Ingatan Kepada Penziarah...

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

Saya merupakan seorang hamba Allah swt dan ummat Muhammad saw yang punya pelbagai kekurangan dan juga banyak kelemahan...

Saya juga seorang yang sangat kurang ilmu dan bukan ahli di dalam agama...makanya kini, saya sedang belajar lagi dan lagi semampu dan sedaya saya...

Oleh itu, ingin saya tegaskan..saya bukan seorang ustazah (jadinya jangan di soal saya bab berkenaan agama).
Bukan juga hafizah dan jauh sekali alimah...
(makanya saya bukan pakar bab hadis, dalil dan apa jua untuk menentukan sebarang hukum)....

Maaf andainya, saya tidak dapat menjawab persoalan penziarah di blog ini, YM mahupun email...

Syor saya....carilah orang yang betul2 alim berkenaan setiap bidang ilmu agama ini..

sekian... selamat beramal ^^


~Da'ie Dunia Akhirat~

Saturday, October 30, 2010

Ayat cinta seorang dai'e..

Bismillahirrahmanirrahim...

InsyaAllah, mungkin ini entry terakhir saya ketika saya masih lagi bergelar "anak abah" sebelum bertukar status kepada "ahlia orang"..huhuu. Beza yang saya dapat lihat kat sini...insyaAllah pahala amalan akan di gandakan..hehee --> tu pun kalau jaga amal!!

Dan.. apabila tarikh perpisahan sudah semakin hampir..makanya putaran kenangan silam sejak saya di lahirkan, membesar, bersekolah pelbagai peringkat, memasuki alam kampus dan kehidupan sesudah itu semakin kerap datang berulang lagi dan lagi....dan lagiii..... sayuu betul.

Kiranya dapat saya putarkan masa, sudah tentu saya ingin kembali kepada jangka waktu umur 5 tahun dan ke bawah iaitu ketika arwah ibu masih hidup.. (al-fatihah)... -sungguh....memori yang terindah-

makanya nikmat untuk berkhidmat kepada ibu telah Allah tarik awal-awal lagi... namun Allah masih memberi satu lagi peluang pada saya untuk memberikan khidmat buat abah sebelum saya terbang jauh meninggalkan family... Sungguh..Allah itu Maha Rahman dan Maha Rahim..

Jadinya...ucapan buat abah....
"bah, nantikan kepulangan umu yee...siap sedia untuk berkhidmat! lalalaa" --> gaya macam x sabar nak kena basuh jerr..hehee. X kisah lah... selepas dari ini dah susah nak dengar 'bayan' abah ketika bersarapan, bersantai, berkebun, menguruskan halaman, menonton tv, dalam kereta dan mana-mana yang sempat la abah rasa nak zihin di zihinnya tanpa bertangguh..kikikiii. Abah jangan risau....kali ini umu akan cuba menumpukan 110% perhatian pada setiap butir bicara abah yee... janji!! InsyaAllah ~ ~

owh iye... oleh kerana tajuk entry berbunyi "ayat cinta seorang dai'e".. makanya di sini saya ingin berkongsi sesuatu dengan bakal-bakal ahlia dan juga kepada yang sudah pun menjadi ahlia kepada seorang dai'e illallah....

Semoga ada manfaat.....


***********************************************


Sayangku.....
Ketahuilah bahawa.. abang juga menahan kerinduan...
Di kala kaki ini melangkah khuruj fisabilillah...

Bukannya abang tidak tahu sayang sedang kesepian.. Abang memahami perasaanmu sayang. Di saat abang meninggalkan sayang menuju ke jalan Allah, rintihan kesakitan sayaang suarakan. Namun abang adukan kegelisahan hati abang terhadap sayang pada yang Maha Kuasa.

Sayang, abang cintakan sayang sepenuh hati abang.

Namun, ada waktunya abang perlu kehadapankan cinta Allah, Rasul dan jihad di jalanNya melebihi segalanya. Abang ada tanggungjawab untuk ummat juga. Mereka dan keluarga mereka juga berhajatkan kebahagiaan dunia dan akhirat seperti yang kita dambakan. Mereka juga dahagakan hidayat.

Sayang, abang tahu berat yang sayang rasa. Tapi yakinlah Allah tidak akan sia-siakan kerinduan yang sayang tanggung. Pengorbanan perasaan adalah sumbu bagi pelita hidayat yang amat terang. 

Sayang, bagaimana agaknya hati-hati sahabiah r.ha yang suaminya berbulan-bulan tidak balik. Bagaimana kuatnya hati-hati sahabiah r.ha yang suaminya bertahun-tahun keluar di jalan Allah. Dan apa pula perasaan yang di tanggung isteri Zaid r.hu, Ja'afar r.hu  dan Ibn Rawahah r.hu tatkala menerima perkhabaran dari medan Muktah. Bagaimana kehidupan para sahabiah yang suaminya selalu berjauhan demi hidayat untuk kita. Bagaimana penghulu wanita syurga, Fatimah Az-Zahra membesarkan cucu-cucu kesayangan Baginda SAW tanpa ada suami kesayangan di sisi. 

Sayang, abang ingin sayang di bangkitkan bersama mereka. Untuk itu, abang kena rela meninggalkan sayang untuk seketika. Abang tahu air mata sayang sangat mahal harganya. Namun abang rela melihat air mata sayang tumpah di dunia ini kerana agama kerana abang tidak sanggup melihat air mata sayang menanggung penyesalan di akhirat kelak.

Sayang mesti hidup dan mati dengan penuh kemuliaan. 

Percayalah, deritanya tidak lama kerana akhirnya akan di bayar dengan kebahagiaan. Kita meneguk hidayat adalah dari asbab pengorbanan para sahabat r.hu. Kita juga  mesti sediakan  agama yang subur kepada anak cucu kita. Sayang, kita adalah golongan yang telah Allah muliakan dengan Islam. Jika kita mencari cara lain selain Islam, kita pasti di hina. 

Sayang, abang mahu tatang sayang seperti menatang minyak yang penuh.
 
Sayang adalah segala-galanya bagi abang. Sayang adalah pendamping abang di kala waktu susah dan senang. Juga sayang adalah teman kesayangan abang di medan pengorbanan ini. Bila sayang rindukan abang, kirimkan saja untaian doa-doa berharga dengan hati yang penuh pengharapan pada Allah untuk abang. Kerana itu lebih bernilai dari segalanya.

Sayangku...
Sayang perlu belajar untuk menjadi seorang karkunah yang penyabar kerana dengan itu membuatkan abang  rasa berbangga dengan sayang. Hilangkan kesedihanmu kerana sayang juga perlu tahu bahawa abang juga sangat rindu dan mencintaimu...."


**********************************************


Ya Allah, kiranya aku ini tidak dapat membantu perjuangan suamiku... maka janganlah pula kiranya aku ini membantutkan langkah perjuangan nya di jalan Mu.
Ya Allah, pelihara lah zuriat keturunan kami dalam agama Mu..




~ "dia yang memetik bunga pada musim bunga...mengadu tentang ketidak cukupan tangan" ~
Allahuakhbar..
.

Thursday, October 21, 2010

Minggu - minggu yang di lalui.....

Bismillahirrahmanirrahim.....

Lebih kurang 2 minggu lepas, hampir kesemua ahli family saya berkumpul di rumah kakak bagi mengadakan sidang mesyuarat di mana satu majlis besar yang dengan izin Allah akan diadakan pada akhir dan awal tahun depan di rumah kami...


 emmm..mesyuarat tu dok ler seperti ini..huhuu


Alhamdulillah..segalanya berjalan dengan tenang (setenang air di kali..hihii)..Dan keputusan mesyuarat yang telah di capai, di harapkan mendapat redha Allah swt.. aminn.

Maka..kesan dari keputusan tersebut... saya telah di kerah untuk menghadiri satu kursus yang di namakan "kursus kekeluargaan" <-- saya pepandai g ubah namanya..hahaa.. pada minggu lepas di Putrajaya... Alhamdulillah.

Jazakallahu khairan jazak kepada *En.Tunang kerana telah berusaha memantau, memberi dorongan dan seterusnya memastikan saya menghadiri kursus tersebut dengan jayanya iaitu seawal ia di rencana sehinggalah ke akhir program...(walaupun pemantauan di lakukan dari jauh di seberang laut sana)..huhuu <-- sesungguhnya menghadiri kursus yang sedemikian rupa, merupakan satu penyiksaan bagi kanak-kanak seperti saya!!

*InsyaAllah akan menjadi satu-satunya nakhoda yang di lantik oleh abah di dalam mengemudi pelayaran hidup saya  selepas ini dalam masa beberapa bulan lagi.....minta doa dari kalian semua ye.. :)

Juga tidak lupa kepada seluruh ahli family kakak di Banting dan Serdang yang mengikram saya selama 2 hari saya menghadiri kursus tersebut (semoga saya dapat belajar sifat ikram yang tinggi dari kalian).. Jazakumullah.. semoga Allah membalas kebaikan kalian dengan kebaikan yang banyak pula..

Owh...dan juga.....
Jazakillah kepada adik bongsu dan anak semut sulung saya yang telah meningkatkan jazbah saya terhadap penggunaan teknologi terkini ini iaitu internet melalui pendedahan penggunaan utube semaksima mungkin...hahaa... sungguh x senonoh kalian mengajar yang tidak2 pada orang yang lebih berusia.. :p

Hasilnya... sejak beberapa hari kebelakangan ini... masa rehat saya banyak juga saya peruntukan  untuk meng'explore' video2 di utube...hihiii

Makanya di dalam pengembaraan saya melompat dari satu video ke satu video, saya dengan izin Allah, terjumpa dan tertarik dengan alunan zikir dan doa dari para pelajar madrasah Al-Junied Islamiah Singapura ni..

Di antaranya bacaan doa taubat di dalam video ini... Doa Taubat .. hmm..sampai penat saya mengikut alunan doanya berulang kali tetapi hampa...alunan saya tetap x semerdu alunan zikir mereka...heheee... ;p

X ape..nanti kalau saya sudah punya anak akan saya hantar ke madrasah tersebut untuk belajar..hahaa <-- umu sedang merepek!
(x ada lah..cuma sedang menyahut seruan abah untuk melihat cucu-cucunya @ dengan kata lain bakal anak2 saya dan anak2 semut saya di hantar ke madrasah seterusnya menjadi hafiz hafizah dan alim alimah...aminnn)

**Sebenarnya ia harapan saya juga....dan semoga ia menjadi harapan bakal abah kepada anak2 saya kelak...aminn.. :)


 Doa Taubat

Astaghfirollah rabbal baraiya
Astaghfirollah minal khataiya
Astaghfirollah rabbal baraiya
Astaghfirollah minal khataiya

Rabbi ziddini ilman nafiah
Wawa fikli amalan makbula
wahablli rizko wasi a
Watub alaina taubatan nasuha


di mana maksudnya....

Ampunilah hamba Ya Allah, Maha penerima taubat
Ampunilah hamba Ya Allah, daripada segala dosa
Ampunilah hamba Ya Allah, Maha penerima taubat
Ampunilah hamba Ya Allah, daripada segala dosa

Tambahkan kepadaku ilmu yang berguna
Berikanlah aku amalan yang di maqbulkan
Kurnikanlah aku rezeqi yang luas
Perkenankanlah taubatku dengan taubat nasuha


 owh iye....juga saya sukakan alunan zikir yang ini.... Ya Rabbi Bil Mustafa.


Makanya saya seru..kepada diri saya sendiri khasnya agar zikir2 yang seperti ini di jadikan nyanyian di bibir kita....  Mungkin tanpa kita sedar, ada anak-anak kecil di sekeliling kita yang mendengar dan secara tidak langsung, zikir2 tersebut turut lancar di bibir2 mungil mereka selain dari lagu2 twinkle twinkle little star...ho ho ho.. :p
.

Thursday, October 14, 2010

Buruk Baiknya Berkahwin Dalam Beragama (ii)

Bismillahirrahmanirrahim.....

Alhamdulillah.... melihat tajuk di atas, sudah tentu pembaca dapat mengagak ada siri 1nye kan? Jika x mahu ketinggalan, boleh membacanya di sini..Buruk Baiknya Berkahwin Dalam Beragama (i)

Oleh kerana saya sudah berjanji dahulu jika saya masih berada di dalam "mood" yang sama maka saya akan menyambung kembali mengcopy paste apa yang tercatat di dalam kitab kimiya Assaadah karangan Imam Al Ghazali...

Alhamdulillah, makanya sekarang, saya menunaikan janji..hehee :)

Ini juga salah satu ikram saya terhadap adinda mardhiah yang begitu berminat sekali mengikuti tajuk ini walaupun bagi saya masa untuk dia di dalam bab2 perkahwinan masih jauuuhhhh...hihihiii.. sabar ye dinda :p


Kimiya AsSa'adah
(Kimia kebahagiaan)

Oleh : Imam AlGhazali




Buruk Baiknya Berkahwin Dalam Beragama (ii)

Selanjutnya, baiknya beristeri itu ialah ada orang yang akan menjalankan urusan rumah tangga, seperti memasak, membasuh, menyapu rumah dan lain-lain.

Jika lelaki sibuk dengan kerja-kerja itu, maka tidaklah cukup masa menuntut ilmu; menjalankan peniagaan, atau beribadah dengan sewajarnya. 
Kerana itulah Abu Sulaiman berkata,

"Isteri yang baik itu bukan saja satu berkat di dunia ini tetapi juga di akhirat, kerana isteri itu membuat fikiran lebih rehat dan tenang dan dalam keadaan itu dapat memikirkan hari akhirat."


Satu dari kata-kata Omar ialah;
"Selepas imam, tidak ada kebaikan yang melebihi isteri yang baik."


Berkahwin atau beristeri itu ada baiknya iaitu bersikap sabar dengan sifat-sifat perempuan, menyediakan keperluan-keperluan yang dikehendaki oleh isteri, dan membawa mereka ke jalan ugama, adalah bahagian-bahagian yang paling penting dalam ugama Islam.


Nabi pernah bersabda, 
"Memberi kepada isteri itu wang yang diperluinya adalah lebih penting dari memberi sedekah". 


*****


Suatu ketika, apabila Ibni Mubarak sedang menjalankan kempen peperangan dengan orang-orang kafir, seseorang daripada sahabatnya bertanya kepada beliau,

 "Adakah kerja yang lebih mulia dari perang sabir Allah?" 
jawab Ibni Mubarik, 
"Ya ada, iaitu memberi makanan dan pakaiann kepada isteri dan anak-anak sewajarnya." 


Seorang Wali Allah bernama Basyar Hafi berkata, 
"Ada lebih baik seorang itu bekerja untuk isteri dan anaknya, tidak hanya untuk dirinya sahaja." 


*****


Dalam satu Hadis ada dinyatakan setengah daripada dosa-dosa itu boleh dihapuskan oleh susah payah menyelenggarakan keluarga sendiri.

Diceritakan bahawa seorang Wali Allah telah kematian isteri. Beliau tidak mahu kahwin lagi walaupun orang menyuruhnya berbuat demikian. Kata beliau dia lebih mudah menumpukan fikiran nya jika keseorangan.

Satu malam beliau melihat dalam mimpi pintu syurga terbuka dan banyak malaikat turun. Mereka datang hampir dan melihat kepadanya.

Seorang mereka berkata, inikah dia orang yang mementingkan diri sendiri saja itu?" 
Kawannya menjawab,

"Ya inilah dia". 

Wali Allah itu takut hendak bertanya siapakah mereka yang dimaksudkan mereka itu. Kemudian seorang kanak-kanak lalu berhampiran dengannya. Wali Allah itu bertanya siapakah yang mereka maksudkan itu. Kanak-kanak itu menjawab,

"Engkaulah yang mereka maksudkan itu"
"Adalah hanya seminggu dulu amalan baikmu telah dirakamkan di Syurga bersama-sama dengan auliya Allah lain, tetapi sekarang nama engkau telah dipotong dari senarai nama-nama itu." 
 
Wali Allah itu bergoncang fikirannya. Apabila terjaga beliau pun bersedia berkahwin semula. 
 
Dari segala tersebut di atas itu, maka nampaklah betapa kahwin atau beristeri itu amatlah diperlukan. Buruk dan Kurang Baiknya Berkahwin.


==============================


Alhamdulillah.... sengaja saya berkongsi sedikit demi sedikit kandungan kitab ini agar mereka2 yang membaca (itu pun jika ada yang nak baca..huhuu) tidak keboringan @ dengan kata lain keletihan mata nak membaca setiap entry copy paste saya..hehee

InsyaAllah...lepas dari ini akan ada sambungan entry berkenaan tajuk ini yang ke iii, iv,v dan seterusnya mengikut kesukaan hati saya nak membahagikannya kepada berapa bahagian..hihii..

Kepada yang suka dengan entry ini...harap2 bersabar yee... x lari gunung di kejar! --> erkk..ada kena mengena ke?? hmmmm... :p
.

Friday, October 8, 2010

Sallou.... jadi asbab keriangan :)

Bismillahirrahmanirrahim.....

Allahuakhbar, entah mengapa saya suka nak berkongsi lagu di dalam blog saya ni..hehee <-- sebenarnya kongsi lirik dan jika ada yang rajin nak search lagu ni..iye, silakan :)

Lagu kali ni dari Sami Yusof berjudul Sallou. 

Mengapa saya suka?

>> Kerana dengan izin Allah..lagu ni mampu membawa keriangan kepada saya dan anak2 semut apabila mendengarnya lalu mampu mengukir gerak tari yang hanya kami sahaja faham maknanya..hahaa. Mementang lagu ni berentak rancak...dan buat masa sekarang, lagu ini di beri penghormatan menjadi ringing tone untuk handphone saya... :)

Jazakallah kepada seorang teman yang memperkenalkan lagu ni kepada saya sejak setahun yang lepas. Rasa saya, x pernah lagi dengar lagu ini di mainkan di mana2 radio (jarang sangat2 dengar radiooo...pepandai je kata x ada..hahaa)

Jujurnya...jika hati sedang di sakiti dan air mata bergenang membentuk aliran di pipi...maka, lagu ini di dengar sebagai penghibur hati lalu ukiran senyuman terbentuk membiarkan masalah yang menghimpit berlalu pergi....huhuu (sila jangan contohi perlakuan ini!)

Okey...silakan menikmati lagu ini seperti mana saya menikmatinya....waahhh ayat x tahan :p


Shatamuh, shatamuh
Shatamuhu lamma jahiluh
Tabi’uhu lamma ‘arafuhu
Maa aghlaah, a’laah
(They insulted him when they didn’t know him
They became his followers when they truly knew him
How precious and how lofty is he)

Shatamuh, shatamuh
Shatamuhu lamma jahiluh
Tabi’uhu lamma ‘arafu hudah
(They insulted him when they didn’t know him
They became his followers when they knew his guidance)

Shadowless in my dreams
I search for you near and far
Cos your the one I want to see
Face to face with me

You make me spin and whirl
Like the tip of your curl
Only so to fall
By your side

Make me want to risk it all
Everything of my world
Only to stand tall
By your side

Looking at the moon bright
I escape into the desert night
Seeing you insight
For a while

Time becomes like a breeze
Underneath the palm tree
Hand in hand you and me
With your smile
Smile, smile, smile

Shatamuh, shatamuh
Shatamuhu lamma jahiluh
Tabi’uhu lamma ‘arafuhu maa
(They insulted him when they didn’t know him
They became his followers when they truly knew him, how)

Shatamuh, shatamuh
Shatamuhu lamma jahiluh
Tabi’uhu lamma ‘arafu hudah
(They insulted him when they didn’t know him
They became his followers when they knew his guidance)

(Turkish)
Sen benim nazli yarimsin
Sen benim gozbebegimsin
Sana gonulden baglanmisim ben
Sen en sevdigim sevdicegimsin
Ben seni bir gul gibi koklar’m
Ask’nla tutusur ask’nla yanarim
Hep seni arar seni sorarim
Sana varmak icin hayal kurar’m
(You, my delicate Beloved
You, the apple of my eye
Tied to you, at the heart
You are my deepest love, my Beloved
Inhaling your scent, just like smelling a rose
Burning inside, with the fire of your love
I always look for, and ask of you
Always dream of reaching you)

(Urdu)
Tera tasawur mera he sakoon hai
Tera nam leana mera hai janoon
Woh metee batein teree hee soonoo mein
Duniyah boora maa ne tho mein kya karoo
(The very mention of you. Becomes my tranquility
To take your name, it becomes my sanity
Those sweet conversation of yours I would listen too
If the world deems them offensive. What do I care)

I need you in my life, like the air with which I breathe
So let them say what they want to say
It’s the same game they always play
Your love means more to me than they
It makes no difference either way
Let them say what they want to say
It makes no difference either way
Your love means more to me than they

It’s a game, it’s a game, it’s a game
It’s a game they’re always going to
Play, play, play, play, play


*Antara sebab lain lagu ini sangat di sukai kerana banyak bahasa di gunakan....  Tahniah la kerana berjaya mencuri hati saya...walaupun masa first time dengar berkerut2 juga dahi ...ho ho ho :)
.