Ingatan Kepada Penziarah...

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

Saya merupakan seorang hamba Allah swt dan ummat Muhammad saw yang punya pelbagai kekurangan dan juga banyak kelemahan...

Saya juga seorang yang sangat kurang ilmu dan bukan ahli di dalam agama...makanya kini, saya sedang belajar lagi dan lagi semampu dan sedaya saya...

Oleh itu, ingin saya tegaskan..saya bukan seorang ustazah (jadinya jangan di soal saya bab berkenaan agama).
Bukan juga hafizah dan jauh sekali alimah...
(makanya saya bukan pakar bab hadis, dalil dan apa jua untuk menentukan sebarang hukum)....

Maaf andainya, saya tidak dapat menjawab persoalan penziarah di blog ini, YM mahupun email...

Syor saya....carilah orang yang betul2 alim berkenaan setiap bidang ilmu agama ini..

sekian... selamat beramal ^^


~Da'ie Dunia Akhirat~

Friday, January 29, 2010

Sahabat...berAMAL lah dengan ILmU...

Bismillahirrahmanirrahim.....

Dalam kesibukan saya memenuhi tuntutan dunia..seakan-akan tuntutan akhirat saya ringan-ringankan.. tidak terdaya saya melakukan semua rutin harian dengan istiqomah. segalanya terkejar-kejar. Alhamdulillah lah perkara yang wajib tidak saya ambil ringan.... minta di jauhkan Allah swt dari segala kelalaian.

minta sangat doa dari teman-teman untuk saya...
minta di doakan iman saya tidak turun naik, hilang ada, turun x naik-naik dan segalanya lah yang negatif!
minta di doakan yang baik-baik untuk saya ye... segala yang semuanya POSITIF!!!

Kerana doa itu senjata orang-orang mukmin, makanya saya juga selalu berdoa. berdoa. berdoa dan terus berdoa.... sikit-sikit berdoa. kerana saya ini LEMAH, maka saya berdoa untuk jadi KUAT. saya ini FAKIR maka saya berdoa untuk jadi KAYA. saya ini LALAI maka saya berdoa agar menjadi seorang yang ISTIQOMAH. saya ini juga RIAK maka saya berdoa sangat2 agar di beri sifat TAWADHUK.

Segala serba serbi, saya inginkan kesempurnaan... (tapi saya tahu, hakikatnya amal saya serba serbi compang camping) Begitu juga bab mengamalkan sunnah. Saya masih lagi OK, jika ada yang bertanya..."mengapa umu lakukan ini, lakukan itu"...jawab saya "sebabnya sunnah"....maka disambut "owwhhhh..."

Tapiiii......saya bersifat agak kurang OK, jika ia disambut "eehhh...peliknya", "betul ke sunnah", "x penah pun di buat orang", "ishh...menyusahkan aje", "emm...agak x sesuai la untuk di amalkan sekarang" dan macam-macam lah...
lagi saya menjadi X OK, jika saya di serang persoalan-persoalan yang agak menjengkelkan dari X-student-student lepasan sekolah agama.....huhuuu..baik yang masih berpegang dengan ajaran sekolah mereka mahupun yang tidak langsung mencerminkan identiti seorang X-student sekolah agama....

Astargfirullahalazim..........(istifar ler ble dah start geram...huhuu..)

Saya agak sedih dan geram yang tersangat geram (biasa lah ni..darah muda..heheee) bila ada yang pandai bercakap tapi tidak pula pandai amal. (minta saya di jauhkan).

Paling sakit jiwa ada yang boleh kata :
"aku dulu sekolah agama, tahu lah hukum...walaupun aku macam ni (maksudkan diri sendiri yang dah berubah hampir 99% pakaian keagamaannya) tapi aku x buat dosa2 besar tau umu. aku tahu lagi lah membezakan yang mana boleh yang mana x boleh. kawan aku lagi teruk.....bla..bla...ketat..bla...free hair sekarang..bla...tinggal solat..bla....dulu alim kalah aku...bla..bla..n blaaa." <-- sibuk dosa orang!

Paling menyampah :
"umu, seksi ke aku pakai macam ni? okey kan?" sambil memperagakan kemeja singkat x cukup butang, jeans yang nak merenggang benangnya, selendang lilit yang kalau di buat kain perah santan kelapa pun, hampasnya boleh terlepas....huhuuuu....
kalau cakap bab hukum karang, yang bertanya tu student sekolah agama terkenal di negerinya....nak di bandingkan, sapa lah kita yang x ada title agama kat nama sekolah....
kan pelik tu nak bercerita bab asas agama kat student yang dulunya selama 5 tahun bertudung labuh, berjubah, melancar hadith n Quran n segala macam subjek agama lah... kan ke pelik tu? <-----
emm...minta di pulangkan semula hidayah kepadanya..amin Ya Allah...

Terkadang boleh demam saya di buatnya bila berhadapan dengan X-student-student sekolah agama ni.. Ada yang tidak segan-segan mengeluarkan ilmu2nya untuk berhujah, sedangkan apa yang dizahirkan mereka sangat jauh menyimpang...

Kalau bab solat -----diingat suruh awal waktu, jawabnya "kena lah makan dulu, mana leh solat dalam lapar. makruh" padahalnya waktu yang tinggal x sampai setengah jam sebelum masuk waktu lain......huhuu

Kalau bab Quran ------ x baca sebab x bawa Quran dari rumah. bila bagi syor pinjam Quran surau yang memang tersimpan rapi dalam almari tidak terusik, pandai pulak jawab "ishhh...x elok mencuri. lagi pun itu wakafnye, x leh la sesuka hati kita ambik untuk kegunaan sendiri" aduhaaaaiiiii....

Kalau di beri pilihan, lebih rela saya di campakkan ke dalam kaum yang mana tidak berilmu, yang mendengar tidak banyak soal, yang miskin dan susah.berminat pula dengan agama.
Dari kaum yang berilmu, kaya, cerdik pandai, tahu hukum dan sempurna serba serbi juga suka pula berhujah sana sini---->> dengan izin Allah, saya angkat bendera putih la jawabnya.

Terkadang saya sangat penat, letih, dan rasa tidak berdaya...
Terkadang juga saya kecewa, sedih dan boleh jadi PECAH HATI..

Namun kerana kasih sayang dan cinta Allah swt,
Saya masih mampu bertahan
asbab doa-doa yang di hantar oleh mereka2 yang menyayangi
Saya kembali menjadi kuat..

Sujud syukur ku pada Nusrah Mu Ya Allah
Zikir rindu pada Kasih Sayang Mu Ya Rahman
Dan aku ini amat memerlukan belaian dariMu Ya Rahim..


Seberang sungai ada jambatan,
Dibuat dari binaan yang tahan,
Dimana hendak hamba mencari kekuatan,
Jika tanpa nusrah dariMu Ya Tuhan.


8 comments:

  1. salam'alaik.....sabarlah, macam tu la lau kita tinggal di kalangan orang bijak pandai tapi sombong sket atau mereka terlupa, wallahu'alam...biasalah tuh, kuatkan semangat kak! huhu doa untuk semua....saya pun terkadang rasa lemah jugak, tapi ini tanda ALLAH tak lupa kita....semoga bertemu dalam redhoNya...amien~

    ReplyDelete
  2. Waalaikumsalam wbt.... Jazakillah ye Baya, tu laa... sifat sabar akak ni terkadang goyah juga apabila mereka yang punya ilmu cuba mempermainkan hukum. sepanjang di U ni, pelbagai gaya makhluk akak jumpa. Kalau nak di ikut syor abah, suruh pancung terus je...hehee..
    Alhamdulillah lah... sifat halus akak masih ada lg..
    minta doa ye...

    ReplyDelete
  3. assalamu'alaykum warohmatullahi wabarokaatuh

    haa..benar tu.. punya ilmu lantas diamalkan jangan disimpan.. tak hanya digunakan untuk saling bantah-bantahan masalah fiqh.. ish... istighfar.. ina pun macam orang yg sibuk tengok dosa orang jadinya...

    ummu anisah ni cikgu? ah, im sorry if my malay's language not good.. hanya belajar dari filmnya Ipin dan Upin saja :D

    na pun juga cikgu.. tapi cikgu di tadika :D

    ReplyDelete
  4. Waalaikumsalam wbt....

    istifar la kita Na.. umu pn same je.. kena banyak muhasabah diri sendiri ni.

    Bila tengok dosa orang, kita pun kena cepat2 teringat dosa2 kita dan banyak2 istifar.

    emm..apa yang membuatkan Na rasa umu seorang cikgu? hehee.. tidak lah. umu masih kuliah lagi. InsyaAllah, sudah tahun akhir.

    amboi...dakwah upin ipin sudah sampai dulu ye di sana... comel!
    kitakan serumpun, jadinya bahasa kita tidak jauh berbeda. so, no problem! :D

    wahh...cikgu tadika tu sabarnya harus banyak dari pensyarah di Universiti ye Na...hehee

    ReplyDelete
  5. ye la.. kita ni mudah tengok dosa orang.. tapi saat tengok dosa sendiri tak mau.. astaghfirullah..

    oh, bukan cikgu ya? im sorry.. ina kira umu seorang cikgu di universiti :D

    betul, kartun Ipin dan Upin ramai disini.. anak2 madrasah pun suka sekali tengok kartun ni.. mereka pun kadang suka bicara dengan bahasa malaysia seperti Upin dan Ipin.. hehe

    ina hanya cikgu tadika yg mengajari Iqro', umu.. ajari mereka baca al-Qur'an.. not the real cikgu tadika yg mengajari semua pelajaran.. hehehe.. tapi itu pun juga perlu kesabaran ketika berhadapan dengan mereka :D

    ReplyDelete
  6. Asalamualaikum

    Bersabar bersabarlah sayang
    Dunia ini memang dugaan
    berusaha berusahalah sayang
    Selagi nyawa ada dibadan

    Iringi usaha dengan doa
    siang usaha malam doa
    guna kudrat apa terdaya
    kemudian serah pada yang esa

    ReplyDelete
  7. Buat iNa : Benar kata Na tu...terkadang tu dosa sendiri wat2 x sedar je...huhuu

    haaa...Na doa la umu leh jadi Lec. tp perancangan terdekat ni, insyaAllah lah...buka nursery..usahasama dgn kakak..
    jadi kena banyak belajar dgn Na la cara nak berhadapan dgn kanak2. boleh ye??

    Alhamdulillah lah kartun upin ipin tu bawa msg dakwah.. jadi, tidak ada masalah lah kanak2 suka meniru perkataan dan perlakuan diorng..hehee.

    tp..ustazahnya juge suke pada upin ipin?? hehee... jadi guru Al-Quran itu byk sekali ganjarannya Na..cuba Na baca kitab Fadhail amal bab Quran. umu juga boleh jadi cemburu pada Na tau..(betul 3x!)




    Buat Nenek : Aduhai...suke sekali membaca komen2 nenek dlm bentuk gurindam, pantun seloka niee..hehee

    Jazakillah ye nek...
    ni, cucu sambut selokanya..

    duhai nenek, nenek ku sayang
    kenapa bongkok jadinya tiga
    alahai nenek, nenek ku sorang
    bicaranya petah, fikirannya geliga

    wahai nenek tarinya sumbang
    mari menari tarian melayu
    oh nenek, hati ku bimbang
    usaha yang mekar menjadi layu...

    hehee...saje gurau ngn nenek sorang nih..!

    ReplyDelete
  8. wow halaman yang baik dan artikel yang bagus . saya senang bisa menemukan halaman ini karena artikelnya menarik untuk saya baca . Terimakasih untuk informasinya dan ditunggu postingan berikutnya...salam

    ReplyDelete