Ingatan Kepada Penziarah...

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

Saya merupakan seorang hamba Allah swt dan ummat Muhammad saw yang punya pelbagai kekurangan dan juga banyak kelemahan...

Saya juga seorang yang sangat kurang ilmu dan bukan ahli di dalam agama...makanya kini, saya sedang belajar lagi dan lagi semampu dan sedaya saya...

Oleh itu, ingin saya tegaskan..saya bukan seorang ustazah (jadinya jangan di soal saya bab berkenaan agama).
Bukan juga hafizah dan jauh sekali alimah...
(makanya saya bukan pakar bab hadis, dalil dan apa jua untuk menentukan sebarang hukum)....

Maaf andainya, saya tidak dapat menjawab persoalan penziarah di blog ini, YM mahupun email...

Syor saya....carilah orang yang betul2 alim berkenaan setiap bidang ilmu agama ini..

sekian... selamat beramal ^^


~Da'ie Dunia Akhirat~

Friday, February 26, 2010

~Kekasih ku yg di ingati~

Bismillahirrahmanirrahim....

Ya Rasulullah...... kau ku rindui
Ya Habiballah...... kau jadi ikutan ku

Di mana inginku campakkan rindu?
Terimakah diri mu mengakui aku ini pengikut mu?

owh Allah...
Sampaikan selawat dan salam ku pada kekasih Mu
Sampaikan pesanku, bahawa aku memerlukan syafaatnya ketika hari di mana kami bertemu dengan izin dari Mu..


SALAM MAULIDUR RASUL
2 Rabiul Awwal tahun gajah bersamaan 23 April 571M

Buat teman-teman, 
saya ingin bertanyakan soalan....

Gembirakah anda jika semasa hari kelahiran anda....ramai mengucapkan ucapan selamat?
Sukekah anda pada hari bersejarah anda.....ramai yang menyambut dan mengingatinya?
.......ramai yang ingin membuat majis besar2an untuk anda?
.......ramai yang menyebut2 kebaikan dan kehebatan anda?
.......ramai yang menyebut2 pengorbanan yang telah anda lakukan untuk kesejahteraan ramai orang?

hmmm...barangkali, ramai yang akan menjawab  YA, SUDAH TENTU <----- terutama saya!

Tetapi....adakah anda dan saya pasti akan menjawab ya dan menghargainya jika......
orang2 yang ramai itu pada masa yang sama.... 
  • Tidak pernah mendengar ape yang anda tuturkan
  • Tidak pernah hendak melakukan pengorbanan seperti anda
  • Memperkecil-kecilkan cara hidup anda
  • Tidak memperdulikan pesanan dan nasihat anda
  • Mengambil ringan ajaran anda
  • Tidak mengendahkan apabila nama anda di sebut2
Maka...sudah pasti dan pasti...... anda tidak akan gembira walau sedikit pun.. benar? saya begitu!
Apakah gelaran yang akan anda berikan kepada orang yang ramai itu?
pada saya, sudah pasti akan saya mengatakan mereka ini HIPOKRIT, MUNAFIK! huhuu

hmmm..begitu lah juge jika hendak menyukekan hati Nabi saw....
ape yg perlu saya lakukan?

ada kah saya perlu memberi dan memforward msg "maulid Nabi saw" sepanjang hari kepada orang yang ada di dalam list handfone saya?  ----------> X! (sebab saya x kan cukup kredit nak wat mcm tuuu..huhuu)

jadi? ape yang saya perlu lakukan?
buka nasyid lagu2 mengenai Nabi saw lalu menyanyi riang di dalam bilik? -----------> X! (sebab suara x sedap!)
jadinya..ape?
ape yang perlu saya lakukan untuk mengingati hari kelahiran kekasih saya yang bernama Muhammad al-amin ini??

owh...bantu saya. peringatkan saya. ape yang perlu saya lakukan?? ape??

Baginda itu kekasih saya, jadinya sebagai kekasih...ape perlu saya lakukan untuk menyukakan hati kekasih yang saya cintai????

owhh..bantu saya. jelaskan kepada saya. saya ini pencinta yang lemah. masih banyak yang saya tidak tahu ape perlu saya perbuat untuk orang yang saya kasihi...
untuk orang yang saya cintai...
untuk orang yang saya rinduiii....

Muhammad bin Abdullah
nama mu meniti di bibir..tiap kali aku berselawat ke atas diri mu...Ya Rasulullah...

Monday, February 22, 2010

Lahirnya bakal da'ie...

Bismillahirrahmanirrahim...


Alhamdulillah, semalam selepas maghrib, seorang bakal da'ie telah lahir dalam keluarga saya... makanya semakin bertambah2 lah ahli keluarga saya yang memang sudah sedia besar ni..hehee..Alhamdulillah

Sepanjang minggu ini, saya tidak punya ruang kesempatan untuk pergi ziarah kakak di Selayang, InsyaAllah..hujung minggu ini tidak dapat tidak...saya akan sedaya upaya luangkan masa untuk ke sana.

Sebenarnya, hati ini tidak dapat menafikan rasa bersalah apabila terpaksa mengatakan "umu esok ada kelas, sepanjang minggu ni ada banyak test la abg izam" bagi menjawab pertanyaan dari abg ipar yang berharap saya datang ke rumah untuk menguruskan anak2 buah saya di rumah sementara abg ipar pula perlu menjaga kakak di hospital...
huhuhuu..rasa bersalah sangat2..

Jadi...solutionnya, saya segera menghubungi abah di kampung dan kakak di Serdang, mungkin mereka boleh ikram datang ke Selayang untuk menghulurkan bantuan...
Alhamdulillah, segalanya di permudahkan Allah swt.

Doa saya, semoga kakak dan bayi lelakinya segera sihat dan di jauhkan dari sebarang musibah. amin.
setelah di kira2...anak2 semut saya dah berjumlah 18 orang dan InsyaAllah, akan bertambah lagi seorang dalam masa 4 bulan lagi, wahh...ramainya. itu baru 5 orang kawin...

kalau semua orang dah kawin jumlahnya...waaahhh..berjuta-jutaaaaaa...heheeee...
Alhamdulillah....semoga yang berjuta-juta itu adalah para da'ie, hafiz, hafizah, alim dan alimah....amin Ya Rabb..

Sunday, February 21, 2010

Aktiviti sepanjang cuti~

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah sampai sudah saya di kampus nie...
seminggu bercuti menjadi asbab, seminggu penat saya x hilang2...hehe <----alasan x nak buka buku!
okey, saya nak cerita sedikit tentang ape yang berlaku sepanjang cuti mid sem saya ni... (cuti yang sangat memenatkan!)

Destinasi pertama ke Banting.......
dan berkelah di pantai Morib (sabtu)......apa yang berlaku??

Kami sampai di pantai time air surut ler.... sampai kan anak buah saya tanya .."cik mu, nape airnye x ada? orang tu tengah isi ye?" adoi...anak buah sape laa yang bijak sangat tanya soalan macam tu time cik mu nye kesedihan melihat air laut yang sangat jauh dari pantai....nasib...nasib...sobb..sobb

makanya....antara aktiviti yang hanya boleh kami buat selain mandi manda adalah......

main layang2


kutip siput dan cengkerang
































Mengejar dan menganggu anak2 ketam























Main pasir




















Lumba lari di tepi pantai,  dan makan2 (gambar x dpt di kongsi kerana amat tidak manis di pandang mata...hehee)

Hari berikutnya (ahad) kami ziarah kakak pula di serdang dan ini antara aktiviti kami...

Bersilat dan bermain bola air di pool




















hmm..gambar bermain bola air juga x dpt di kongsi..huhuu
dan hari seterusnya (isnin) kami ke Selayang dan berkelah pula di Ulu Yam (x tahu la nape keluarga saya sangat suke pergi berkelah..hehee)
Oleh kerana keseronokan main perang2 di dalam air dan makan2, maka...x ada satu pun gambar sempat di tangkap...hehee

Dan pada hari selasa kami bertolak ke Gemas..rumah saya ler..
(eh..singgah sekejap di Shah Alam..ambil laptop yang saya tinggalkan di bilik..hehee) <---dan ini lah first time abah sampai di U saya...patut x??

Makanya di situ lah tenaga saya banyak di habiskan seterusnya menjadi asbab saya tidak sihat sepanjang duduk di rumah..huhuu..sangat x suke (sabar umu..kifarah dosa tuuu)

Yang paling x tahan, abah mengambil kesempatan terhadap diri saya yang lemah ini untuk menyalin dan mengumpulkan ayat2 Quran yang boleh di jadikan penguat dan pendinding diri dari gangguan jin dan makhluk2 yg halus..huhuuu
(kata abah senang, boleh di fotostat dan di berikan kepada mereka2 yang datang nak berubat dengan abah berkenaan benda2 ni.....senang diorang nak amalkan)

InsyaAllah, entry seterusnya akan saya kongsikan ayat2 Quran tersebut ye...

Selain itu...saya juga sibuk menguruskan pokok2 bunga abah, walaupun abah dah upah orang untuk siram pokok2 bunganya sepanjang kami bercuti...tapi dengan kuasa Allah, masih juga ada bunga yang layu...maka agak berdukacita juga lah abah di buatnye..huhuu
Mungkin pokok bunga yang sangat2 banyak membuatkan orang yang di upah terlepas pandang kut..
dan hari saya nak balik ke Shah Alam, abah sempat tu membeli 4 pokok anggur untuk di tanam..

Kata abah...."abah tanam anggur ni untuk anak2 korang nanti" <---huhuu sangat2 terharu!!
Jazakallah abah :)


Thursday, February 11, 2010

Mid Semester break! Jom berkelah~

Bismillahirrahmanirrahim.....

hmmm..InsyaAllah, esok selepas kelas terakhir pukul 5, saya akan bertolak pulang ke rumah kakak di Banting (sebenarnya x buat keputusan lagi nak pulang rumah kakak di serdang, banting @ selayang...heheee). Tapi yang pentingnya, keluarga saya dari kampung akan berkumpul di salah sebuah rumah sebelum ziarah ke rumah2 lainnya untuk cuti kali ni...

Semestinya, saya tidak sabar2 hendak bertemu dengan adik beradik yang lain dan anak2 buah yang saya gelar anak2 semut (sebab ramai dan kecil2 lagi~ 17 orang tuu! dan insyaAllah seorang lagi bakal melihat dunia akhir bulan 2 ni....hehee). rindu sangat2 dengan mereka semua....huhuu..

Oleh kerana saya punya keluarga yang  besar dan bahagia (heheeee), maka aktiviti yang paling sesuai apabila bertemu adalah pergi berkelah! yeye.....seronok nyeeee.....

Destinasi kali ini adalah ke pantai Morib! (Sebab dah dekat tu dgn rumah kakak di banting)..
x sabarnya nak buat persiapan berkelah bersama2 sambil ambil giliran bagi karkuzari (lebih kepada bercerita dan gosipppp...heheee) tentang apa yang kami lakukan di tempat masing2..

kalau yang dah berkahwin...tentang anak2 laaa...(si anak2 semut)
kalau yang berkerja....tentang suasana kerja diorang
kalau yang belajar di U...tentang aktiviti di U
tapi.....kalau yang belajar di sekolah lagi dan tinggal di rumah....sibuk bercerita apa yang terjadi di kampung laaa. Siapa yang dah meninggal, siapa buat kenduri, siapa yang itu siapa yang ini....huhuuu.
terkadang tu, cerita tentang abah juga boleh jadi topik yang menarik di kalangan kami adik beradik..heheheeee (maka sedap lah segala masakan kami kerana telah bercampur gaul dengan gosip2 yang entah apa2...hehee!)

Walau ape pun..... InsyaAllah lah...semua gosip2 tu x lah berniat jahat malahan menjadi gurauan aje di kalangan kami (iye laaa tu..hahaa)

okey lah...sebelum abah bagi bayan di tepi pantai nanti...baik saya berlatih untuk bagi bayan pendek kt "anak2 semut" dulu...ada gak faedahnye dari menyenaraikan topik gosip yang hendak di bincangkan nanti di kepala..heheee

anak-anak semut ku.....ehh..x, anak-anak buahku sayang..heheee( cik umu...serius ckit ye!)

besar x laut ni? ......."besar" <----kemungkinan jawapan (sape jawab kecik..memang nak kena cubit! hehee)
okey, besar kan? sape yang buat laut ni?..........."Allaaaahhhhhhh" <----- jawapan standard si anak2 semut!
bagus2....bijak2 betul anak2 buah Cik Mu ni.. (same bijak ngn Cik Mu diorang....heheee).

okey, sekarang....cuba ambik pasir2 ni.....eeee....kecil2nye..macam korang juge..hehee. banyak x?......."banyakk"
sape buat pasir ni?........"Allahhhh.."
uiii...masinnye air laut ni.......sape yang buat??......"Allahhhhh"
aikk..birunye langit tuuuu...sape buat??........."Allahhhh"
bagus2.....pandainye anak2 semut ni...anak buah sape laa ni...?? hahaa

haa...cuba tengok kapal2 yang besar kat tengah laut tu.... (Cik Mu nye dengan penuh keterujaan menunjuk ketengah lautan....kagum..kagum)
Siapa yang buat kapal2 besar tu? ............."oranggg" (hahahaaa...ini mesti menjadi jawapan si anak2 semut!)
Walaupun jawapan itu logiknye betul, tapi...kita kena cepat2 betulkan yakin diorang ni....
maka, syllabus jawapan saya nanti.......

Bukan.....korang salah! heheeee..(buat2 muka misteri sikit....)

kapal2 besar tu juga Allah yang jadikan. Asal kejadian kapal2 besar tu juga dari Allah swt hai si anak2 semut! Dengan izin Allah, kapal2 berat tu dapat belayar dan terapung di tengah lautan...bukan sebab kecanggihan teknologinya dan bukan pula sebab kepandaian manusia yang menciptanya, kerana hai si anak2 semut...... Manusia juga di ciptakan oleh Allah.....
faham semuaaaaa???

maka sudah pasti si anak2 semut melopong mendengar bicara Cik Mu nye yang tahap budak U nih, sedangkan si anak2 semut, sekolah rendah pun x lagi...heheheee
jadi....saya akan cuba ubah ayat tu jadi pendek2 dan satu2.....makanya nanti, sudah pasti bayan pendek saya sepatutnya memakan masa x sampai 15 minit bertukar menjadi 1 jam...huhuuu..penat betul!

okey...dah penat dengarkan? jom kita terjunnnnn!!
adoi....masinnyeeee....berapa banyak garam daaa dalam laut ni????

kepada teman-teman.....selamat bercuti juge yee... :)
sehingga bertemu lagi.....

Saturday, February 6, 2010

Ikramkah saya? :(

Bismillahirrahmanirrahim......


Ikram --->> menunaikan hak saudara kita tanpa sedikit pun mengharapkan hak kita pula di tunaikan, apatah lagi kita nak tuntut2 kembali di kemudian hari... Lakukan semua itu semata2 kerana Allah swt!

Itu makna ikram yang saya tahu dan faham dari apa yang selalu di perkatakan oleh abah (cume itu versi pendek ler.....kalau nak di ikutkan, memang x habis nak di letakkan kat dalam blog ni..sebab kalau versi abah, panjangnya...MasyaAllah...kalah bayan....heheheee).

Berulang kali abah tekankan untuk tunaikan sifat ikram ni di kalangan adik beradik, ahli keluarga, teman2 dan seluruh makhluk lah yang ada kat dunia ni...selagi ada daya dan kemampuan laaa....
Namun, berulang kali juga saya merasakan saya gagal untuk tunaikan...huuuuhhuuu--->> sedih betul nak sambung cerita niee.....sobb..sobb...sobbb

Semalam, tiba2 Allah gerakkan hati saya ni untuk g ziarah Xroomate, dan secara kebetulannya....dia ada di bilik (x lah pun jauh biliknya dari bilik saya) huhuuu...<---sedih lagi niee...
setelah pintu biliknya saya ketuk beberapa kali, (sebenarnya banyak kali....kuat lak tu)...bagi salam pun 2 kali je....takut dh bagi 3 kali, x buka..kena balik pulak, baru la pintu di buka.....---> saya sengih jer laa..maklum lah lama x jumpe.(tanpa rasa bersalah sebab menganggu orang malam2).

Tapi...berlainan pula reaksi muka Xroomate saya ni....mukanye merah2, macam baru lepas menangis ada..macam baru bangun tido pun ada...<--- saya pandai2 wat tekaan sendiri. huhuuu

Dan hanya dia sorang je yang ada di bilik time tu...x tahu la mane peginye roomate2nye yang lain...tapi, saya suke la...leh cakap kuat2 dan open2 dengan dia.Tanpa ada sape2 rase terganggu...heheee..<--- x senonoh betul!

Soalan pertama:
Aisyah (bukan nama sebenar) dah solat isyak belum?  "dah"

Soalan kedua:
Tadi wat ape? tido ye? lama umu ketuk pintu (sambil memuncungkan bibir tanda merajuk)... "a'ah"

Soalan ketiga:
Aisyah dah makan malam lum ni?  ...........(diam)

Ubah soalan pulak......Aisyah hari di dah makan lum?  -geleng-

lepas tu saya membebel:
laaaa....nape x makan lagi. patut la umu nampak macam x sihat je... kurus lak tu. rupanya dah satu ari x makan. (saje wat lawak)...jom umu temankan. umu pun x makan lagi ni. baru balik kelas. lapar dah ni.... (siap ambik kesempatan nak orang temankan..huhuuuu)

-x ada respon-

Aisyah nak kuar makan x? kalau x nak...umu pun x nak la kuar. malas nak g sorang2.....(diam jap)
tapi...umu lapar laaaaa...jom la aisyah. boleh kita gosip2 sambil makan..(wat lawak lagi sambil memujuk).


tiba-tiba......

"aku x ada duit nak makan" ~ pelahan je suaranye sambil dia menunduk menahan air matanya dari jatuh ke pipi...

-terdiam-        <--- sape? saya laaaa...huhuuuu..

Ya Allah..... dapat bayangkan x situasi saya ketika itu??
akhirnya kami same2 nangis kat situ......

Aisyah menangis ---->> mungkin mendengarkan lawak2 x menjadi saya saat dia menderita kelaparan.
Saya menangis --->> memikirkan diri saya yang teruk. tidak sensitif. tidak mengambil tahu perihal teman2. saya kesenangan dan melupakan orang yang kesusahan..saya kekenyangan dan tidak perdulikan orang yang kelaparan....Ya Allah.....

Setelah bercerita dari hati ke hati, kami pun beriringan ke DC (tempat makan di U) sambil di hati saya menanam seribu azam..... memperbaiki diri saya dan sifat ikram saya,
juga memohon pada Allah agar di berikan ruang dan kesempatan untuk di pilih lagi dan lagi menjadi perantara untuk menyempurnakan nusrahNya pada hamba2nya yang memerlukan. (x sampai seribu pun...)

Ya Allah, janganlah Engkau berikan kesenangan dan nikmat padaku sedangkan aku ini tidak pula bersyukur atas kurniaan Mu... Tarbiyah aku Ya Allah. Ingatkan Aku Ya Allah...Dan jadikan aku ini hamba yang suka menunaikan hak saudaranya tanpa memikir walau sedikitpun kepentingan diri sendiri. Aminn.

Tuesday, February 2, 2010

Manzil – Ayat2 Quran pendinding diri!

Bismillahirrahmanirrahim.....

Kebiasaannya , sesiapa yang pernah tinggal di asrama dan kolej kediaman baik di sekolah mahupun di universiti sudah tentu biasa dengan gangguan2 dari makhluk halus (yang x berapa halus..hehee) terhadap pelajar2 terutamanya pelajar perempuan laaa..huhuu <--- musykil betul, kenapa la suke sangat dengan perempuan..agaknya kebanyakan makhluk tu jantan kutt...heheeee

Dengan izin Allah, malam semalam (tepatnya pada pukul 3.45 pagi) berlakunya gangguan tersebut di kolej kediaman saya iaitu ke atas roomate saya sendiri.....huhuuu Allah nak uji saya sekali la tu kuttt...

Alhamdulillah lah, ayat2 Quran di dalam Manzil sudah saya hafal semenjak cuti semester lepas. Jazakallah kepada seorang teman yang mengensyorkan saya untuk mengamalkan pembacaan Manzil ni...(katanya..kerana mamanya juga mengamalkan Manzil ni. Jazakallah ya sobat!)

Dengan izin Allah, berkat ayat2 tersebut juga doa2 yang di ajar oleh abah untuk saya amalkan, saya beroleh kekuatan untuk berhadapan dengan situasi di mana menyebabkan kegemparan seisi kolej kediaman yang mendengar jeritan roomate saya tu...(di mana semua orang mengunci bilik kerana ketakutan...x patut betul! huhuuu)


Oleh kerana sebilik 3 orang, maka saya berdua la dengan seorang lagi roomate cuba menangani perkara ini dengan setenang yang mungkin. Sememangnya nusrah dari Allah sahaja yang saya harapkan. Tidak mengharap pada makhluk. Apatah lagi apabila melihat roomate saya yang sorang ni mengeletar ketakutan melihat roomatenya menjerit2 sambil menangis.


Terpaksa la saya mengarahkannya duduk di katil saya sambil membaca Yasin. Takut pula saya kalau2 berjangkit2...selalunya kalau yang jenis lemah semagat ni, memang mudah la berjangkit. Lagi teruk la saya nak handle sekali 2 orang...(sebab saya pun bukan berani mana..heheee)



Dalam situasi semalam, memang saya x sempat pun nak solat 2 rakaat memandangkan roomate saya cuba mencederakan diri sendiri. Kena la saya bertindak pantas, memegang ubun2nya menggunakan tangan kanan dan mengurut2 badannya dengan tangan kiri, sambil memujuk mengajar dia beristifar ingatkan Allah dan secara serentak itu juga saya membaca ayat2 di dalam Manzil berulang2 kali...

Alhamdulillah, berkat ayat2 yang di baca dan sentuhan2 lembut....roomate saya dengan izin Allah dapat tenagkan diri <---- berpeluh juga la saya nak mengawalnya seorang diri..huhuuu

Okey, di sini saya nak kongsikan senarai ayat Quran yang terkandung di dalam Manzil... boleh lah teman2 semua amalkan....

1. Al-Fatihah
2. Al-Baqarah (ayat 1-5, 163, 255-257, 284-286)
3. Al-'Imran (ayat 18, 26-27)
4. Al-A'raf (ayat 54-56)
5. Al-Isra (ayat 110-111)
6. Al-Mu'minun (ayat 115-118)
7. Al-Saffat (ayat 1-11)
8. Ar-Rahman (ayat 33-40)
9. Al-Hashr (ayat 21-24)
10. Al-Jinn (ayat 1-4)
11. Al-Kafirun
12. Al-Ikhlas
13. Al-Falaq
14. An-Nas

Selesai saya menguruskannya, baru lah saya dapat solat sunat taubat, hajat dan tahajjud <---- agak2nya boleh tertinggal saya tahajjud ni memandangkan malamnya saya tido lewat (pukul 3 pagi) menghadap final year project (sibuk sangat dengan dunia niee..huhuuu)

Dan paginya...saya gagahkan juga diri ni pergi ke kelas.....tapi kelas seterusnya...ponteng lerr..hehee.. x larat dah nak buka mata memandangkan saya berjaga hingga ke subuh memastikan semuanya OK. Tapi yang x bestnye.....Kadaq tido saya asyik terganggu apabila orang atasan kolej, para jpk keselamatan dan kerohanian datang silih berganti hendak menyiasat dan bertanya soalan yang memang mampu memeningkan kepala saya untuk menjawab....huhuuu<----menganggu betul! time orang tengah menjerit2 x nak datang. Time orang nak tido baru nak bising2 (hehee...marah ni sebab tido saya di ganggu..hukhuk)

Hikmah dari kejadian tersebut, barulah saya dapat merasai manisnya perasaaan apabila yakin kita hanya semata2 kepada Allah swt. Keluarkan kekuasaan makhluk dari hati kita dan masukkan kekuasaan Allah swt di dalam hati kita.

Maka, apabila kita di uji, kita akan tahu..kebergantungan kita hanya sanya kepada Allah swt semata2..
Tuhan yang berkuasa pada sekelian alam....