Ingatan Kepada Penziarah...

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

Saya merupakan seorang hamba Allah swt dan ummat Muhammad saw yang punya pelbagai kekurangan dan juga banyak kelemahan...

Saya juga seorang yang sangat kurang ilmu dan bukan ahli di dalam agama...makanya kini, saya sedang belajar lagi dan lagi semampu dan sedaya saya...

Oleh itu, ingin saya tegaskan..saya bukan seorang ustazah (jadinya jangan di soal saya bab berkenaan agama).
Bukan juga hafizah dan jauh sekali alimah...
(makanya saya bukan pakar bab hadis, dalil dan apa jua untuk menentukan sebarang hukum)....

Maaf andainya, saya tidak dapat menjawab persoalan penziarah di blog ini, YM mahupun email...

Syor saya....carilah orang yang betul2 alim berkenaan setiap bidang ilmu agama ini..

sekian... selamat beramal ^^


~Da'ie Dunia Akhirat~

Thursday, July 15, 2010

Fikir Abah.... untuk ummat ~

Bismillahirrahmanirrahim...

emm..boleh bayangkan x anak-anak kita (kecuali saya sebab x ada anak lagi..hehee) ke sekolah tadika memakai serban? MasyaAllaahhh...

Lagi best..bila serban tu dia yang pakai sendiri.....lilit sendiri?? --> mungkinkah terjadi?? sedangkan nak pakai stokin pun ibu2 yang tolong sarungkan lagi..huhuu

Kenapa saya boleh terfikir hal ini adalah kerana (ayat skema :p).. setiap kali anak2 semut saya berkumpul, mesti CD upin ipin yang diorang minta2 untuk di pasangkan. Sampai diorang sendiri dah naik lancar dialog apa yang nak keluar (termasuk la yang baru pandai nak bercakap..huhuhuu).. geram je saya setiap kali nak beralah tengok TV dengan diorang ni... eeeeee!!

Baru-baru ni ada sekali sedang diorang duduk beramai2 di depan skrin TV.. abah saya pun duduk sama2 dengan cucu2 semutnya yang ramai x terbilang tuu..

Tiba-tiba abah bersuara....

"Kan bagus kalau cerita upin ipin ni buat cerita cara-cara nak pakai serban ke.. cara bersugi.. doa2 harian atau apa2 yang berkaitan dengan sunnah. Ramai budak2  suka dengan cerita ni.. boleh jadi ikutan budak2"

Saya senyum je bila mendengar syor abah tu sambil memikirkan 2 budak kepala botak tu (upin ipin) terhegeh2 melilit serban kat kepala diorang..hahaa <-- tentu comei!

Mungkin seperti budak ni.....hehee



kerja..kerja..kerja... ----> Kerja agama lerrr.....jangan malas2 ye!
.

16 comments:

  1. salam...
    mesti comel ker klu budak2 pkai serba. lg comel mase diorg pakai serban tu.mesti kerut2 muka klu xjd.hehehe... akak ajar r diorg pkai serban.heee

    ReplyDelete
  2. Salam ziarah. seronok N3 kali ini. Betul tu kalau la kecil2 lagi sudah diajakan tentang sunnah kan bagus...Jadi kanak2 tak akan malu utk bagunkan sunnah dila mereka menjelang dewasa nanti. Benda kebaikan memang sukar utk manusia lakukan. Semoga Allah memberi mereka faham tentang maksud hidup didunia ini.
    Wasalam

    ReplyDelete
  3. Salam...

    Melentur buluh biar dr rebungnya...tp ni peribahasa melayu, org kita dh salah guna utk tujuan keduniaan(bkn kita, tp org lain...-ikut ayat Zai dlm entry trbarunya). Mereka tak mau guna utk tujuan agama...(bkn kita,tp mereka & kluarga mereka yg lain2).

    Alangkah indahnya jika semua manusia memahami kepentingan agama...didik anak2 ikut sunnah2 nabi...brbahagia lah mak bapak, takde masalah rempit-merempit,anak jd liar..dan ntah ape2 lg lah mslh umat yg terlalu byk nk kene bwk pikir nih.

    p/s : Esok dh kawin, bantu suami fikir utk umat, kesian dia sorang2 aja yg buat keje agama. Kerja!..3x..-amik ayat Umu plak.

    ReplyDelete
  4. Waalaikumsalam wbt semuaa... :)

    Zai,

    emm..macam x logik je akak yg nak mengajar, selalu tengok abah dan adik lelaki pakai macam senang je.. sekali wat kat kepala sendiri...hehee --> kelakar!

    **********

    Musafir Islam,

    Tuan benar. Nak mendidik dan mengasuh kanak2 mengenai sunnah ni sebaiknya sejak kecil lagi.. Nanti tidaklah amalan sunnah di rasakan asing bagi mereka apabila sudah besar. Lagi2 bila mereka mula bercampur dengan golongan yang merasakan sunnah itu sesuatu yang pelik..huhuu

    **********

    Kak Aliaazuan,

    Waahh..akak memang faham ye dengan masalah ummat sekarang. kagum umu dengan fikir akak..leh jadi geng abah umu..hehee
    kak, psanan bawah tu nak kongsikan dengan umu x? :)

    ReplyDelete
  5. Salam...

    Baru blk nusrah jemaah masturat dr Makasar, Sulawesi ni..alhmdulillah byk dpt bljr drp diorg. skrg dtg nak nusrah & ziarah Umu plaks.Hiii...

    Bila crita ttg 'fikir' ni,mcm2 akak trpikir..sbb mengenangkan bbrapa peristiwa yg pernah dilalui. Mmg benar, fikir risau tu pentiiiiing bangat.Takde fikir, takkan dtg gerak kerja..baik lelaki mau prmpuan. Bila ada gerak kerja, insyaAllah mknanya dia ada kerisauan walaupun seketika fikirnya..jika tak diluahkan kpd org lain pun takpe, krana Allah dh pandang dulu apa yg ada dlm fikiran kita,dan asbab itu, Allah selesaikan/mudahkn saja apa2 yg berkerut kat dahi kita tu. Yakinkn itu, insyaAllah..

    Err..Pesanan kat bwh tu mmg utk Umu pon...(mksud tersiratnya,nk suruh Umu kawen cpt2 la tu..sbb bila kuar dgn suami ni lain rasanya) Kena sediakan lbih ramai mnusia utk kprluan agama.insyaAllah azam.

    ReplyDelete
  6. Betul betul betul! (Gaya Ipin)

    ReplyDelete
  7. salam aleik....
    amat setuju dgn pendapat aliaazuan....
    adinda doakan kanda cepat brtemu jodoh...ble dh bertemu bo la anak semut bertambah sampai berjuta juta juta...ahai...ameennn ya Rabb-->:)

    ReplyDelete
  8. Waalaikumsalam wbt semuanyaa .. :)

    Kak Aliaazuan,

    Alhamdulillah... cemburu umu dengar akak dapat wat khidmat. bagi la karguzari kak :)
    Umu ni Allah x pilih2 lagi..huhu :(

    Jazakillah kak atas zihin yg diberi. InsyaAllah umu amal dan sampaikan.
    emm..akak ni, doakan je la segala urusan umu di permudahkan. Nanti bila umu dah dapat anak pertama baru umu umumkan yang umu dah nikah di blog ye..heheee :p

    **********

    Bijen M.

    Ape yang betul tu tuan?? :p

    **********

    Adindaku,

    waahh..waahhh..part yg tu aje ye menarik perhatian adinda??
    tuuuu..usaha agama tu jadikan point penting dulu. Entah sape la kan yg baru kena zihin kat abah tentang tut..tutttt..hahaaa :p

    Walaubagaimana pun, Jazakillah kanda ucapkan pada dinda atas doanya yee. kanda aminkan..amiiinnnn :D

    ReplyDelete
  9. Salam..

    Umu tak jeles pon takpe..sbb akak ni mana kuat khidmat pon, (baru nk bljr merangkak buat usaha la katakan...)tp ckp berjela2 buleh plak..isy..isy..

    Karkuzari? MasyaAllah trlalu byk..akak kalu citer bab krkuzari mmg x ckup kertas & tak lalu nk ngadap screen lama2. Ckup la nk crite bhw akak rasa malu dgn diri sndri krna usaha kat malaysia lbh awal drp mereka di Indonesia, tp korban mereka? MasyaAllah... hgga diorg rasa pelik dgn masturat Msia susah benar nak smbut takaza agama..asyik cari duit..duit..duit...katanya..

    Allahu akbar..

    Wallahu alam.

    ReplyDelete
  10. salam...
    kak aliaazuan nie mmg best r klu bagi nasihat, terbaek!hehe... btw mintak abah akak ajar diorg. comelnyer... cepat r kawen n gtau awl2 kt blog eh.xyh tggu dpt ank.lmbt sgt tuu..hehe

    ReplyDelete
  11. Aslm,
    Ummi singgah je jap sbb dah lama tak surf intnet...sibuklah dgn knduri kawin anksemut ummi yg pertama blogger 'ckp2 dlm tandas'... tapi anak ummi yg kawin dulu sbb anak ummi pompuan...eh, bukan...sbb Allah dah taqdirkan...Tu ramei yg dok doakan tu...isyy, mcm dah sampai seru je tu umu...ke dah ada orang seru2 selalu kot...kenyit mata sikit!!! Kihkihkih...

    ReplyDelete
  12. Waalaikumsalam wbt semuaaa... :)

    Kak Aliaazuan,

    Memang benar kata2 akak tuu (terasa pada diri sendiri niii)
    emm.... malunya bila masthurt dari seberang cakap begitu..terasa lemah sgt diri umu ni. jangankan nak korban utk agama..nak khidmat pun susah..huhu
    kak, minta doa untuk umu ye.. :(

    **********

    Zai,

    Time bilanya abah akak nak mengajar. Abah minta cucunya sorang tinggal di kampung, semua x mau bagi..hehee
    laa..untung akak kata tnggu ank sorng, klu ank dh 10 baru bgthu?? heheee :p

    **********

    Ummi,

    Alhamdulillah... sampai ati ummi x jemput...kempunan umu nak berjalan ke Melaka..hehee
    nanti sikit masa lagi bertambah la ye cucusemut ummi :)
    ehem..ehemmm..ummi ni ada2 je tuuu!
    umu nak kelip2 mata bolehh? heheeeee :p

    ReplyDelete
  13. Salam...

    Jap jap jap..nk betulkn ckp Zai kat atas tu.Bahaya la tu dik..! Kat dunia ni takde sape yg 'trbaik' melainkn Rasulullah je yg pandai & 'trbaik'..kita ni ibarat org buta cmtu...perlu bntuan drp org yg celik, Rasulullah la tu... Kite smue ni baru bljr2 nk jd umat 'trbaik'. Mmg la tkleh nak tanding dgn golongan khairul qurun trdahulu...mmg ummat yg trbaik! Bkn trbaik dr segi kbendaan/kduniaan, tp dr segi produktiviti IMAN & AGAMA mereka.Sbaik2 mnusia ialah yg mmberi mnfaat kpd mnusia. Tu yg kita nak kena bljr.

    Eh, melalut smpai ke mna dh ni? hehe...akak ni bila ckp susah nk brenti laa, takut rasanya jd byk dosa...Lps ni azam taknk ckp/ komen byk2 lg..takut mmbahayakn diri.

    ReplyDelete
  14. Betullah fikir abah tu.
    He he.

    ReplyDelete
  15. Aslmkm..
    Allahu..
    Alangkah dicemburuinya nikmat fikir agama ini..
    Berkat fikir risau abah umu, anak2nya yg sebelas ni dah pun jadi da'e. Kena syukur tu.

    Moga Allah anugerahkan secebis fikir agama seperti abah umu ni kepada saya juga..
    Moga anak2 umu nanti kecik2 lagi dah disemai dengan keyakinan kepada Allah, dipupuk cintakan sunnah, dibesarkan sebagai dae2..
    Kerja bermula dengan fikir.

    Asy Shaikh Ad Da'eyah Maulana Ilyas al Kandahlawy rah.a selalu merintih "Oh Allah, apa lagi yang saya dapat lakukan untuk ummat ini, Oh Allah apa yang saya dapat lakukan untuk ummat ini, Oh Allah apa yang saya dapat lakukan untuk ummat ini?"

    Hm.. Apa pula yang saya sedang fikir untuk umat? Ya Allah.. lemahnya hamba..

    ReplyDelete
  16. Waalaikumsalam wbt Jazakallah semua.. :)

    Kak Aliaazuan,

    Kata2 akak benar. Tapi kak, umu rasa Zai x maksudkan lebih dari apa dikatakan menghargai nasihat2 akak :)
    Umu pun senang tau membaca komen2 akak. Banyak manfaat dan berisi..
    Umu mohon..jika akak nak sampaikan sesuatu di sini, jangan menahan diri ye dari berbuat dari yang sepatutnya. Umu tunggu akak :)

    **********

    Bijen M,

    oowwhh..fikir abah saya yg betul..huhu. setuju...setuju (abah sendri..mesti la setujuuu)

    **********

    Ishak Zaini,

    emm..rasanya info tu salah. mohon doakan anak2 abah saya bejumlah 14 orang semunya menjadi daie ye :)

    Kami sedang berusaha lagi dan lagi agar seluruh family turut dalam usaha ni. Mohon doa tuan yg di muliakan oleh Allah swt untuk doakan :)

    Jazakallah atas perkongsian dan ingatan. InsyaAllah..ia akan di ambil berat.

    ReplyDelete