Ingatan Kepada Penziarah...

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

Saya merupakan seorang hamba Allah swt dan ummat Muhammad saw yang punya pelbagai kekurangan dan juga banyak kelemahan...

Saya juga seorang yang sangat kurang ilmu dan bukan ahli di dalam agama...makanya kini, saya sedang belajar lagi dan lagi semampu dan sedaya saya...

Oleh itu, ingin saya tegaskan..saya bukan seorang ustazah (jadinya jangan di soal saya bab berkenaan agama).
Bukan juga hafizah dan jauh sekali alimah...
(makanya saya bukan pakar bab hadis, dalil dan apa jua untuk menentukan sebarang hukum)....

Maaf andainya, saya tidak dapat menjawab persoalan penziarah di blog ini, YM mahupun email...

Syor saya....carilah orang yang betul2 alim berkenaan setiap bidang ilmu agama ini..

sekian... selamat beramal ^^


~Da'ie Dunia Akhirat~

Sunday, May 2, 2010

- si dia -

Bismillahirrahmanirrahim....

Kelihatan Fazaile Amal di dalam susunan "bacaan wajib"


Alhamdulillah.... Hari ini saya telah selamat menduduki kertas terakhir final exam..dan InsyaAllah, ia merupakan kertas terakhir bagi saya selaku pelajar Bachelor of Science (hons) in Actuarial Science di UiTM Shah Alam... (yahooo....hehee :D..)

Maka sekarang ini, saya sedang menghitung hari untuk meninggalkan kampus yang tercinta setelah 5 tahun mengharungi detik2 yang penuh mujahadah di dalam proses saya menuntut ilmu...
(aikk..banyak cantik..FYP x selesai lagi tuu...nak present lagi..aduhaiii...penat!!)

Dan ini juga bermakna....Fazaile Amal yang berwarna kuning hitam di atas turut sama2 masuk U selama 5 tahun..hehee..mana tak nye, abah menghadiahkan si dia kepada saya ketika semester 1 diploma... dan sepanjang 5 tahun ni si dia telah menemani saya dengan setia..cuma saya je yang kadang kala terleka dengan si dia atas alasan sibuk dengan kelas, asignment, project, discussion...dan macam2 lah... :((

=====================================


Bila saya kira2 (ni memang sah x ada keja..heheee)... sejak dari diploma hingga ke degree...

Diploma:
semester 1 = 7 roommates
semester 2 - 6 = 2 roommates x 5 semester = 10 roommates

Degree:
Semester 1 - 4 = 2 roommates x 4 semester = 8 roommates

Total = 7 + 10 + 8 = 25 orang roommates

*notes : setiap semester berganti bilik dan roommates x same lerr..

======================================

hmmm....conclusionnya..

Berdasarkan kira2 di atas seramai 25 orang termasuk saya (ahli yang wajib..huhuu) 26 lerr..telah sama2 mendengar dan membaca si dia. InsyaAllah, semoga apa yang saya dan X-roomate2 saya baca dan dengar dapat kami ambil ikhtibar untuk di amalkan dan dengan kekuatan yang ada cuba di sampaikan pula kepada orang yang x ada semasa kami duduk dalam bulatan dan bergilir2 membuka lembaran2 hadith yang ada pada si dia...InsyaAllah!


 * * * * * * * * * * * * *


Terkadang tu (selalu jeee..), saya hanya duduk dengan si dia berdua-duaan aje...sedih la juga..sayuu..

lepas tu mengadu laa..kat abah @ kat siapa2 yang ambil berat bertanyakan,
hari ni umu duk taklim dengan sape?
saya : sorang jeeeee.... :((
jawab mereka : ishh..ape plak sorang, umu duk dengan malaikat2 tu...... malaikat temankan dan dengar sekali... << ---- majlis ilmukan... (agak2, sapa la nak bantah bila mana di katakan membaca hadith2 adalah majlis ilmu.....ada bantahan???)
dan kala itu..hati pun jadi berbunga riang dan ada la jazbah untuk istiqomah selama 5 tahun ni...Alhamdulillah.

Selepas ni..saya dan si dia akan sama2 meninggalkan alam kampus.... saya harap sangat2, semoga si dia akan tetap setia menemani saya begitu juga saya....x akan terleka dengan si dia..walaupun sibuk dengan urusan dunia kelak.....

juga secara tiba2 saya berfikir jauh ke hadapan.. :p

aaahhhh...dapat saya membayangkan akan duduk bersimpuh di samping suami tercinta sambil bergilir2 membaca berulang2 kali isi2 si dia...

hehee....dapat juga saya mengimpikan, memangku si kecil sambil memperdengarkan nasihat2 si dia kepada buah hati saya..


juga...dapat saya rasakan bahawa kelak....
si dia akan tetap setia bersama keturunan saya.... selagi mana Allah memilih kami semua dalam usaha agama..

====================================

Ya Allah.... perkenankanlah hajat ku.....jadikan impian ku, anganan ku, rasa hati ku menjadi kenyataan...amin.amin.amin....Ya Allah.

=====================================


Jadinya, Jazakallah khaira katira saya dedikasikan buat abah yang menghadiahkan si dia kepada saya... Sesungguhnya abah telah menghadiahkan saya sebuah teman yang sangat setia memberikan ilmu dan peringatan tidak jemu2 sepanjang anaknya berada di perantauan (perantauan la sangat...heheeee)...

Opss...saya masih bergelar seorang pelajar sampai bila2 ye....walaupun dah melangkah keluar dari alam kampus ni nanti..ye laa...nak belajar masak, belajar driving, belajar jadi suri rumah tangga..belajr itu...belajar ini....belajar...belajar...dan terus menjadi seorang pelajar!

- minta doanye yee -
.

16 comments:

  1. :-)

    bestnye..

    sy baru setahun lebih sikit kot bersama 'si dia' tu.. (awal tahun lepas baru kenal..)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah.... kne kongsi ngn org lain tau si dia tuu....jgn main2 mcm sya..lemah je.. huhuu :(

    ReplyDelete
  3. Salam..

    HI..HI..

    Benar...terus jd student. We are student of Allah...Belum kawin kan. Nanti kita pakat kuar masturat..insyaAllah..

    ReplyDelete
  4. Waalaikumsalam wbt kak...

    hi..hi.. <-- ikram akak balik :D

    insyaAllah...dah kawin nanti saya cari akak, x sabar nak kuar masthurat sama.. :)

    ReplyDelete
  5. assalamu'alaykum warohmatullahi wabarokaatuh

    si dia..
    kalau si dia yg umu punya sudah didengar oleh roomate umu.. kalau si dia yg na punya, hanya didengar beberapa orang tapi sudah jalan2.. dari rumah na, kerumah nenek, kerumah abang na..bahkan ke hospiti :D

    masya Allah..

    semoga si dia nanti mau bersaksi, bahwa umu sudah senantiasa mengamalkan apa yg ada di dalam diri si dia..

    amiin ya Allah

    doakan na juga ya umu...

    :)

    ReplyDelete
  6. Waalaikumsalam wbt Na.. :)

    Subahanallah...sudah merata ye si dia Na berjalan....klu umu blik bercuti di umah dan umah kakk2..kena tinggalkan si dia..sbb dah ada si dia yang lain di setiap rumah...hehee

    InsyaAllah...same2 kita doa ye Na :)

    ReplyDelete
  7. belajar banyak-banyak,ilmu pun banyak-banyak dpt.Ilmu banyak,amal pun akan bertambah baik.Ilmu itu imam kpd amal.Tanpa ilmu,takleh beramal.Islam bukan agama ikut-ikutan.Sebaliknya islam agama yg sempurna.Tapi kalau takde ilmu,takleh nampak la kesempurnaan tu.Tahniah...habiskan masa mudamu menuntut ilmu...Tahniah...tahniah...

    ReplyDelete
  8. Waahh..josh!
    Naik la jazbah saya bila baca comment tuan...huhuu
    Alhmdulillah..InsyaAllah..bukan aje masa muda...masa tua pun kena habiskan dengan menuntut ilmu...kerana beramal tanpa ilmu seperti pohon tidak berbuah :)

    ReplyDelete
  9. sejuknya perut ibu yang mengandungkan umu dan abah yng menjaga dan membelai umu. Anak beginilah yg menjadi idaman orangtua, tokwan doa semoga umu akan mendapat suami yang diidamkan.

    ReplyDelete
  10. Kalau umu nak mendapat suami yang baik 1) pertama kita kena jadi baik dahulu, sbb Allah janji wanita baik dipasang dgn lelaki baik 2) Doa pada Allah mendapat suami yang beriman dan baik hati. Insyallah pakcik doakan semuga umu dapat suami soleh dan dapat memberi galakan untuk menjalankan kerja Dakwah n Taklim

    ReplyDelete
  11. Buat tok wan...

    emm..semoga asbab akhlak umu..ruh ibu umu tenang di sana...dan moga Allah balas ganjaran yang berlipat ganda bagi ibu kelak, kerana melahirkan umu. amin :(
    Tapi kalau tok wan tanya abah mcm mane rasenye menjaga umu...mesti abah jwb "PENAT"..huhuu :p

    Jazakillah atas doanye tok wan..insyaAllah berkat doa tok wan tu..ada laa nanti.. :)

    ReplyDelete
  12. Buat tuan musa...

    InsyaAllah..umu akan ingat pesan tuan. jadi, segala tindak tanduk umu, dengan zin Allah akan lebih lagi kena kawal dan di pandang berat..(azam)
    lagi2 sering saja umu di ingatkan bahawa wanita adalah punca fitnah kpd lelaki.. :(

    Jazakallah atas ingatan dan doanye... semoga Allah kurniakan keturunan yg soleh dan solehah buat tuan juga. amin. :)

    ReplyDelete
  13. Salam,tumpang lalu je..huhu..insyaAllah moga kita sama2 dapat amalkan apa yg terkandung dalam si dia..amin..

    ReplyDelete
  14. Sungguh bersopan kakak kita ni..hehee
    iye kak, dah la nak istiqomah membacanya rase berat, lagi plak nak amalkan isinye..aduhai...huhuu
    insyaAllah..doa ye utk umu..amin :)

    ReplyDelete
  15. Asalamualaikum Umu

    Dah balik kampong ke!Alhamdulillah.Jadilah chef Abah sementara boleh.masak semua makanan kegemaran abah.Allah bagi sedap!

    ReplyDelete
  16. Waalaikumsalam nek...

    Belum lagi nek..tengah pening menyiapkan final year project ni... lepas tu terus balik banting. insyaAllah, awal bulan 6 nnt baru balik kampung.
    emm...umu pun x sabar nak khidmat kat abah ni.. Jazakillah nek mengingatkan tanggungjawab umu :)

    ReplyDelete