Ingatan Kepada Penziarah...

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

Saya merupakan seorang hamba Allah swt dan ummat Muhammad saw yang punya pelbagai kekurangan dan juga banyak kelemahan...

Saya juga seorang yang sangat kurang ilmu dan bukan ahli di dalam agama...makanya kini, saya sedang belajar lagi dan lagi semampu dan sedaya saya...

Oleh itu, ingin saya tegaskan..saya bukan seorang ustazah (jadinya jangan di soal saya bab berkenaan agama).
Bukan juga hafizah dan jauh sekali alimah...
(makanya saya bukan pakar bab hadis, dalil dan apa jua untuk menentukan sebarang hukum)....

Maaf andainya, saya tidak dapat menjawab persoalan penziarah di blog ini, YM mahupun email...

Syor saya....carilah orang yang betul2 alim berkenaan setiap bidang ilmu agama ini..

sekian... selamat beramal ^^


~Da'ie Dunia Akhirat~

Thursday, February 11, 2010

Mid Semester break! Jom berkelah~

Bismillahirrahmanirrahim.....

hmmm..InsyaAllah, esok selepas kelas terakhir pukul 5, saya akan bertolak pulang ke rumah kakak di Banting (sebenarnya x buat keputusan lagi nak pulang rumah kakak di serdang, banting @ selayang...heheee). Tapi yang pentingnya, keluarga saya dari kampung akan berkumpul di salah sebuah rumah sebelum ziarah ke rumah2 lainnya untuk cuti kali ni...

Semestinya, saya tidak sabar2 hendak bertemu dengan adik beradik yang lain dan anak2 buah yang saya gelar anak2 semut (sebab ramai dan kecil2 lagi~ 17 orang tuu! dan insyaAllah seorang lagi bakal melihat dunia akhir bulan 2 ni....hehee). rindu sangat2 dengan mereka semua....huhuu..

Oleh kerana saya punya keluarga yang  besar dan bahagia (heheeee), maka aktiviti yang paling sesuai apabila bertemu adalah pergi berkelah! yeye.....seronok nyeeee.....

Destinasi kali ini adalah ke pantai Morib! (Sebab dah dekat tu dgn rumah kakak di banting)..
x sabarnya nak buat persiapan berkelah bersama2 sambil ambil giliran bagi karkuzari (lebih kepada bercerita dan gosipppp...heheee) tentang apa yang kami lakukan di tempat masing2..

kalau yang dah berkahwin...tentang anak2 laaa...(si anak2 semut)
kalau yang berkerja....tentang suasana kerja diorang
kalau yang belajar di U...tentang aktiviti di U
tapi.....kalau yang belajar di sekolah lagi dan tinggal di rumah....sibuk bercerita apa yang terjadi di kampung laaa. Siapa yang dah meninggal, siapa buat kenduri, siapa yang itu siapa yang ini....huhuuu.
terkadang tu, cerita tentang abah juga boleh jadi topik yang menarik di kalangan kami adik beradik..heheheeee (maka sedap lah segala masakan kami kerana telah bercampur gaul dengan gosip2 yang entah apa2...hehee!)

Walau ape pun..... InsyaAllah lah...semua gosip2 tu x lah berniat jahat malahan menjadi gurauan aje di kalangan kami (iye laaa tu..hahaa)

okey lah...sebelum abah bagi bayan di tepi pantai nanti...baik saya berlatih untuk bagi bayan pendek kt "anak2 semut" dulu...ada gak faedahnye dari menyenaraikan topik gosip yang hendak di bincangkan nanti di kepala..heheee

anak-anak semut ku.....ehh..x, anak-anak buahku sayang..heheee( cik umu...serius ckit ye!)

besar x laut ni? ......."besar" <----kemungkinan jawapan (sape jawab kecik..memang nak kena cubit! hehee)
okey, besar kan? sape yang buat laut ni?..........."Allaaaahhhhhhh" <----- jawapan standard si anak2 semut!
bagus2....bijak2 betul anak2 buah Cik Mu ni.. (same bijak ngn Cik Mu diorang....heheee).

okey, sekarang....cuba ambik pasir2 ni.....eeee....kecil2nye..macam korang juge..hehee. banyak x?......."banyakk"
sape buat pasir ni?........"Allahhhh.."
uiii...masinnye air laut ni.......sape yang buat??......"Allahhhhh"
aikk..birunye langit tuuuu...sape buat??........."Allahhhh"
bagus2.....pandainye anak2 semut ni...anak buah sape laa ni...?? hahaa

haa...cuba tengok kapal2 yang besar kat tengah laut tu.... (Cik Mu nye dengan penuh keterujaan menunjuk ketengah lautan....kagum..kagum)
Siapa yang buat kapal2 besar tu? ............."oranggg" (hahahaaa...ini mesti menjadi jawapan si anak2 semut!)
Walaupun jawapan itu logiknye betul, tapi...kita kena cepat2 betulkan yakin diorang ni....
maka, syllabus jawapan saya nanti.......

Bukan.....korang salah! heheeee..(buat2 muka misteri sikit....)

kapal2 besar tu juga Allah yang jadikan. Asal kejadian kapal2 besar tu juga dari Allah swt hai si anak2 semut! Dengan izin Allah, kapal2 berat tu dapat belayar dan terapung di tengah lautan...bukan sebab kecanggihan teknologinya dan bukan pula sebab kepandaian manusia yang menciptanya, kerana hai si anak2 semut...... Manusia juga di ciptakan oleh Allah.....
faham semuaaaaa???

maka sudah pasti si anak2 semut melopong mendengar bicara Cik Mu nye yang tahap budak U nih, sedangkan si anak2 semut, sekolah rendah pun x lagi...heheheee
jadi....saya akan cuba ubah ayat tu jadi pendek2 dan satu2.....makanya nanti, sudah pasti bayan pendek saya sepatutnya memakan masa x sampai 15 minit bertukar menjadi 1 jam...huhuuu..penat betul!

okey...dah penat dengarkan? jom kita terjunnnnn!!
adoi....masinnyeeee....berapa banyak garam daaa dalam laut ni????

kepada teman-teman.....selamat bercuti juge yee... :)
sehingga bertemu lagi.....

4 comments:

  1. assalamu'alaykum warohmatullahi wabarokaatuh

    ah.. umu pun mahu ajarkan nafi isbat ke budak2 yee :D eeh... seronok baca entry ini jadinya.. hehe

    salam untuk keluarga besar umu ya.. moga Allah senantiasa beri rahmat dan hidayah untuk kita semua.. amiin ya Allah

    ReplyDelete
  2. Walaikumsalam wbt Na..

    hehee...iye, kita kne selalu ckp ttg kebesaran Allah ni...secara x langsung, masuk gak dlm ati kita sendiri bila kita berckp lagi dan lagi..

    insyaAllah...salam Na akan umu sampaikan.
    Jazakillah Na dengan doanye, umu amin kn ye..:)

    ReplyDelete
  3. Sekarang umu kat banting ke
    Dah mandi laut belum? Jgn lupa pakai pelampung! nenek tau umu tak pandai berenangkan! hu hu hu

    ReplyDelete
  4. hehee...nenek nieee....
    lautnye di morib x de air la nek,mcm ne nak berenang..huhuu
    nanti umu tunjukkn gambr pantai morib ye..
    * x main la pelampung2 ni nek..tu utk ank2 buah umu je tuuu..

    ReplyDelete