Ingatan Kepada Penziarah...

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

Saya merupakan seorang hamba Allah swt dan ummat Muhammad saw yang punya pelbagai kekurangan dan juga banyak kelemahan...

Saya juga seorang yang sangat kurang ilmu dan bukan ahli di dalam agama...makanya kini, saya sedang belajar lagi dan lagi semampu dan sedaya saya...

Oleh itu, ingin saya tegaskan..saya bukan seorang ustazah (jadinya jangan di soal saya bab berkenaan agama).
Bukan juga hafizah dan jauh sekali alimah...
(makanya saya bukan pakar bab hadis, dalil dan apa jua untuk menentukan sebarang hukum)....

Maaf andainya, saya tidak dapat menjawab persoalan penziarah di blog ini, YM mahupun email...

Syor saya....carilah orang yang betul2 alim berkenaan setiap bidang ilmu agama ini..

sekian... selamat beramal ^^


~Da'ie Dunia Akhirat~

Sunday, September 26, 2010

Hari-hari yang di Raya kan... :)

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah.. dapat juga mengupdate blog setelah sekian lama mencari ruang masa untuk berbuat demikian. Makanya pada pukul 0132 am.. entry ini mula di karang..huhuuu <--- sesuai sungguh jika di gunakan masa2 sebegini untuk bertahjud..uhuk..uhukkk..

Sebelum saya mula berkalkuzari berkenaan program sepanjang syawal saya bersama keluarga.. adalah lebih manis kiranya saya mulakan dengan ucapan selamat.. :)


comei sungguh!

Walaupun sekarang kita sudah masuk syawal yang ke 16, dan rata2 sebahagian kita (tidak termasuk saya..huhuu) sudah berjaya menunaikan puasa 6...namun masih tidak terlambat buat saya menghulurkan kata-kata maaf kiranya sepanjang saya berblog, ada penulisan2 saya juga gurauan saya yang tidak menyenag kan hati serta menguris2 hati sanubari anda... mohon di maafkan khilaf yang ada ye... :)

(Perasan pula banyak wat salah....minta di maafkanlah insan yang bernama umu anisah ni yeee)

 
**********


Kebiasaannya... jika di negeri sembilan...sehari sebelum raya, kami menyebutnya "mantai raya". Makanya, jika di lihat di kampung saya...time mantai tu... sangat sibuk lah penduduk kampung ke hulu ke hilir sedaya upaya mencari kelengkapan untuk beraya. Pada kebiasaannya bab makanan lerr... mana nak cri ayam dan itik untuk di sembelih, buluh wat lemang, kelapa utk rendang, kayu api untuk memasak serta 1001 rempah ratus lain yang di perlukan untuk penyediaan berbagai juadah di pagi raya.. <--- memang memenatkan!!

Itu tidak lagi termasuk agenda mengecat rumah di saat2 akhir, menukar langsir dan tirai, membersihkan halaman dan 1001 aktiviti yang tiba2 wujud dan sengaja di wujudkan sekali dalam setahun... <--- sesungguhnya ia satu penyiksaan yang cukup terancang...!hahaa..
 

**********
 

Alhamdulillah, sambutan raya bagi keluarga saya bertambah2 meriah apabila kami mengadakan 2 majlis pertunangan dan 1 merisik pada syawal ke 5 dan ke 9 (waahh..memang kepenatan la abah saya..huhuu.eh x , kami selaku askar2nya pun penat gak sebab tenaga kena kerah siang dan malam..heheee). Tahniah kepada mereka2 yang di tunangkan dan juga yang dirisik...heheee. Semoga ikatan yang di bina mendapat redha Allah swt dan seterusnya di permudahkan untuk hari akadnya nanti. amin..
 
 
 -Hadiah untuk insan yang mulia dalam menjelaskan Hukum Darah Wanita-

secara kebetulan, 3 orang yang diraikan telah mendapat hadiah kitab di atas dari bakal pasangan masing2..hehee

Wahai wanita solehah..
Jangan di risau akan jodoh mu 
kerana muslimin yang bijaksana 
tidak akan hanya terpaut pada kecantikan, 
lirikan senyuman, pada bicara manja yang menggoda, 
atau pada pujuk rayu seorang wanita yang meruntuhkan imannya. 
Telah tercatat seungkap nama lelaki di luh mahfuz untukmu. 
Cuma peribadinya ditentukan oleh sejauh mana ketinggian peribadimu, 
jika kau tetap di atas jalan yang di redhai, 
insyaAllah si dia turut di atas jalan yang sama...

* yang atas tu bukan kata2 saya..entah sapa punya kata2..saya pinjam ajee...huhuu


**********
 
 
 
hmm...okey, dah tahu antara fadhilat puasa 6 kan? jadi jom bersama2 saya menghabiskan puasa 6 ini dengan jayanya.... huhuu. Kalau yang baru pulang ke bandar @ rumah sendiri, pasti sibuk berkunjung menziarahi jiran tetangga dan memenuhi undangan rumah terbuka sampai x sempat2 nak berpuasa 6 kan? jadi saya syorkan (setelah melihat pengalaman sendiri hingga ke syawal 17)... elok kita penuhi jemputan tersebut pada malam hari kerana nak menunggu hari yang kosong tanpa undangan sehingga habis syawal pun x nampak mana tarikh yang x bertanda....huhuuu murah rezeki betul!


**********

Dan kepada yang akan meneruskan perjuangan di rantau orang.. saya ada pantun buat anda :

Anak muda memetik gitar
Sambil menyandar di pohon kelapa
Walau keseberang laut anda di hantar
Orang yang di tinggalkan jangan di lupa

* ntah pada sapa saya tujukan..huhuu. tiba2 lagu dari kumpulan The zikr berjudul Perantau tergiang2 di telinga....sayu betul hati ni.. ---> sampai nak mengalir air mata tuuu..huhuu. 

InsyaAllah..saya nak g nangis dulu... sehingga bertemu lagi ye....Assalamualaikum :)
.

Thursday, September 2, 2010

err...ni la entry nye >> Berikan kami kekuatan Ya Allah...... :(

Bismillahirrahmanirrahim......

emm..kali ni dengan izin Allah, saya nak berkongsi salah satu email yang di forwardkan kepada saya. Rasa saya, sebelum ini saya dah melihat massage ini di salah satu blog yang saya jelajahi...tapi di mana ye?? hmm..saya lupa..huhuuu

Pandangan saya, massage ini walaupun kelihatan simple tapi memberi makna yang besar atau dengan kata lain... kartunis tersebut ingin menyampaikan kepada kita bertapa pada masa sekarang kita sedang di jadikan boneka (sadis nya perkataan ni..huhu..) oleh orang2 yang memusuhi Islam dan apa sahaja yang ada kaitannya dengan Islam.

Jadinya saya telah buat keputusan tanpa sempat istikharah untuk berkongsinya di blog...


 

**********

  


 **********
  
 


  
********** 
 
  
 

**********
  

 


**********

 WHY ?




**********



**********





Sahabat ku....

Hazrat Abu Hurairah r.a berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda;

Apabila ummatku membesar-besarkan dunia maka akan dicabut daripada mereka kehebatan Islam dan apabila mereka meninggalkan amar-bil-ma'aruf dan nahi-'anil-mungkar mereka akan di luputkan dari keberkatan wahyu dan apabila mereka caci-mencaci antara satu sama lain mereka akan gugur daripada pandangan Allah s.w.t


Dan sesungguhnya wahai sahabat....
saya berasa gerun sekali apabila memikirkan sabda Baginda s.a.w yang ini....
tidak kah anda turut merasa gerun?


Wahai manusia, Sesungguhnya Allah s.w.t berfirman kepada kamu... "Suruhlah manusia berbuat baik dan laranglah mereka dari kemungkaran sebelum datang suasana di mana kamu berdoa kepadaKu tetapi Aku tidak menerima doa kamu, kamu meminta dariKu tetapi Aku tidak akan memberikan kepadamu dan kamu memohon bantuan dariKu tetapi Aku tidak akan membantu kamu"


Ya Allah....dapat bayangkan ke tidak di mana tempat kita bergantung harap tiba-tiba tidak lagi ada untuk kita? sepertinya seorang isteri kehilangan suami, seorang anak kehilangan ayah, sebuah rakyat kehilangan pemimpin dan seperti tanaman yang kehilangan saliran airnya...pasti saja layu lalu mati...huhuu

Iya..begitulah gambarannya kepada kita. Apabila kita luput dari rahmat Allah s.w.t...pasti dan pasti..akan binasalah kita. Lalu kepada apa untuk kita berpaling? Pasti sahaja tidak akan ada lagi walau sebarang pertolongan kepada kita apabila Nusrah Allah s.w.t berpaling dari kita...huhuu

Nauzubillahiminzalik !

Duhai Sahabat...
Peringatkanlah diri saya ini lagi dan lagi
Peringatkanlah orang-orang yang menjadi kesayangan anda lagi dan lagi
Peringatkanlah ummat Muhammad ini lagi dan lagi
dan apa yang paling penting..
Peringatkanlah diri kita lagi dan lagi sehingga mati.....

Minta doanya untuk saya yee...
.