Ingatan Kepada Penziarah...

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

Saya merupakan seorang hamba Allah swt dan ummat Muhammad saw yang punya pelbagai kekurangan dan juga banyak kelemahan...

Saya juga seorang yang sangat kurang ilmu dan bukan ahli di dalam agama...makanya kini, saya sedang belajar lagi dan lagi semampu dan sedaya saya...

Oleh itu, ingin saya tegaskan..saya bukan seorang ustazah (jadinya jangan di soal saya bab berkenaan agama).
Bukan juga hafizah dan jauh sekali alimah...
(makanya saya bukan pakar bab hadis, dalil dan apa jua untuk menentukan sebarang hukum)....

Maaf andainya, saya tidak dapat menjawab persoalan penziarah di blog ini, YM mahupun email...

Syor saya....carilah orang yang betul2 alim berkenaan setiap bidang ilmu agama ini..

sekian... selamat beramal ^^


~Da'ie Dunia Akhirat~

Monday, July 26, 2010

Yang Teristimewa.... untuk si istimewa..lalala ~

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah...entry kali ni nak ikram kak Aliaazuan yang dah dua kali minta kat saya resepi bergedil  daging istimewa ni.. Walaupun hakikatnya, bukan saya punya resepi dan x pernah sekali pun saya sempat nak mencuba resepi itu sendiri..hehee

Jadi saya minta kak Aliaazuan la cuba dulu..dan jika ada apa2 yang kurang minta syor untuk penambah baikan. InsyaAllah selepas dari itu saya akan mencubanya pula.. :)

Tanpa membuang masa lagi..ayuh, kita ke dapur.. (tiba2 baru terasa bahawa empunya blog ini adalah masih anak gadis lagi... dan perlu belajar lagi dan lagi dalam hal masak memasak ni ---> kelak boleh sambut takaza memasak untuk jemaah dengan rasa lebih yakin..hihi :D) ---> nampak sangat selama ni memasak dengan penuh x yakin :p

(Selama ni minta adik lelaki jadi spy...selepas selesai je taam, terus serang dia... "Afik, tengok jemaah makan tadi muka diorang nampak selera x makan?" , "Afik, habis x jemaah makan?" , "Afik, ada x jemaah kata pedas sangat? masin? tawar? ada x?", "Afik, ada x puji masakan tadi tu bestttt?heheee" ---> menyoal sampai pening adik lelaki saya nak menjawab! hahaa. siapa suruh ada kakak yang ramai!)

Okey, resepi ni saya salin je terus dari buku resepi kakak saya yang sudah pun berkahwin... ceritanya di sini

 ini la rupa buku resepi tuu!!

Bergedil Daging Istimewa:

Bahan - bahan:

1 kg Kentang (dikupas dan di potong2) ---> x tahu la untuk berapa orang ni. x dinyatakan. Nanti kita minta kak aliaazuan bagi karguzari sikit berapa orang yang di perlukan untuk menghabiskan bergedil yang di buat. hehee (nak x nak..akak kena la masak. --> entry istimewa untuk akak ni tau. jangan lupa pos kan kat umu sikit ye :p)

150 gm daging (dikisar) ----> pastikan di basuh ye :)

300 gm Bawang merah (dihiris dan digoreng) ---> kalau saya panggil bawang besar!

1 Sudu serbuk lada hitam ---> kalau nak lagi pedas, boleh tambah lagi dan lagi!

3 Tangkai daun bawang (dihiris)
3 Tangkai daun sup (dihiris)
3 Ulas bawang putih
3 Ulas bawang kecil
----> Sungguh bertatasusila saya menggunakan tangkai dan ulas..hehee

4 Biji telur (di asingkan kuning dan putihnya) ---> sila basuh telur bersih2 ye.

Cara - cara:

1. Goreng kentang sehingga empuk dan di lenyek
2. Gaul daging yang telah di kisar bersama bahan-bahan kisar lain sehingga sebati. Tumiskan di dalam kuali sehingga kering air daging tersebut. Masukkan hirisan daun bawang dan daun sup. Juga hirisan bawang merah yang sudah di goreng tadi.
3. Padam api. Masukkan kuning telur dan gaulkan sehingga sebati.
4. Bulat-bulatkan bergedil tadi kemudian di celupkan di dalam putih telur dan di goreng di atas api yang perlahan. Sehingga warnanya kekuningan dan angkat. Siap sedia untuk di hidangkan...

Okey kak Aliaazuan, cepat2 tau cuba ..lepas tu boleh bagi karguzari hasilnya kat saya.. jadi istimewa ke x. hehee

note: Asbab kak aliaazuan, buat pertama kalinya blog ini menceritakan hal resepi masak memasak..huhuu. keperempuanan sungguh!
.

Monday, July 19, 2010

Andai benar kata tuan2.... silakan!

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah... Saya baru sahaja pulang dari cuti yang panjang (saya je la rasakan panjang... hakikatnya 2 hari jeee..huhuu). Kenapa saya rasakan panjang? kerana aktiviti dan perjalanan menaiki kereta sangat2 memenatkan saya (walaupun bukan saya yang drive)... Dan kerana sesungguhnya, pergi bercuti itu saya rasakan sungguh2 memenatkan!!

Sebenarnya bukan isu di atas yang ingin saya sampaikan di sini..hehee

Saya nak bercerita tentang apa yang saya dapat, sepanjang perjalanan pergi dan balik dari bercuti. Oleh kerana saya dan family kakak bermusafir.. sudah tentu kami akan berhenti di masjid2 dan surau2 yang terdapat di sepanjang jalan yang kami lalui apabila tiba seruan untuk menunaikan solat.

Dan oleh kerana driver (iaitu abang ipar) telah memilih jalan2 kampung dan bukan pula lebuhraya sepanjang perjalanan makanya, perhentian2 di lebuh raya tidaklah kami lalui... (konon2 untuk mendapatkan kedamaian suasana desa la kan sepanjang perjalanan..hikhik)

Dan Alhamdulillah..banyak2 rumah Allah yang kami singgah.. Yang satu ini sangat istimewa. 

kerana apa?

Bukan kerana megahnya masjid itu berdiri..
Bukan kerana makmum yang halimunan...
Dan bukan juga...
kerana ke"hensem"an imamnya...

bukan. bukan. bukan !!!

Tetapi kerana...
Masjid yang kami singgah itu terletak di pinggir kota dan desa (tengah2 kut)...
Jauh dari rumah penduduk (maka kurang juga ahli jemaahnya)
Dan paling istimewanya
Terdapat jemaah pedal (jalan kaki) dari Bangladesh! <-- Tetamu Allah yg istimewa :)




MasyaAllah... Ini lah first time saya berjumpa jemaah di masjid yang sedang keluar..
Jadinya saya pun membuat beberapa siri siasatan (menyibukkan diri je budak sorang ni..hihii).

Hasil siasatan..
Sungguh memusykilkan saya... 
kenapa ruang dapur iaitu tempat jemaah ini memasak clean and clear je?? Tersusun elok je perkakas memasak.. cawan susun bertingkat2. dulang tersandar kemas. Dapur gas dalam keadaan bersih bersinar!

hmmm..musykil. musykil!

okey...x pe. kita pergi tengok tempat lain pulak..
Waahh...kepelikan pula berlaku di tempat sidai pakaian. Macam mana pulak diorang boleh sidai baju ikut saiz ni.. cantik je tersusun di tempat ampaian yang di buat di belakang masjid..huhuu. kalah cara saya menyidai pakaian (rendah diri nii..heheee)

emm...
Tengok pakaian yang di pakai pun...kemas jee. kurtah putih mereka siap berwarna nila lagi tuuu. Kalah kekemasan kurtah dan jubah adik lelaki saya (maafkan kak umu ye Afik..heheeee).

Semuanya sempurna dan Okey!

Lagi2 kawasan masjid terutamanya tempat solat muslimat dan tandasnya bersih jee. Nak kata penduduk yang bersihkan, abang ipar kata makmum orang tempatan 2-3 orang je. Yang tukang azan dan imam adalah jemaah sendiri. (mungkin masjid baru lagi kutttt...x ada bilal dan imamnye sendiri). Makanya saya berfikir sudah tentu lah jemaah juga yang membersihkan masjid tersebut.

Jadinya.. Kesimpulan yang dapat saya buat setelah meneliti hasil siasatan adalah:
Kata2, khabar2 dan penulisan2 oleh pihak2 tertentu yang menyatakan KE"NEGATIF"AN -  KE"NEGATIF"AN orang2 yang buat usaha (yang mereka gelarkan TABLIGH) adalah TIDAK BENAR sama sekali.

emm..mungkin mereka2 ini masih tidak bersetuju dengan hasil siasatan saya kerana saya bukan penyiasat profesional  hanya melihat satu jemaah sahaja. Sudah memandai2 nak membangkang mereka. sudah borro (kata seorang sahabat dalam bahasa bugis!) mengatakan saya sahaja betul dan membela2 jemaah...huhuu

Baiklah......

Jika benar apa yang tuan2 katakan mengenai jemaah (kepada siapa2 yang selalu mengutuk2 dan memperlekehkan jemaah), saya pohon agar tuan2 sendiri secara terus dengan hikmah dan kasih sayang menegur dan menasihati apa2 yang tidak betul dan tidak manis yang di lakukan oleh jemaah. Mereka ini sedang belajar dan memperbaiki diri, makanya dengan izin Allah jika apa yang tuan2 tegur itu membawa manfaat, pasti dan pasti mereka akan menerimanya dengan terbuka. (Kalau boleh, ikut la sekali jemaah keluar 3 hari, kalau ada apa2 yang x kena boleh sound terus...heheee <-- saya syor ajee)

Juga saya pohon.. jangan lah berkasar (kalau saya pun jadi pecah hati di buatnya. Dah la baru nak belajar korban..tinggalkan keluarga tercinta, belanjakan duit untuk manfaat yang x nampak, dan habiskan tenaga untuk kepentingan orang lain..alih2 kena tembak pulak..huhuu)

Ingat senang ye nak buat pengorbanan macam tu??
Jawab sendiri2 dalam hati menggunakan akal yang waras yeee.. :)

Dan saya meninggalkan masjid tersebut sambil di iringi nyanyian merdu dari The Zikr.. (Sayup2 kedengaran salah seorang jemaah itu sedang bercakap tentang kebesaran Allah swt di corong pembesar masjid. Subahanallah....

(Perantau)

Perantau musafir perjuangan
Tabahkanlah hatimu
Berjuang di rantau orang
Sedih pilu hanya engaku yang tahu

Ingatlah anak dan isteri

Janganlah menghriris hatimu
Kerinduan desan nan permai
Janganlah melemahkan semangat juangmu

Di waktu ujian badai terus melanda

engkau tetap gigih berjuang
membenarkan sabda junjungan
Terus memburu menuntut janji
Pastilah Islam gemilang lagi

Tapi pejuang kembara perjuangan

Ujian bukan batu penghalang
Kerana itulah syarat dalam berjuang

Oh pejuang

Di manapun ada ketenangan
Di manapun ada kebahagiaan
Bila insan kenal pada Tuhan
Kasih sayhang dan pembelaan-Nya
bagi insan yang menyerahkan
Jiwa dan raga, anak dan isteri
Kepada Allah 

 .

Thursday, July 15, 2010

Fikir Abah.... untuk ummat ~

Bismillahirrahmanirrahim...

emm..boleh bayangkan x anak-anak kita (kecuali saya sebab x ada anak lagi..hehee) ke sekolah tadika memakai serban? MasyaAllaahhh...

Lagi best..bila serban tu dia yang pakai sendiri.....lilit sendiri?? --> mungkinkah terjadi?? sedangkan nak pakai stokin pun ibu2 yang tolong sarungkan lagi..huhuu

Kenapa saya boleh terfikir hal ini adalah kerana (ayat skema :p).. setiap kali anak2 semut saya berkumpul, mesti CD upin ipin yang diorang minta2 untuk di pasangkan. Sampai diorang sendiri dah naik lancar dialog apa yang nak keluar (termasuk la yang baru pandai nak bercakap..huhuhuu).. geram je saya setiap kali nak beralah tengok TV dengan diorang ni... eeeeee!!

Baru-baru ni ada sekali sedang diorang duduk beramai2 di depan skrin TV.. abah saya pun duduk sama2 dengan cucu2 semutnya yang ramai x terbilang tuu..

Tiba-tiba abah bersuara....

"Kan bagus kalau cerita upin ipin ni buat cerita cara-cara nak pakai serban ke.. cara bersugi.. doa2 harian atau apa2 yang berkaitan dengan sunnah. Ramai budak2  suka dengan cerita ni.. boleh jadi ikutan budak2"

Saya senyum je bila mendengar syor abah tu sambil memikirkan 2 budak kepala botak tu (upin ipin) terhegeh2 melilit serban kat kepala diorang..hahaa <-- tentu comei!

Mungkin seperti budak ni.....hehee



kerja..kerja..kerja... ----> Kerja agama lerrr.....jangan malas2 ye!
.

Thursday, July 8, 2010

Dodoi..... Selawat lah sayang...~

Bismillahirrahmanirrahim....

Pernah x lalui pengalaman menidurkan baby yang degil susah nak tidur ??
Malah keadaan jadi bertambah kelam kabut bila baby ni menangis2 siap melenting2 badannya di dalam buaian?? siap boleh campak botol susunye keluar dari buaian lagi tuuu... <-- ni bila datang time dia nak mengamuk lerr...

huhuu... sungguh mencabar keimanan betul.. (sabar umu....!)

Jadinya saya sentiasa la guna method try and error.. lain baby.. lain juga ragamnya.. dan lain juga laaa cara nak menanganinya..
Setakat ni, kalau ada baby yang mengamuk (entah sesuai entah x guna istilah ni..hehee) time nak tidur tapi wat cara x mau tidur, saya lebih suka bawa ke sinki.. basuh muka, bahagian leher, tangan dan kakinya.. bagi selesa (macam ambik whuduk la pulakan....hehee) <-- Alhamdulillah, selalu baby2 ni sukaa..

Terus bawa ke buai dan dodoikan...ehem..ehemmm.. InsyaAllah, mereka akan senang tidur :)

macam baby ni....!!

Tapikan... jangan lah dodoikan dengan lagu yang pelik2 dan bukan2. Macam contoh, saya minta anak buah saya dodoikan adiknya di buaian... boleh pulak lagu wali band keluar...hahaa. confirm la baby tu lagi mengamuk!! (Bayangkan budak 5 tahun dah lancar lagu wali band...ishh..ishhh....kagum betul!!)

Bila di tanya....
"Zaim dengar kat mana? macam mana boleh lancar ni?"

Jawab Zaim...
" iye laa..kita selalu dengar kat kereta Cik Zai" ---> mak cik yang selalu drive dia dan budak2 kejiranan ke sekolah..huhuu (Padahalnya perjalanan dia ke sekolah x sampai pun 5 minit).. Tapi kalau dah ulang alik setiap hari dan di hidangkan pula dengan lagu2 yang sama berulang kali mana x jadi hafiz lancar..huhuu

Ishh..ishhh...issshhhh.. x boleh jadi ni...

Saya pun dengan berhemahnya berkata "zaim x boleh la nyanyi lagu tuu... x tenang baby nak tidur. zaim zikir la macam ayah dan ibu selalu tidurkan baby" (ewah..ewahh..bercakap pandai mak ciknye sorang ni, padahalnya baru terfikir nak nanyi lagu siti nurhaliza tadi walaupun x berapa lancar..hahahaa)

Meh sini cik mu ajar zaim dodoikan baby...confirm baby terus tidur tau <--- berlagak ckit kat situ :p
Pastu saya nak cover saya berselawat la kan...dan x di sangka2 plak baby terus diam dan mata makin layu...layuuu...dan terus ZZzzzzzz.... dalam masa x sampai 5 minit terus tidur!

Bukan saja anak buah saya kagum...saya pun lagiii laaa kagum!
---> Zaim kagum dengan kepakaran saya
---> Saya pulak kagum dengan kehebatan selawat....hahaaa

Oleh itu, hari ini saya nak bercakap tentang SELAWAT!
 (errr....saya tanya en.Wiki je ni..hehee)

Perkataan selawat ( bahasa Arab: الصلوات‎ ) diambil dari perkataan solat ( bahasa Arab: الصلاة‎ ), doa, pujian.
Ibnu Kasir berkata dalam tafsirnya: Telah berkata Al-Bukhariy: Telah berkata Abu `Aliyah:

Salawat Allah subhanahu wata`ala ialah pujian-Nya di sisi para malaikat.
Dan salawat malaikat ialah doa.
Dan salawat orang mu'min ialah memohon rahmat daripada Allah ke atas Nabi Muhammad SAW.


إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا


Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bersalawat (memuji dan berdoa) ke atas Nabi (Muhammad s.a.w). Wahai orang-orang yang beriman bersalawatlah kamu ke atasnya serta ucapkanlah salam dengan penghormatan. [Al-Ahzab: 56]


Okey... dekat sini suka saya nak memperdengarkan lafaz selawat yang selalu saya lagukan..hehee

p/s : Sila melagukannya dengan melodi yang sayu dan penuh kasih sayang ye .. :)

Sollallahu 'Alaa Muhammad
Sollallahu ' Alaih Wasallam
Sollallahu 'Alaa Muhammad
Sollallahu ' Alaih Wasallam

Sollallahu 'Alaa Muhammad
Sollallahu ' Alaih Wasallam
Sollallahu 'Alaa Muhammad
Sollallahu ' Alaih Wasallam

Tola'al Badru 'Alainaa
Min Thaniyaatil Wadaa'ii
Wajabas Shukru 'Alainaa
Maa Da'aa Lillaahi Daa"ii

Sollallahu 'Alaa Muhammad
Sollallahu ' Alaih Wasallam
Sollallahu 'Alaa Muhammad
Sollallahu ' Alaih Wasallam

Ayyuhal Mab'uthu Fiinaa
Jiktabil Amril Mutoo'i
Anta Ghauthuuna Jamii'a
Yaa Mujammal Lattibaa'i

Sollallahu 'Alaa Muhammad
Sollallahu ' Alaih Wasallam
Sollallahu 'Alaa Muhammad
Sollallahu ' Alaih Wasallam

Anta Syamsun Anta Badrun
Anta Nuurun Fauqo Nuuri
Anta Syamsun Anta Badrun
Anta Nuurn Fauqo Nuuri

Anta Ikthiiruw Waaghooli
Anta Misbaahus Suduuri
Anta Ikthiiruw Waaghooli 
Anta Misbaahus Suduuri 

Banyak kelebihan berselawat ni....  Anda boleh baca di sini ye Selawat
Selamat berselawat :) 
.

Sunday, July 4, 2010

Cerita cintaaa......!! Dasyhat sungguh.

Bismillahirrahmanirrahim....

Dikisahkan dalam sebuah kitab karangan Imam Al-Ghazali bahawa pada suatu hari Nabi Isa a.s berjalan di hadapan seorang pemuda yang sedang menyiram air di kebun. Bila pemuda yang sedang menyiram air itu melihat kepada Nabi Isa a.s berada di hadapannya maka dia pun berkata,

"Wahai Nabi Isa a.s, kamu mintalah dari Tuhanmu agar Dia memberi kepadaku seberat semut Jarrah cintaku kepada-Nya."
 
Berkata Nabi Isa a.s,
"Wahai saudaraku, kamu tidak akan terdaya untuk seberat Jarrah itu."

Berkata pemuda itu lagi,
"Wahai Isa a.s, kalau aku tidak terdaya untuk satu Jarrah, maka kamu mintalah untukku setengah berat Jarrah."

Oleh kerana keinginan pemuda itu untuk mendapatkan kecintaannya kepada Allah, maka Nabi Isa a.s pun berdoa, 
"Ya Tuhanku, berikanlah dia setengah berat Jarrah cintanya kepada-Mu." Setelah Nabi Isa a.s berdoa maka beliau pun berlalu dari situ.

Selang beberapa lama Nabi Isa a.s datang lagi ke tempat pemuda yang memintanya berdoa, tetapi Nabi Isa a.s tidak dapat berjumpa dengan pemuda itu. Maka Nabi Isa a.s pun bertanya kepada orang yang lalu-lalang di tempat tersebut, dan berkata kepada salah seorang yang berada di situ bahawa pemuda itu telah gila dan kini berada di atas gunung.

Setelah Nabi Isa a.s mendengat penjelasan orang-orang itu maka beliau pun berdoa kepada Allah S.W.T, "Wahai Tuhanku, tunjukkanlah kepadaku tentang pemuda itu." 

Selesai sahaja Nabi Isa a.s berdoa maka beliau pun dapat melihat pemuda itu yang berada di antara gunung-ganang dan sedang duduk di atas sebuah batu besar, matanya memandang ke langit.

Nabi Isa a.s pun menghampiri pemuda itu dengan memberi salam, tetapi pemuda itu tidak menjawab salam Nabi Isa a.s, lalu Nabi Isa berkata,
"Aku ini Isa a.s."

Kemudian Allah S.W.T menurunkan wahyu yang berbunyi, 
"Wahai Isa, bagaimana dia dapat mendengar perbicaraan manusia, sebab dalam hatinya itu terdapat kadar setengah berat Jarrah cintanya kepada-Ku. Demi Keagungan dan Keluhuran-Ku, kalau engkau memotongnya dengan gergaji sekalipun tentu dia tidak mengetahuinya."

Barangsiapa yang mengakui tiga perkara tetapi tidak menyucikan diri dari tiga perkara yang lain maka dia adalah orang yang tertipu.

1. Orang yang mengaku kemanisan berzikir kepada Allah, tetapi dia mencintai dunia. 
2. Orang yang mengaku cinta ikhlas di dalam beramal, tetapi dia ingin mendapat sanjungan dari manusia. 
3. Orang yang mengaku cinta kepada Tuhan yang menciptakannya, tetapi tidak berani merendahkan dirinya.



************

Rasulullah S.A.W telah bersabda,
"Akan datang waktunya umatku akan mencintai lima lupa kepada yang lima :

1. Mereka cinta kepada dunia. Tetapi mereka lupa kepada akhirat.

2. Mereka cinta kepada harta benda. Tetapi mereka lupa kepada hisab.

3. Mereka cinta kepada makhluk. Tetapi mereka lupa kepada al-Khaliq.

4. Mereka cinta kepada dosa. Tetapi mereka lupa untuk bertaubat.

5. Mereka cinta kepada gedung-gedung mewah. Tetapi mereka lupa kepada kubur."

***********

Soalan saya yang....
Pertama : Jarrah tu ape ye?

Kedua :  Jika nak di buat perbandingan... keadaan saya x sama langsung dengan pemuda kat atas tu... jadi adakah maknanya......??? 

Ketiga :  Apakah keadaan anda sama @ sipi2 serupa dengan keadaan tersebut? 
kalau iye...beruntungnya anda...huhuuu
 .