Ingatan Kepada Penziarah...

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

Saya merupakan seorang hamba Allah swt dan ummat Muhammad saw yang punya pelbagai kekurangan dan juga banyak kelemahan...

Saya juga seorang yang sangat kurang ilmu dan bukan ahli di dalam agama...makanya kini, saya sedang belajar lagi dan lagi semampu dan sedaya saya...

Oleh itu, ingin saya tegaskan..saya bukan seorang ustazah (jadinya jangan di soal saya bab berkenaan agama).
Bukan juga hafizah dan jauh sekali alimah...
(makanya saya bukan pakar bab hadis, dalil dan apa jua untuk menentukan sebarang hukum)....

Maaf andainya, saya tidak dapat menjawab persoalan penziarah di blog ini, YM mahupun email...

Syor saya....carilah orang yang betul2 alim berkenaan setiap bidang ilmu agama ini..

sekian... selamat beramal ^^


~Da'ie Dunia Akhirat~

Monday, July 26, 2010

Yang Teristimewa.... untuk si istimewa..lalala ~

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah...entry kali ni nak ikram kak Aliaazuan yang dah dua kali minta kat saya resepi bergedil  daging istimewa ni.. Walaupun hakikatnya, bukan saya punya resepi dan x pernah sekali pun saya sempat nak mencuba resepi itu sendiri..hehee

Jadi saya minta kak Aliaazuan la cuba dulu..dan jika ada apa2 yang kurang minta syor untuk penambah baikan. InsyaAllah selepas dari itu saya akan mencubanya pula.. :)

Tanpa membuang masa lagi..ayuh, kita ke dapur.. (tiba2 baru terasa bahawa empunya blog ini adalah masih anak gadis lagi... dan perlu belajar lagi dan lagi dalam hal masak memasak ni ---> kelak boleh sambut takaza memasak untuk jemaah dengan rasa lebih yakin..hihi :D) ---> nampak sangat selama ni memasak dengan penuh x yakin :p

(Selama ni minta adik lelaki jadi spy...selepas selesai je taam, terus serang dia... "Afik, tengok jemaah makan tadi muka diorang nampak selera x makan?" , "Afik, habis x jemaah makan?" , "Afik, ada x jemaah kata pedas sangat? masin? tawar? ada x?", "Afik, ada x puji masakan tadi tu bestttt?heheee" ---> menyoal sampai pening adik lelaki saya nak menjawab! hahaa. siapa suruh ada kakak yang ramai!)

Okey, resepi ni saya salin je terus dari buku resepi kakak saya yang sudah pun berkahwin... ceritanya di sini

 ini la rupa buku resepi tuu!!

Bergedil Daging Istimewa:

Bahan - bahan:

1 kg Kentang (dikupas dan di potong2) ---> x tahu la untuk berapa orang ni. x dinyatakan. Nanti kita minta kak aliaazuan bagi karguzari sikit berapa orang yang di perlukan untuk menghabiskan bergedil yang di buat. hehee (nak x nak..akak kena la masak. --> entry istimewa untuk akak ni tau. jangan lupa pos kan kat umu sikit ye :p)

150 gm daging (dikisar) ----> pastikan di basuh ye :)

300 gm Bawang merah (dihiris dan digoreng) ---> kalau saya panggil bawang besar!

1 Sudu serbuk lada hitam ---> kalau nak lagi pedas, boleh tambah lagi dan lagi!

3 Tangkai daun bawang (dihiris)
3 Tangkai daun sup (dihiris)
3 Ulas bawang putih
3 Ulas bawang kecil
----> Sungguh bertatasusila saya menggunakan tangkai dan ulas..hehee

4 Biji telur (di asingkan kuning dan putihnya) ---> sila basuh telur bersih2 ye.

Cara - cara:

1. Goreng kentang sehingga empuk dan di lenyek
2. Gaul daging yang telah di kisar bersama bahan-bahan kisar lain sehingga sebati. Tumiskan di dalam kuali sehingga kering air daging tersebut. Masukkan hirisan daun bawang dan daun sup. Juga hirisan bawang merah yang sudah di goreng tadi.
3. Padam api. Masukkan kuning telur dan gaulkan sehingga sebati.
4. Bulat-bulatkan bergedil tadi kemudian di celupkan di dalam putih telur dan di goreng di atas api yang perlahan. Sehingga warnanya kekuningan dan angkat. Siap sedia untuk di hidangkan...

Okey kak Aliaazuan, cepat2 tau cuba ..lepas tu boleh bagi karguzari hasilnya kat saya.. jadi istimewa ke x. hehee

note: Asbab kak aliaazuan, buat pertama kalinya blog ini menceritakan hal resepi masak memasak..huhuu. keperempuanan sungguh!
.

16 comments:

  1. salam..
    waaa..istimewa nh. jom kte g serang umah kak aliazuan.jeng3..

    ReplyDelete
  2. salam,
    kentang tu goreng? bkn rebus ke? satu pembaharuan nih!nk cb gak tp xdele smpi se kg, cb skit2 dulu...insyaAllah, kentang pun xde ni...

    ReplyDelete
  3. Waalaikumsalam wbt.. :)

    Zai,

    Jangan lupa ajak akak tau.kita serang sama2..hehe
    Bagi kak aliaazuan tertekan sikit :)

    **********

    Ummi,

    Haa..tu la ummi, dalam resepi tu tulis kena goreng. umu pun fikir lg senang rebus. tapi mungkin rasanya lebih sedap kut kalau di goreng..hehe

    ReplyDelete
  4. Salam..

    Jeng3x...dtg buat serang hendap awal2 ni (sblm korang smue dtg serang). Oh, ada spesel rsepi kt sni...alhmdulillah, trcapai gak hjt di hti..Jazakillah khir la ye atas ikram Umu yg tggi tu...(terus terang ckp, mmg akak x penah masak begedel pun, mkn ada la..)

    Er..insyaAllah akan cuba dbuat eksperimen sdikit hri lg. Sehari dua ni takleh la lg nmpknya.. daging tkde, lembu x sempat nk semelih lg ni...hehe.

    InsyaAllah, bila siap nnti,hasilnya akan dipersembahkn kat Umu(hmm..ayat ni mcm skema la plak,bkn apa, nk kurangkan tekanan yg korang sdg lancarkan misinya tu...)Dan, oleh krna Zai pun nk dtg menyerang gak,akak kena la sdiakan senapang! Eh..salah tu, bkn sdia senapang, tp sdiakan diri mnerima kdtgn tetamu dgn iman yg mantop(sambil hidang bergedel..).

    ReplyDelete
  5. ermmm asyik duk cite begedil dunia je..sedap-sedap pun sampai tekak hilang sedapnya..kuar jadi taikkk......

    Macam mana begedil dekat syurga ya...pikir je begedil....dah dapat begedil....lagi syedap lahhh.... bila makan sampai ke kulit, bulu roma pun rasa..... gigitan kali pertama...sedap...gigitan kali kedua...bertambah-tambah lagi sedap...(sedap gigitan kedua tak sama dgn yg pertama)...gigitan kali ketiga..bertambah-tambah-tambah sedapnya....(tak sama sedap kali pertama dan kedua....)......weiii...tak boleh pikir.... makan dekat syurga tak jadi taik... tak sendawa... keluar...peluh wangi...

    Pengajaran:

    Sedap dunia nikmat sementara... terang2 Allah dah bagi tahu......

    adakah sesiapa yang mahu pikir?????

    >>>>> Contoh makan....sedap sampai tekak je...kuar taikk....semua orang tutup hidung...kena baju...najis...perlu bersuci..

    .....Berfikir itu cahaya iman....

    ReplyDelete
  6. Waalaikumsalam wbt kak :)

    hehee..sesaja bergurau senda dengan akak untuk mengeratkan ukhuwah.. :)
    kak.. tambah2 la apa yang patut nak bagi sedap..eh..x, x..Allah kan yang bagi sedap..hehe <--betulkan cepat2 sebelum kena tembak dengan senapang gajah..hikhik

    Nanti dah masak..snap2 ler bergedil tu. nak gak tengok rupa bentuk nya.. kut2 la akak wat bergedil bentuk love2 ke x mau bulat2..hikhik

    ReplyDelete
  7. Buat 24 jam...

    Maaf ye kalau2 entry kali ini memberatkan anda. InsyaAllah.. perkara ini x adalah sampai melalai dan melekakan kami yang sedang merasai nikmat di dunia bagi berfikir akan nikmat di akhirat kelak.. :)

    Jazakallah berkongsi akan bayangan nikmat di syurga, subahanallah pasti nikmatnya berkali2 ganda dari nikmat di dunia kan. Semoga kita semua di pilih Allah swt untuk merasai nikmat2 tersebut dengan cara menjaga iman dan amal kita di dunia.

    Minta doa anda yang di muliakan Allah swt ye :)

    ReplyDelete
  8. Salam Umu...

    Sian..asbab akak, Umu pun dh kena skali tembak ngan senapang gajah..hehe.. takpa, sabar ya.Pkara biasa.

    Akak faham, esok2 Umu pun nk khwin juga, prlu bljr ilmu rmhtgga. Dh tentu Umu pun nk lakukan yg trbaik utk suami. Memasak juga adalah 'khidmat' yg sgt mulia. Smbil masak, niat..zikir..doa hidayat skali..baru ada kjyaan. Betui tu, Allah yg bg sdp.Dan akak pun ada sbb trsndiri knpa tanya resepi ni kat Umu (takkan nk citer smue kot, kan..).Dan sekiranya x salah pemahaman akak yg lemah ni,stiap prbuatan kita prlu diusahakn spya ada hbg kait dgn agama. Semua sdg bljr kan? Hmm HIDAYAT...

    Utk 24 jam (err..tkde blog ke), jazakallah juga atas sangka baik anda kpd kami. Doa utk kami yg lemah ni.Smoga pringatan2 itu dpt memajukan lg kami dlm buat usaha agama, dpt istiqomah kuar, nusrah jemaah/full, terima jemaah, rajin khdmat msk kat jemaah... juga memantapkan lagi iman yakin kami kpd Allah, lbh2 lg ttg makan. smoga 'begedel daging istimewa' yg nk dipelajari itu juga mnjadi asbab hdyt utk org lain..insyaAllah.

    Hmm..begedel lg...

    ReplyDelete
  9. Ehh tak de la berat pun...entry pasal begedel tu..bagus je..

    orang khidmat dapat Allah.. Besar fadhilat tu..

    Kan kita pernah dengar kisah Abu Hurairah r.anhu sedang tanam pokok. Apa Nabi saw sabda? Buka buku taklim..

    Kisah dapat harta rampasan perang... ada sebahagian sahabat jumpa nabi saw... apa nabi saw bersabda? Buka buku taklim..

    Dakwah manusia dari :

    1) Makhluk kepada Khaliq
    2) fikir dunia yang sementara kepada fikir akhirat yang kekal abadi.
    3) Maal kepada Amal

    Blog ada tapi kosong...hehe..

    ReplyDelete
  10. Buat kak Aliaazuan,

    Waalaikumsalam wbt kak..

    hmm..x mengapa. Memang dah biasa pun kena tembak2 ni lagi time di U dulu... kita senyum je laaa.. x mengapa jika peluru yang di gunakan tu leh jadi asbab untuk dapat hidayat. Rugi jika di tepis2.. kan..kan??

    hmm..bergedel..bergedel. Awak pun leh jadi asbab untuk orang lain dapat hidayat.... MasyaAllah :)

    ReplyDelete
  11. Buat 24 jam..

    Alhamdulillah..Dengan izin Allah juga hati anda tergerak nak wat dakwah di blog saya. Jazakallah ye. Kunjungan dan syor anda amat2 saya alu-alukan di sini... :)

    Jika blog dah berisi...khabar2kan lah di sini, boleh juga saya berkunjung untuk belajar dari anda. Moga beroleh manfaat :)

    ReplyDelete
  12. salam..............begedil daging dua!
    masyaAllah sungguh hebat perbincangan bergedil kt sini......=)seketika pikir agama lebih baik dari dunia dan seisinya.....insyaAllah=)
    bguslah saling ingat mengigat........kekanda...dinda baru kena 'meriam buluh' semalam.....hidayat..hidayat.........hihi

    ReplyDelete
  13. Buat Bijen M,

    Minta pada Kak Aliaazuan :p

    **********

    Waalaikumsalam wbt dinda.. :)

    Nanti di rumah kita masak sama2. Dinda nak 2 pinggan penuh pun boleh :p

    Waahh..dinda ada cedera di mana2 x? mentang2 nak dekat Ramadhan, kuar pulak meriam buluh ye? doa la agar serbuk belerang tu terpercik pada semuanya dan jadi asbab semua merasa hidayat..hehe

    Hidayat...hidayat..

    ReplyDelete
  14. Hidayah...hidayah...

    allahumma inna nas alukal huda....

    Allah mengurniakan hidayah-Nya kepada sesiapa sahaja yang dikehendaki-Nya

    Orang yang mendapat hidayah tidak akan sesat dan tertipu dengan tipu daya dunia, nafsu dan syaitan.

    ...Orang yang bermujahadah di jalan Allah pasti akan mendapat hidayah...

    Blog ana yang tak seberapa baru di isi...he2..hambayangfaqir.blogspot.com

    ReplyDelete
  15. tuan benar...

    minta doa tuan untuk saya yang lemah dan x berdaya ni..huhuu

    Jazakallah atas linknya. InsyaAllah akan selalu saya ziarah ke sana..

    ReplyDelete