Ingatan Kepada Penziarah...

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

Saya merupakan seorang hamba Allah swt dan ummat Muhammad saw yang punya pelbagai kekurangan dan juga banyak kelemahan...

Saya juga seorang yang sangat kurang ilmu dan bukan ahli di dalam agama...makanya kini, saya sedang belajar lagi dan lagi semampu dan sedaya saya...

Oleh itu, ingin saya tegaskan..saya bukan seorang ustazah (jadinya jangan di soal saya bab berkenaan agama).
Bukan juga hafizah dan jauh sekali alimah...
(makanya saya bukan pakar bab hadis, dalil dan apa jua untuk menentukan sebarang hukum)....

Maaf andainya, saya tidak dapat menjawab persoalan penziarah di blog ini, YM mahupun email...

Syor saya....carilah orang yang betul2 alim berkenaan setiap bidang ilmu agama ini..

sekian... selamat beramal ^^


~Da'ie Dunia Akhirat~

Monday, March 15, 2010

~Kasih Ibu _ kenangan buat Ibu..

Bismillahirrahmanirrahim........

Alhamdulillah.... dapat juga saya update blog walaupun hanya sekadar lirik lagu...  Dengan izin Allah, walaupun arwah ibu saya dah meninggalkan alam yg fana ini (semoga ruh ibu di tempat kan di tempat orang2 yg Engkau Kasihi Ya Allah....) ketika saya berumur 5 tahun....namun, ingatan saya padanya tidak pernah pudar jauh sekali padam dalam ingatan saya...

 sekadar gambar hiasan

Dan malam ini, ketika saya sedang menelaah..tiba2 lagu kasih Ibu kedengaran di laptop... sesungguhnya hati saya menjadi sayu...sesayu ketika saya memerlukan dakapan seorang ibu ketika sendu saya berlagu pilu....

Kasih Ibu

Engkau yang aku rindu
Engkau bertakhta di hatiku

Segalanya hanya tinggal kenangan
Pergi seorang insan yang amatku sayang
Limpahan kasih sayangmu selautan rinduku
Yang pasti kau takkan kembali

Ya Tuhanku
Tabahkanlah menghadapi
dugaan-Mu

Rahmatilah...Oh ibu
Seharum semerbak kasturi
Sedingin air di kali
Curahan kasih suci yang kau beri
Selamatlah ibu di sana mengadap
Allah Yang Esa
Doaku agar engkau bahagia

Engkaulah permata hati
Mendidik mengasuh kami
Bertarung nyawa demi kasih suci

Sungguh murni hati ibu
Menempuh onak berliku
Peritmu tiada siapa yang tahu 
oleh : Far East

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: 
"Apabila seorang manusia mati, putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) Kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu :
1. sedekah jariah 
2. ilmu yang bermanfaat buat orang lain 
3. anak yang soleh yang berdoa untuknya."

(Hadith Sahih - Riwayat Imam Ahmad)


ya Allah...jadikan aku dan adik beradikku anak2 yang soleh-solehah buat kedua ayahbonda..
terimalah doa dan amalan kami untuk di kirimkan kepada ibu kami ya Allah..
ya Allah....ringankan lah ujian kubur buat ibu kami...
ya Allah.....kasihanilah ibu kami... Sebagaimana dia mencurahkan kasih sayangnya kepada kami semasa hidupnya...
ya Allah....kurniakanlah kebaikan kepada ibu kami atas setiap tegukan susu yang kami minum...
ya Allah...Dengan rahmatMu,
kurniakan pertemuan untuk kami di syurga Firdaus Mu kelak.... 
amin..amin..aminnn Ya Allah........

6 comments:

  1. Baya benar.... emm tapi jika kasih tersebut di penuhi oleh ibu mertua..boleh x?? mmmm...

    ReplyDelete
  2. Asalamualaikum Ummu, boleh! boleh! Insyaallah boleh!.Bahkan itulah sebaik baiknya
    dan nenek Aminkan doa Ummu Amin...

    ReplyDelete
  3. Waalaikumsalam wbt Nek...

    hmm..nampak sgt nenek sgt2 bersetuju ye?
    senanglah hati saya... boleh menumpang kasih..betul la tu pesan abah sebelum2 ni.. :)
    Jazakillah nek... :)

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum wbt...

    buat sahabiahku....semoga Allah swt akan melimpahkan kasih sayangNya padamu...amin,amin,amin Ya Rabb....

    ReplyDelete
  5. Waalaikumsalam wbt Nur...

    Jazakillah ats doa Nur... Semoga Allah swt balas kebaikan yg banyak buat Nur ..

    *Nur, maaf ye..dh lama x dpt berhubng :(

    ReplyDelete