..huhuu. z@i, jangan terpedaya dengan luaran masakan tuu..akak x pandai masak.. :D

    ReplyDelete
  15. Untuk Pengetahuan Ibn Mutalib saya kahwin masa masih belajat kat UPM, belum tamat belajar dah dapat sorang anak, jadi dapatlah banyak belajar duri dan ranjau kehidupan, semua yg berlaku juga kehendak allah semuanya, masa tu kita dapat lihat secara yakin allah pemberi rezeki dan penyelesai masalah kita melalui amal perintah allah cara nabi saw

    ReplyDelete
  16. Salam..
    Best citer tu..lagunyer pun best!
    Yela ummu,hidup suami isteri nie kena bnyak2 bersabar,kdang2 terlepas..istighfar.Walaupun saye dah nak masuk 5thn sebagai isteri,masih bnyk perlu belajar.Kadang2 tu,bace bab isteri solehah mmg senang,tapi nak buat tu..subhanallah!mujahadah sungguh la.Pucuk pangkalnye 'IMAN+AMAL'.Ape pun yg berlaku,kita kena check hubungan kita dgn ALLAH dulu..then check amal.Moga ALLAH jadikan kita isteri solehah y diredhai Allah n suami.amen...

    ReplyDelete
  17. hmmm umu...pd siapa lg manja seorang isteri hndak disandarkan....mstilah pd suami kan?hihihihi...suka baca nasihat senior2 kat sini..InsyaALLAH akn disemat buat panduan...~~~

    ReplyDelete
  18. lucu(",)lucu dgn komen2.
    dinda pun pelik,asal nak kawen kna tunggu habis belajar,asal habis belajar kena kawen.
    ---->tp apa2 pun,dinda prefer habiskan blajo baru kahwin,lbh masa utk suami,baru bo khidmat kaw2.

    ReplyDelete
  19. lepas 4 bulan ......insyallah baru kawin...

    ReplyDelete
  20. Salam..

    Biasa la tergigit lidah tu..insyaAllah selagi ada taqwa, takkan lidah tu digigit smpai putus.
    wal iyaazubillah..

    ReplyDelete
  21. Tuan Musa,
    Allahuakhbar.. teringin nak belajar dari ahlia tuan cara menguruskan hal ehwal rumahtangga ketika suami masih study dan ketika memulakan alam pekerjaan. Pasti perlukan tahap kesabaran dan pengorbanan yang tinggi lagi2 suami seorang daie..selalu khuruj dan buat pengorbanan besar untuk agama. Moga usaha tuan dan ahlia di terima Allah swt. allahumma amin.

    AhliaSaleh,
    Waalaikumsalam wbt kak :)
    first time rasanya jumpa akak di ruang komen ni. jazakillah datang ziarah dan tinggalkan nasihat untuk umu. akak benar, jika kita membaca kisah pengorbanan sahabiah rasa macam perkara biasa saja (umu la ni..), tapi bila kena pada kita untuk buat pengorbanan, MasyaAllah...terasa berat sungguh. Moga Allah swt permudahkan urusan kita dunia wa akhirah ye kak :)

    ReplyDelete
  22. Cs,
    heheee..akak benar. Nanti dah ada anak, leh kita bermanja dengan anak plak..eh, ye ke?haha..Alhamdulillah, para senior sangat sayangkan kita yang baru2 nak belajar mengenal alam rumahtangga nie. Moga Allah swt balas jasa mereka dengan kebaikan yang banyak. amin.

    Dinda,
    aihh..kanda lagi lucu dengan dinda ni... kanda x merasakan nasihat di sini lucu tapi dengan izin Allah, kanda ambil serius apa yang di ucapkan oleh orang yang lebih berpengalaman di sini :)
    opss..mungkin dinda belum sampai masanya berfikir hal-hal begini jadi masih belum mengerti peri pentingnya nasihat2 sebegini :)

    ReplyDelete
  23. Egg head,
    Allahumma amin. Ye..kejar 4 bulan dulu dapatkan lesen baru kawin..huhuu. > err..abah akak pun kalau cari menantu pandang yang ada 4bulan.hikhik ~ ini penting!

    Aliaazuan,
    Waalaikumsalam wbt kak. wahh..mendalam tu maksud akak. InsyaAllah, kena jaga dan check amal sentiasa.. Jazakillah atas peringatannya :)

    ReplyDelete
  24. merasakn sesuatu itu lucu byk mknanya knda.
    d phk dnda tiada kaitn dgn perasaan meringan-ringankn pndpt y len.
    jauh sekli mpersendakn sesuatu y benas.
    dinda terhibur mmbca pndpt n komen semua.
    sbb tu dinda nytakn dinda lucu.

    btw,dinda masih makan cokolat(",)

    ReplyDelete
  25. pergh??
    saya baru ura2 nk cerita pasal kahwin,mak saya dah bising...mcm mana kalo berlaku betul2..
    tapi sy syukur sebab mak saya izin dan meredhoi sy buaat usaha dakwah..walupun dulu beliau merupakan antara yg paling lantang menyatakan kesesatan usaha dakwah yg barakah ini..
    skrg beliau merupakan org yg sering memberi penerangan di kmpung sy,jikalau ada mana2 si ibu menanyakan sesuatu tntg usha dkwh ini kpd beliau..sy syukor sgt..

    pasal kahwin itu,saya kene ikram lagi kuat skit la..hahhaha

    ReplyDelete
  26. Dinda,
    okey...alasanmu boleh di terima :)
    kanda juga sukaaa makan cokolat..hohoho > mungkin family kita ni spesis sukakan coklat kutt...

    Anak Pendang,
    Maknanya mak bising x mahu bagi kawin awal ye? mak suruh usahakan lagi diri tu agar berada di tahap yang mantap!hehee
    InsyaAllah, moga2 berkat ikram yang tinggi..mak mahu join taklim masthurat pulak..doa.doa!

    ReplyDelete