Ingatan Kepada Penziarah...

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

Saya merupakan seorang hamba Allah swt dan ummat Muhammad saw yang punya pelbagai kekurangan dan juga banyak kelemahan...

Saya juga seorang yang sangat kurang ilmu dan bukan ahli di dalam agama...makanya kini, saya sedang belajar lagi dan lagi semampu dan sedaya saya...

Oleh itu, ingin saya tegaskan..saya bukan seorang ustazah (jadinya jangan di soal saya bab berkenaan agama).
Bukan juga hafizah dan jauh sekali alimah...
(makanya saya bukan pakar bab hadis, dalil dan apa jua untuk menentukan sebarang hukum)....

Maaf andainya, saya tidak dapat menjawab persoalan penziarah di blog ini, YM mahupun email...

Syor saya....carilah orang yang betul2 alim berkenaan setiap bidang ilmu agama ini..

sekian... selamat beramal ^^


~Da'ie Dunia Akhirat~

Wednesday, April 27, 2011

~MeLihat-LiHaT budaYa oRang-

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah...pagi tadi hujan di pekan Semporna ni..makanya..hawa sejuk sedang menguasai diri umu lantas dengan semangat yang membara umu mahu memulakan entry baru..hohoo

Okeylah..entry lepas dah kata mahu cerita berkenaan sambutan Regatta Lepa bagi tahun 2011 ni kan? jom..start sekarang..huh!

Selama 3 hari berturut-turut iaitu bermula hari jumaat dari siang hari hinggalah ke malam hari, dari tingkap dapur rumah umu... pemandangan seperti ini boleh di lihat...


 Deretan kereta yang tidak putus-putus menuju ke arah pekan. 
Gigih betul para pengunjung mengharungi kesesakan ni..
(ini jalan utama menuju ke pekan Semporna, dalam 5 minit lagi leh sampai)


Keadaan ini berlarutan sehinggalah ke malam harinya di mana, sebelum-sebelum ini adalah sangat jarang pekan Semporna ini berlaku kesesakan melainkan time bebudak balik sekolah..


malamnye pun sangat-sangat ler sesak.. 
x tahu la macamne pakcik polis trafik mengawal keadaan pekan Semporna yang kecil tu..huhuu


Bersempena dengan sambutan Regatta Lepa ni, makanya seluruh pekan Semporna di isytiharkan cuti pada hari jumaat..hehee. Jadi, petang selepas asar...suami terus suruh umu bersiap untuk ke pekan. Kami naik motor laa...kalau naik kereta, alamatnya perjalanan 5 minit bisa menjadi setegah jam ataupun lebih...huhuu

iye..ini la bendera Regatta Lepa ataupun nama popularnya Sambulayang! 
Sambulayang dalam bahasa bajau bermaksud bendera.
Penuh satu pekan Semporna di pasang bendera ni..
berwarna warni dan besar-besar!


Bila sampai di pekan, kesian tengok pakcik polis trafik berpeluh-peluh buat sekatan jalan. Kejap suruh masuk jalan ini...kejap masuk jalan itu. Tapi kalau naik motor, boleh parking dalam..hehee. x perlu berjalan jauh menuju ke pusat gerai jualan dan pameran :)


Antara gerai jualan yang menarik perhatian suami kerana ukiran kapalnya :)
Banyak juga gerai yang didirikan.
Para penjual dari semenanjung pun ada yang membuka gerai di sini..


Dari pusat jualan kami dah mendengar seakan-akan bunyi-bunyian irama lagu tradisional Bajau sedang di mainkan..err..tapi saling bertingkah-tingkah sampai naik pening mendengarnya..huhuuu


Ramai sangat pengunjung. 
Umu sedang berdiri di atas laluan yang menghubungkan pusat jualan dengan tempat di mana kapal berhias di adakan.



Deretan kapal yang di hias dengan Sambulayang.

Apabila sampai di tempat deretan kapal berhias diadakan, makanya baru umu tahu bunyi yang bertingkah itu rupanya datang dari setiap kapal. Di sini, setiap anak kapal akan memukul gendang dan akan ada seorang  atau lebih penari yang akan menari tarian tradisional kaum Bajau ni di hadapan dek kapal...

tu la tuuu...salah seorang yang menari di atas kapal.
Letih pulak umu tengok bila diorang menari hanya menggerakkan jari je..huhuu


ni time umu dan suami nak balik
tapi nampaknya para pengunjung masih belum mahu balik
nak tido kat situ apa..huhuu..


Penat juga la berjalan walaupun kami berkeliaran di sana makan masa 2 jam je..huhu. Maksud dan tujuan utama lain tidak bukan hanya sekadar ingin mengenali budaya orang di sini InsyaAllah. Kata orang, tak kenal maka tak cinta... Jadi bila dah kenal ni..boleh la bercerita..hehee..

Owh..iye, InsyaAllah, esok umu dan suami akan bertolak ke Lahad Datu dan akan berada di sana selama 2 hari.. hmm, selepas selesai tugas suami di sana, katanya nak bawa berjalan-jalan.. yeay, sangat seronok..

Tengok brochure yang suami bawa balik pun rasa macam best je nak berjalan ke sana.. err..sesiapa pernah ke Lahad Datu boleh la kongsi tempat-tempat yang menarik untuk kami lawati nanti..

Minta doakan perjalanan kami selamat dan di permudahkan ye...

Owh..iye, minta di doakan juga umu tidak muntah-muntah sepanjang perjalanan sebab kata suami perjalanannya jauh dan umu sangat alergi ni duduk dalam kenderaan lama-lama ..huhuu

InsyaAllah, jika ada kesempatan umu akan bercerita pulak apa yang ada di Lahad Datu.. :)

Berjalan aje la keja budak sorang ni..hohoho ~
.

9 comments:

  1. Assalamualaikum.

    Menarik! heheh :)

    ReplyDelete
  2. Bejalan yo kojo eh.. Untung bebona nampah eh kalau jadi surirumah ni yo..

    p/s:saya orang lahad datu.. erm... kat lahad datu ada datu patinggi.. (nak menipu x kena gaya..)

    (",)

    ReplyDelete
  3. saya pernah gi...LD hehehe....pekan nya tak la besar sangat lebih kurang mcm seporna saja...tapi ok la....tempat yang menarik,,tak pasti pula....

    masa keluar dulu,amir saf selalu pesan kalo nak gi man-mana,kena ada niat dakwah....ok...so..akak jgn lupa niat dakwah tau...

    ReplyDelete
  4. wah untung puan,berjalan sungguh,ok latu,habuan jadi suri rumah...
    nie la kelebihan jd suri rumah...hhahaha

    sedikit targhib buat bakal isteri...jenng333

    ReplyDelete
  5. saya sekolah kat lahad datu dulu makcik....takda apa2 menarik pun...p felda sahabat la...tp jauh.....hah...kat malaysia ne..mgkn kat lahad datu ja ada pisang goreng kaya...cubalah cari....

    ReplyDelete
  6. tak pe...kalau muntah2 ada makna....macam 2 kakak yg nombor 6 dan7 muntah2 ada makna...awal ALLAH beri rezeki ....ALHAMDULILAH...SAYA PERNAH PERGI LAHAD DATU...ZIARAH SAUDARA SUAMI...BUMI ALLAH semua tempat yg indah yg penting niat kita dan dgn siapa kita pergi.....kalau dgn suami lagi la teramat indah

    ReplyDelete
  7. Hariz,
    Waalaikumsalam wbt..
    a'ah..leh tahan menarik budaya orang di sini.

    Tuan fuad,
    err..Lagi untung jika adanya isteri sentiasa di samping suami..hehee :)
    a'ah..nampak sangat nak nipu tuu..memang x leh di percayai kenyataan tuan :p

    ReplyDelete
  8. Egg Head,
    err..rasanya LD lebih besar dari Semporna. Tapi jalannya berdebu-debu sebab dalam proses pembaikan..
    Betul la karkuzari awak tu..x ada apa2 yang menarik di LD tu..
    Alhamdulillah..berkat fikir awak tu...dapat la akak berkenalan dengan masturat di LD..hehee.. jazakallah ye atas ingatannya :)

    Anak Pendang,
    heh..ada2 je tuu...
    InsyaAllah..jika Allah pilih untuk kita berada pada kedudukan yang baik.. maka kita kena banyak2 bersyukur dan kelak Allah akan tambah lagi dan lagi..hehee :)

    ReplyDelete
  9. Tuan Pianed,
    ishh..jangan panggil mak cik sebab x ada anak lagi :p > kalau dah ada anak pun x boleh gak sebab tuan juga dah TUA :p

    Syor tuan tu lambat ler di bentangkan. Dah sampai rumah baru baca. InsyaAllah, lain kali kami pergi akan di cari pisang kaya itu ye :)
    Jazakallah.

    Anonymous,
    Allahumma amin... doakan kebaikan buat kami ye puan. InsyaALLAH, moga Allah swt menambahkan keberkatan kepada family puan jua :)

    ReplyDelete