Ingatan Kepada Penziarah...

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

Saya merupakan seorang hamba Allah swt dan ummat Muhammad saw yang punya pelbagai kekurangan dan juga banyak kelemahan...

Saya juga seorang yang sangat kurang ilmu dan bukan ahli di dalam agama...makanya kini, saya sedang belajar lagi dan lagi semampu dan sedaya saya...

Oleh itu, ingin saya tegaskan..saya bukan seorang ustazah (jadinya jangan di soal saya bab berkenaan agama).
Bukan juga hafizah dan jauh sekali alimah...
(makanya saya bukan pakar bab hadis, dalil dan apa jua untuk menentukan sebarang hukum)....

Maaf andainya, saya tidak dapat menjawab persoalan penziarah di blog ini, YM mahupun email...

Syor saya....carilah orang yang betul2 alim berkenaan setiap bidang ilmu agama ini..

sekian... selamat beramal ^^


~Da'ie Dunia Akhirat~

Saturday, February 6, 2010

Ikramkah saya? :(

Bismillahirrahmanirrahim......


Ikram --->> menunaikan hak saudara kita tanpa sedikit pun mengharapkan hak kita pula di tunaikan, apatah lagi kita nak tuntut2 kembali di kemudian hari... Lakukan semua itu semata2 kerana Allah swt!

Itu makna ikram yang saya tahu dan faham dari apa yang selalu di perkatakan oleh abah (cume itu versi pendek ler.....kalau nak di ikutkan, memang x habis nak di letakkan kat dalam blog ni..sebab kalau versi abah, panjangnya...MasyaAllah...kalah bayan....heheheee).

Berulang kali abah tekankan untuk tunaikan sifat ikram ni di kalangan adik beradik, ahli keluarga, teman2 dan seluruh makhluk lah yang ada kat dunia ni...selagi ada daya dan kemampuan laaa....
Namun, berulang kali juga saya merasakan saya gagal untuk tunaikan...huuuuhhuuu--->> sedih betul nak sambung cerita niee.....sobb..sobb...sobbb

Semalam, tiba2 Allah gerakkan hati saya ni untuk g ziarah Xroomate, dan secara kebetulannya....dia ada di bilik (x lah pun jauh biliknya dari bilik saya) huhuuu...<---sedih lagi niee...
setelah pintu biliknya saya ketuk beberapa kali, (sebenarnya banyak kali....kuat lak tu)...bagi salam pun 2 kali je....takut dh bagi 3 kali, x buka..kena balik pulak, baru la pintu di buka.....---> saya sengih jer laa..maklum lah lama x jumpe.(tanpa rasa bersalah sebab menganggu orang malam2).

Tapi...berlainan pula reaksi muka Xroomate saya ni....mukanye merah2, macam baru lepas menangis ada..macam baru bangun tido pun ada...<--- saya pandai2 wat tekaan sendiri. huhuuu

Dan hanya dia sorang je yang ada di bilik time tu...x tahu la mane peginye roomate2nye yang lain...tapi, saya suke la...leh cakap kuat2 dan open2 dengan dia.Tanpa ada sape2 rase terganggu...heheee..<--- x senonoh betul!

Soalan pertama:
Aisyah (bukan nama sebenar) dah solat isyak belum?  "dah"

Soalan kedua:
Tadi wat ape? tido ye? lama umu ketuk pintu (sambil memuncungkan bibir tanda merajuk)... "a'ah"

Soalan ketiga:
Aisyah dah makan malam lum ni?  ...........(diam)

Ubah soalan pulak......Aisyah hari di dah makan lum?  -geleng-

lepas tu saya membebel:
laaaa....nape x makan lagi. patut la umu nampak macam x sihat je... kurus lak tu. rupanya dah satu ari x makan. (saje wat lawak)...jom umu temankan. umu pun x makan lagi ni. baru balik kelas. lapar dah ni.... (siap ambik kesempatan nak orang temankan..huhuuuu)

-x ada respon-

Aisyah nak kuar makan x? kalau x nak...umu pun x nak la kuar. malas nak g sorang2.....(diam jap)
tapi...umu lapar laaaaa...jom la aisyah. boleh kita gosip2 sambil makan..(wat lawak lagi sambil memujuk).


tiba-tiba......

"aku x ada duit nak makan" ~ pelahan je suaranye sambil dia menunduk menahan air matanya dari jatuh ke pipi...

-terdiam-        <--- sape? saya laaaa...huhuuuu..

Ya Allah..... dapat bayangkan x situasi saya ketika itu??
akhirnya kami same2 nangis kat situ......

Aisyah menangis ---->> mungkin mendengarkan lawak2 x menjadi saya saat dia menderita kelaparan.
Saya menangis --->> memikirkan diri saya yang teruk. tidak sensitif. tidak mengambil tahu perihal teman2. saya kesenangan dan melupakan orang yang kesusahan..saya kekenyangan dan tidak perdulikan orang yang kelaparan....Ya Allah.....

Setelah bercerita dari hati ke hati, kami pun beriringan ke DC (tempat makan di U) sambil di hati saya menanam seribu azam..... memperbaiki diri saya dan sifat ikram saya,
juga memohon pada Allah agar di berikan ruang dan kesempatan untuk di pilih lagi dan lagi menjadi perantara untuk menyempurnakan nusrahNya pada hamba2nya yang memerlukan. (x sampai seribu pun...)

Ya Allah, janganlah Engkau berikan kesenangan dan nikmat padaku sedangkan aku ini tidak pula bersyukur atas kurniaan Mu... Tarbiyah aku Ya Allah. Ingatkan Aku Ya Allah...Dan jadikan aku ini hamba yang suka menunaikan hak saudaranya tanpa memikir walau sedikitpun kepentingan diri sendiri. Aminn.

4 comments:

  1. salam Ummu

    Rumbia tumbuh hilir mudik
    Bercincin cantik di jari hantu
    Mulia sungguh hati cik adik
    Ingin ku petik jadi menantu

    muah ha ha. keep it up girl!

    ReplyDelete
  2. Waalaikumsalam wbt nenek ku syg....

    Nenek oh nenek jangan lah marah
    Kuihnye keras terlebih tepung
    Pertanyaan nenek tersasar arah
    Bakal mengundang ribut sekampung

    Penat lelah turun ke lembah
    Hanya kerana seekor itik
    Saya ini kepunyaan abah
    Bukannya buah untuk di petik

    heheheee.....doanye nek :D

    ReplyDelete
  3. assalamu'alaykum warohmatullahi wabarokaatuh

    ye lah umu.. na pun jarang ikram pada sahabat2.. seringnya di ikram sama sahabat..

    astaghfirullah..

    kita sama2 azam utk islah diri ya.. insya Allah

    ReplyDelete
  4. Waalaikumsalam wbt Na....

    yee...kita ni asyik2 di ikram aje tp lupe utk mengikram..hehee

    makanya, kita azam lg dan lg ye Na utk mudahkan urusan orang, insyaAllah nnt Allah permudahkan pula urusan kita.

    selain tu...dengan ikram, kita boleh mengeratkan lg ikatan kasih sayang..
    berdasarkan pengalaman umu laaa...hehee

    ReplyDelete