Ingatan Kepada Penziarah...

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

Saya merupakan seorang hamba Allah swt dan ummat Muhammad saw yang punya pelbagai kekurangan dan juga banyak kelemahan...

Saya juga seorang yang sangat kurang ilmu dan bukan ahli di dalam agama...makanya kini, saya sedang belajar lagi dan lagi semampu dan sedaya saya...

Oleh itu, ingin saya tegaskan..saya bukan seorang ustazah (jadinya jangan di soal saya bab berkenaan agama).
Bukan juga hafizah dan jauh sekali alimah...
(makanya saya bukan pakar bab hadis, dalil dan apa jua untuk menentukan sebarang hukum)....

Maaf andainya, saya tidak dapat menjawab persoalan penziarah di blog ini, YM mahupun email...

Syor saya....carilah orang yang betul2 alim berkenaan setiap bidang ilmu agama ini..

sekian... selamat beramal ^^


~Da'ie Dunia Akhirat~

Tuesday, June 29, 2010

Nikmat ! istifar laaaa...

Bismillahirrahmanirrahim....

Alhamdulillah...
Banyak cerita nak di kongsi bersama sebenarnya...

Di antaranya, berita kemasukan adik saya ke UUM, tahniah Kinah..selamat menyambung pengajian ye. Dan selamat menjalani kehidupan sebagai bakal seorang mahasiswa yang sentiasa bergelumang dengan assignment..hehee.

(Tentu penat abah saya, bila sorang dah tamat, sorang pula baru memulakan pengajian di universiti..huhuu). Dan selamat meneruskan perjuangan buat adik2 yang lain iaitu Diah di USM dan Imah di UPSI..

Juga sudah tentu kepenatan abah bertambah2 apabila dua orang kakak atas saya bakal menyempurnakan separuh agama mereka.. Tahniah di ucapkan buat kak Edah dan kak Ain. Sesungguhnya saya yang tidak sabar2 menanti penghujung tahun 2010 ni... hehee. Semoga semua urusan kalian di permudahkan oleh Allah swt. Amin.

Dan saya??

Entah kenapa dan mengapa saya terlalu banyak meluangkan masa membaca entry2 di blog follower saya yang ke 53 ni. hmm.. x ada keje kut..huhuu. (sebenarnya saya suka mengenali follower2 saya.. dan hati saya akan tertanya2 kenapa dan mengapa mereka sanggup menjadi follower saya. Adakah perkara ini di lakukan secara sukarela @ di paksa?hehee <-- mula merepek dah ni)

Walau apa pun alasan anda semua... saya nasihatkan, sila membaca blog saya secara sambil lalu sahaja. Kerana saya takut, kalau2 penulisan saya di blog ini bukan mendatangkan manfaat sebaliknya mudharat.. Moga di jauhkan....

ingat ye pesan saya. baca secara sambil laluuuu :)

Dan suka di sini saya ingin berkongsi sms yang di forwardkan kepada saya oleh seorang sahabat:

***************************

Kahmas bin al-Hassan berkata:
Saya telah berbuat dosa dan saya tetap menangis kerananya sejak empat puluh tahun.
Ketika di tanya:
Dosa apakah yang telah engkau perbuat itu?
Jawabnya:
Saudaraku telah datang bertamu kepadaku, maka saya membeli ikan untuk makan bersama, tiba-tiba saya berdiri sedang ia masih makan, dan saya telah mengambil tanah dari kebun tetanggaku untuk membersihkan tanganku.
(Tanbihul Ghafilin)

Seorang sahabat berkata:
"tidak dianggap dosa kecil jika terus menerus...."

**************************

emm... begitu lama saya memerhatikan ayat2 tersebut dan berulang kali saya membacanya...
lalu saya memikirkan keadaan diri saya yang sungguh menyedihkan saat ini..

Saya mula memikirkan dosa2 yang saya lakukan secara istiqomah...huhuu
saya memikirkannya lagi... adakah saya pernah menangisi bagi setiap dosa2 yang telah saya perbuat. Sedang bersusah payah cuba saya bermuhasabah diri...

Tiba2 anak semut saya menjerit....
"cik mu..ayah panggil, makan durian"

hmmm...patutlah saya bau durian dengan kuat....rupa2nya di tangan diorang dah comot dengan isi durian. 
x boleh jadi ni.... favourite tuuuuu.... 

zupppp..

Terus lupa apa yang sedang saya perbuat tadi dan saya terus di tenggelami kenikmatan mencicip durian sebiji demi sebiji.. hingga berbiji2...huhuuu

Tengok??
Nikmat dunia yang sekecil itu bisa membuatkan saya menjadi lalai. Istifar la umu....
Itu belum di uji dengan nikmat yang besar lagi tuuuu..

Istifar la umuuu....!!
(sambil meneguk air dengan banyak sebab yakin air boleh elakkan badan panas lepas makan durian berbiji2. Yakin dah salah tuuuuu...istifar la umuuu!!!)
.

8 comments:

  1. Tanya tanya tanya.
    Ha ha ha.
    :)

    ReplyDelete
  2. Salam...Amboi, siap pesan 2x suruh 'bca smbil laluuuu'. Aik,mmg la nk kena lalu, kene tolak2 mouse ni...

    Ni cik Umu oit,meh akak nk bg pndpt sket bleh... pndpt pribdi ni ( xde dipgaruhi ssape insyaAllah....)

    Ttg follower:- x prlu pikir psl bnda ni. Ramai @ skit bkn mnigkatkn paras hrga ptroleum negara pun. Folo rmai2 tp x bca n3 yg ada,takde hasil jgk...

    Ttg mudharat/mnfaat :- Pndpt akak, blog ni ade byk mnfaat. Wpun bcaannya sntai2, tp ada bbrpa pkra yg nk dsmpaikn. Cth point ni:

    -brkhwin tu dh smprnakan sparuh agama.
    -kena byk muhsbh diri dgn dosa2 kita.
    -mkn durian, Allah yg bg sdp.
    -Jgn yakin air yg ilangkan panas bdn.
    -jgn lalai ngan nikmat dunia, hatta wktu mkn durian skalipun. (durian lg!).
    -Bykkan istighfar...

    Ha, kan byk tu. Lg satu kan, akak rasa kita tulis blog ttg dkwh,kbaikan... bgus mcmnapun ttp x sama dgn buat usaha agama yg mulia. Ibarat kata ziarah76,'lorong ke lorong, pntu ke pntu, hti ke hti'...bru ada kesan insyaAllah. bila bca dlm blog, ibarat mcm angin lalu je...susah nk phm slagi x libatkan diri dgn usaha agama. Just bg opinion je eh! Uih, tpnjg pulak, masyaAllahh...

    ReplyDelete
  3. Buat Bijen M,

    Nama tuan pelik... komen tuan lagiii laaa PELIK... saya x faham..huhuuu

    ********

    Buat Kak aliaazuan,

    Waalaikumsalam wbt...
    amboi kak...sekali akak bagi pendapat macam mini bayan daa..hehee <-- gurau :p

    Tentang follower tu.. semakin bertambah bilangannya semakin umu jadi risauuu... (banyak sebab utk risau!)

    Dan umu pun tersenyum2 apabila akak mengeluarkan point perkataan umu tu... jarang tau ada orang yang faham. Ni yg buat umu sayang akak lebeehh ni :D

    Umu setujuuu sgt2 dgn perkataan akak & tn ziarah76 tuu.. di blog ni tempat suke2 je.. dakwah sebenar adalah dr "LORONG KE LORONG, PINTU KE PINTU, HATI KE HATI...." insyaAllah!!
    Jazakillah ye kak :)

    ReplyDelete
  4. Salam...

    Aaaa? mini byn? Ingatkn dh byn 1 jam 1/2 dah..(bayan 'maulena').heh heh...
    Bila dh baca kena la cri kat mna kbaikan yg boleh dibuat iktibar. Dh Umu kata takut bwk mudarat, akak bg la pndgn positip.

    Pngumumn utk org lain smua! bila buka blog ni, baca smbil laluuuu je eh, smbil catit point2 penting gitu..spy tak bwk mudharat. Err..ok ke announcmnt cmtu? hehe...

    ReplyDelete
  5. Waalaikumsalam wbt..

    heheee....klu abah umu bg bayan direct kn.. jgn harap boleh lenaaa....josh betul!!heheee..

    haa jazakillah ye kak ikram umu.. sukee ati umu bila baca..hoho <-- cuba pdgn yg negetip, maunye nanges2.. :p

    okey, tambahn pada pengumuman di atas... jika tuan2, ibu2 dan ank2 merasakn mudharat selepas membaca blog ni..sila cept2 berjumpa kepada yg mendatangkan manfaat dan mudharat yee :)

    ReplyDelete
  6. Taubat adalah kembali kepada Allah setelah melakukan maksiat. Taubat marupakan rahmat Allah yang diberikan kepada hamba-Nya agar mereka dapat kembali kepada-Nya.

    Agama Islam tidak memandang manusia bagaikan malaikat tanpa kesalahan dan dosa sebagaimana Islam tidak membiarkan manusia berputus asa dari ampunan Allah, betapa pun dosa yang telah diperbuat manusia. Bahkan Nabi Muhammad telah membenarkan hal ini dalam sebuah sabdanya yang berbunyi: "Setiap anak Adam pernah berbuat kesalahan/dosa dan sebaik-baik orang yang berbuat dosa adalah mereka yang bertaubat (dari kesalahan tersebut)."

    Di antara kita pernah berbuat kesalahan terhadap diri sendiri sebagaimana terhadap keluarga dan kerabat bahkan terhadap Allah. Dengan segala rahmatnya, Allah memberikan jalan kembali kepada ketaatan, ampunan dan rahmat-Nya dengan sifat-sifat-Nya yang Maha Penyayang dan Maha Penerima Taubat.

    Seperti diterangkan dalam surat Al Baqarah: 160 "Dan Akulah yang Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang."

    ReplyDelete
  7. Buat Musafir,

    Jazakallah tuan.

    Kesimpulan yang boleh saya buat di sini, kita perlu perbaharui taubat kita setiap hari kan walau sebesar apa dan sekerap mana kita telah melakukan dosa. kita harus yakin bahawa Allah Taala sentiasa membuka pintu taubat buat hambanya..

    **********

    Buat Bijen M,

    hmmmm..hmm "??" :)

    ReplyDelete