Ingatan Kepada Penziarah...

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

Saya merupakan seorang hamba Allah swt dan ummat Muhammad saw yang punya pelbagai kekurangan dan juga banyak kelemahan...

Saya juga seorang yang sangat kurang ilmu dan bukan ahli di dalam agama...makanya kini, saya sedang belajar lagi dan lagi semampu dan sedaya saya...

Oleh itu, ingin saya tegaskan..saya bukan seorang ustazah (jadinya jangan di soal saya bab berkenaan agama).
Bukan juga hafizah dan jauh sekali alimah...
(makanya saya bukan pakar bab hadis, dalil dan apa jua untuk menentukan sebarang hukum)....

Maaf andainya, saya tidak dapat menjawab persoalan penziarah di blog ini, YM mahupun email...

Syor saya....carilah orang yang betul2 alim berkenaan setiap bidang ilmu agama ini..

sekian... selamat beramal ^^


~Da'ie Dunia Akhirat~

Thursday, October 21, 2010

Minggu - minggu yang di lalui.....

Bismillahirrahmanirrahim.....

Lebih kurang 2 minggu lepas, hampir kesemua ahli family saya berkumpul di rumah kakak bagi mengadakan sidang mesyuarat di mana satu majlis besar yang dengan izin Allah akan diadakan pada akhir dan awal tahun depan di rumah kami...


 emmm..mesyuarat tu dok ler seperti ini..huhuu


Alhamdulillah..segalanya berjalan dengan tenang (setenang air di kali..hihii)..Dan keputusan mesyuarat yang telah di capai, di harapkan mendapat redha Allah swt.. aminn.

Maka..kesan dari keputusan tersebut... saya telah di kerah untuk menghadiri satu kursus yang di namakan "kursus kekeluargaan" <-- saya pepandai g ubah namanya..hahaa.. pada minggu lepas di Putrajaya... Alhamdulillah.

Jazakallahu khairan jazak kepada *En.Tunang kerana telah berusaha memantau, memberi dorongan dan seterusnya memastikan saya menghadiri kursus tersebut dengan jayanya iaitu seawal ia di rencana sehinggalah ke akhir program...(walaupun pemantauan di lakukan dari jauh di seberang laut sana)..huhuu <-- sesungguhnya menghadiri kursus yang sedemikian rupa, merupakan satu penyiksaan bagi kanak-kanak seperti saya!!

*InsyaAllah akan menjadi satu-satunya nakhoda yang di lantik oleh abah di dalam mengemudi pelayaran hidup saya  selepas ini dalam masa beberapa bulan lagi.....minta doa dari kalian semua ye.. :)

Juga tidak lupa kepada seluruh ahli family kakak di Banting dan Serdang yang mengikram saya selama 2 hari saya menghadiri kursus tersebut (semoga saya dapat belajar sifat ikram yang tinggi dari kalian).. Jazakumullah.. semoga Allah membalas kebaikan kalian dengan kebaikan yang banyak pula..

Owh...dan juga.....
Jazakillah kepada adik bongsu dan anak semut sulung saya yang telah meningkatkan jazbah saya terhadap penggunaan teknologi terkini ini iaitu internet melalui pendedahan penggunaan utube semaksima mungkin...hahaa... sungguh x senonoh kalian mengajar yang tidak2 pada orang yang lebih berusia.. :p

Hasilnya... sejak beberapa hari kebelakangan ini... masa rehat saya banyak juga saya peruntukan  untuk meng'explore' video2 di utube...hihiii

Makanya di dalam pengembaraan saya melompat dari satu video ke satu video, saya dengan izin Allah, terjumpa dan tertarik dengan alunan zikir dan doa dari para pelajar madrasah Al-Junied Islamiah Singapura ni..

Di antaranya bacaan doa taubat di dalam video ini... Doa Taubat .. hmm..sampai penat saya mengikut alunan doanya berulang kali tetapi hampa...alunan saya tetap x semerdu alunan zikir mereka...heheee... ;p

X ape..nanti kalau saya sudah punya anak akan saya hantar ke madrasah tersebut untuk belajar..hahaa <-- umu sedang merepek!
(x ada lah..cuma sedang menyahut seruan abah untuk melihat cucu-cucunya @ dengan kata lain bakal anak2 saya dan anak2 semut saya di hantar ke madrasah seterusnya menjadi hafiz hafizah dan alim alimah...aminnn)

**Sebenarnya ia harapan saya juga....dan semoga ia menjadi harapan bakal abah kepada anak2 saya kelak...aminn.. :)


 Doa Taubat

Astaghfirollah rabbal baraiya
Astaghfirollah minal khataiya
Astaghfirollah rabbal baraiya
Astaghfirollah minal khataiya

Rabbi ziddini ilman nafiah
Wawa fikli amalan makbula
wahablli rizko wasi a
Watub alaina taubatan nasuha


di mana maksudnya....

Ampunilah hamba Ya Allah, Maha penerima taubat
Ampunilah hamba Ya Allah, daripada segala dosa
Ampunilah hamba Ya Allah, Maha penerima taubat
Ampunilah hamba Ya Allah, daripada segala dosa

Tambahkan kepadaku ilmu yang berguna
Berikanlah aku amalan yang di maqbulkan
Kurnikanlah aku rezeqi yang luas
Perkenankanlah taubatku dengan taubat nasuha


 owh iye....juga saya sukakan alunan zikir yang ini.... Ya Rabbi Bil Mustafa.


Makanya saya seru..kepada diri saya sendiri khasnya agar zikir2 yang seperti ini di jadikan nyanyian di bibir kita....  Mungkin tanpa kita sedar, ada anak-anak kecil di sekeliling kita yang mendengar dan secara tidak langsung, zikir2 tersebut turut lancar di bibir2 mungil mereka selain dari lagu2 twinkle twinkle little star...ho ho ho.. :p
.

21 comments:

  1. Salam...

    Alhamdulillah mesyuarat dah dijlnkan sbaik mugkin & Umu bakal dikahwinkan dgn seorang karkun bergelar ustaz. InsyaAlah...tumpang gembira nih!

    ReplyDelete
  2. SUBHANALLAH..tahniah..lelaki soleh utk wanita solehah...bersyukurlah dgn nikmat ALLAH yg x ternilai itu dgn meningkatkan lg ketaqwaan...

    ReplyDelete
  3. salam,
    Alhamdulillah...tahniah in advance..akk doakan yg baik2 jg...hmmm jodoh kita sama jenis (bkn orgnya tau!)...karkun=ustaz....hehehe...

    ReplyDelete
  4. Buat kak Aliaazuan..

    Allahuakhbar, nampaknya akak benar2 kenal umu ye? ni yg wat umu confuse ni..huhu.. mcmne akak leh thu ye? walau apa pun, umu minta doanye ye :)

    ReplyDelete
  5. Buat anonymous..huhuu

    Jazakallah.. semoga apa yg di rencanakan Allah swt buat saya, insyaAllah saya redha dan bersyukur.. minta doanya :)

    ReplyDelete
  6. Buat CS

    Waalaikumsalam wbt..
    Jazakillah atas doanya kak :)
    hmm..ada2 je akak ni..hihi.. lepas ni umu kena berguru dengan akak la ye hal ehwal berkaitan perkara yg berbangkit..hehee.
    em..baru umu tahu yg akak tinggal di banting. InsyaAllah, jika sempat... leh la ye kita bersua muka :)

    ReplyDelete
  7. Salam..

    InsyaAllah,dah lama kenal dh, tp buat2 meneka dlm kesamaran je...serkap jarang pun bleh jd kot! Biasanya mengena, insyaAllah. Nnti lps kawin dduk smnnnjung lg tak?

    ReplyDelete
  8. salam umu,
    hmmm akk pon bkn terer...senior bbrp bln jer dr umu...nk menuntut, menuntut ngan aa....akk rasa aa lg terer...hehehhee:)

    hmmm InsyaAllah, if ke banting leh la kita berkenalan...hmmm kakak umu duk mana?mn tau, akk kenal ker...

    ReplyDelete
  9. Kak Aliaazuan,

    aik...akak kenal umu? penah jumpa ke? huhuu..akak ni penuh kesuspenan lerrrr..hihi

    ReplyDelete
  10. Waalaikumsalam wbt CS..

    hehee..walaupun beberapa bulan..banyak tu umu boleh belajar..kn..kn? :)
    Umu sekarang memang di banting..akak di olak lempit ye? umu di tmn banting baru..hihii

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum............kanda dinda dh uruskan urusan tudung labuh hitam itu......ye...InsyaAllah dinda bawa balik cuti sem ini....selamat menempuhi alam senyuman meleret=)......tahniah kanda...lepas ni x bo dinda buli kanda d kejauhan...kanda akn dpt bodyguard.....huhu...tke cre dear..

    ReplyDelete
  12. Waalaikumsalam wbt..

    Alhamdulillah..wah sgt tangkas dinda jalnkn tugas ye..hehee. Jazakillah dinda :)
    Dinda masih boleh ikram kanda walaupn di kejauhan sana..huhuu. sgt2 kanda hargai my dear sis!
    hmm.. rasanya x ada halangan apa2 pd kita utk saling membuli. tp agak2 kanda dh dekat nk kalah tu...terpaksa la kanda gunakan bodygrd..ho ho ho :p

    ReplyDelete
  13. Tahniah.. Bakal zaujah..!!!!!

    apa2 yg di tulis dalam blog berkenaan masturat espcially ( Bisikan masturat tu...) kena amal lah nanti... baru dapat HAKIKAT...

    ReplyDelete
  14. Jazakallah wahai hamba Allah

    huhu..baru saya ingat nak g sembunyikan bisikan masthurat tu..(takut2 nanti di tuntut pula oleh bakal suami..hehee)

    insyaAllah, minta di doakn untuk saya ye :)

    ReplyDelete
  15. Ilmu yang tahu kena amal... bakal suami tak tuntut pun... ALlah akan tanya...

    " Ilmu yg tahu, amal ke tidak....."

    Moga di permudahkan segala urusan..

    ReplyDelete
  16. Salam.
    Peewit peewit!
    Ha ha ha.
    :D

    ReplyDelete
  17. Buat hambaAllah (cikgu ye.. :))

    huhu..sampai ke sini cikgu kejar umu nak zihin bagi bersih ye? x sangka cikgu masih memerhatikan perkembangan umu.. rasa2 umu, jodoh umu cepat sampai ni asbab "mulut masin" cikgu la..

    ingat x ayat cikgu dulu..
    "turun dari stage konvo nanti terus pakat dengan kakak2 untuk kawin"
    hihi...ni umu x sempat nak naik stage lagi cikgu~

    InsyaAllah, ingatan cikgu akan umu ambil berat. Jazakallah cikgu :)

    ReplyDelete
  18. Buat Bijen M.

    Waalaikumsalam wbt..
    hmm..ada2 je budak2 zaman sekarang ni. Doakan yg baik2 ye :p

    ReplyDelete
  19. owhhh......dimana kah bayang bodyguard dinda???ni y nak p tanya abah ni......sah2 jawapan abah---->>jaga amal..aishh..hihi.tunggulah dinda besar lagi ckit....masa tu msti bodyguard kanda dh bertambah kan.....ahaiii....anak2 semut bertambah...Aminn Ya Rabb=)

    ReplyDelete
  20. btw.....pasal bisikan masthurat di bawah ni....dinda dh baca lebih dari 10 kali....tapi dinda masih xberani nak beristiqamah dgn pendirian baris ke-11......sungguh mudah melafaz...sungguh sedap didengar....hakikatnya...belum dinda untuk sampai ke tahap itu....Tahniah kanda...InsyaAllah....bodyguard kanda bagus..-->balik kampung belanja ABC na na na...ahaii

    ReplyDelete
  21. Owh dinda ku syg...perjuangan mu di kampus masih belum selesai..jd, jgn nak mcm2 ye!! Ada yg kena cubit dulu dr kanda sebelum sempat perkara ni sampai ke pengetahuan ayahnda..hehee
    Bisikan masthurat tu sebagai penaik jazbah je...jgn joss..hahaa :p

    ReplyDelete