Ingatan Kepada Penziarah...

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

Saya merupakan seorang hamba Allah swt dan ummat Muhammad saw yang punya pelbagai kekurangan dan juga banyak kelemahan...

Saya juga seorang yang sangat kurang ilmu dan bukan ahli di dalam agama...makanya kini, saya sedang belajar lagi dan lagi semampu dan sedaya saya...

Oleh itu, ingin saya tegaskan..saya bukan seorang ustazah (jadinya jangan di soal saya bab berkenaan agama).
Bukan juga hafizah dan jauh sekali alimah...
(makanya saya bukan pakar bab hadis, dalil dan apa jua untuk menentukan sebarang hukum)....

Maaf andainya, saya tidak dapat menjawab persoalan penziarah di blog ini, YM mahupun email...

Syor saya....carilah orang yang betul2 alim berkenaan setiap bidang ilmu agama ini..

sekian... selamat beramal ^^


~Da'ie Dunia Akhirat~

Friday, January 22, 2010

Ingatan buatmu pembantu agamaku~

Bismillahirrahmanirrahim...

Mungkin pesanan dai'e ini sesuai buat seseorang yang bergelar pembantu agamanya (x lain isterinya lah..huhuu). Tetapi kerana saya cukup terharu dengan bait ayatnya, makanya saya letaklah di dalam blog buat tatapan teman-teman yang sudah dan yang bakal menjadi pembantu agama seorang dai'e... 




Wahai isteriku
Hari ini aku pergi
meninggalkan mu
meninggalkan anak-anak kita
Dan meninggalkan rumah kita yang penuh kenangan

Hari ini aku pergi
karena perintah dari Dzat
Yang telah melontarkan getaran di hatiku
Ketika aku menatapmu
Disaat malam pertama kita

Hari ini aku pergi
Untuk menyenangkan hati seseorang
Yang telah korbankan hidupnya
Untuk kebahagiaan kita hari ini
Sehingga kau dan aku berjumpa
Dalam keadaan Islam

Hari ini aku pergi
Untuk menghapuskan luka
Saiyyidul Anbiaya Muhammad SAW
Karena lautan maksiat
Yang telah dibuat
Orang yang mengaku sebagai ummatnya

Jadi....Wahai isteriku
Aku pergi tinggalkan kamu
Untuk datang kepada Dzat
Yang memiliki hati kamu
Hingga bersemi cinta diantara kita

Aku pergi tinggalkan kamu...
Bukan karena aku tak menyayangimu
Sejak aku menjadi suamimu
Hatiku......
Tak pernah sedikitpun kehilangan cinta untukmu

Tetapi ada mata yang tak pernah mengantuk
Mengawasi cinta kita
Ada tangan yang akan memukul kita
Ketika cinta kita melebihi cinta kepadaNya

Manakala aku melupakanNya
Karena sibuk mengurusimu
Kerugian demi kerugian akan datang
Dalam kehidupan rumahtangga kita

Jika esok.....
Ketika kau terbangun dari tidurmu
Kau tak dapati aku disisimu
Maka segeralah bertasbih, bertahmid!!!
Alhamdulillah...Kenapa?
Bukankah Ummul Mukminin Aisyah Rha
Ketika merasa senang
Karena hidup bersama kekasih Allah

Maka Rasul SAW sabdakan:
"Bahawa orang yang paling bahagia
adalah orang yang suaminya keluar
di jalan Allah...Karena dia bukan hidup
dengan kekasih Allah....tetapi hidup
bersama allah SWT"

Jika esok....
Ketika melihat kamar kita sepi
Tak ada canda ceria seperti hari sebelumnya
Maka ...bayangkanlah olehmu
Bagaimana rumah sahabiah?
Suami mereka selalu pergi bawa pedang
Terkadang tak ada khabar
Yang ada hanya kubur

Tetapi mereka tetap katakan
Biarlah rumah kami sepi
Asalkan rumah-rumah diseluruh alam
Penuh dengan Nur Iman

Jika esok ...
Tak ada tangan
Yang memberi suapan ketika kau makan
Seperti yang biasa ku lakukan kepada mu
Yakinlah wahai isteriku ..
Allah SWT akan beri suapan padamu
Hidangan yang memiliki 70 rasa di Jannah

Yang tak akan jadi kotoran yang jijik
Mengeluarkan keringat melebihi kasturi

Ketahuiah isteriku...
Bahawa makanan di dunia
Mengandungi racun yang jadi penyakit
Jika tak di buang hajat

Jika esok.....
Musibah, ujian dan sejuta masalah
Datang dalam kehidupanmu tanpaku
Lihatlah kepada hatimu.............
Kemana kamu berlari?
Saat itu Allah ingin melihat iman kamu
Yang hari-hari bergantung kepadaku.

Kini Jika kau berwudhuk,
Dirikan solat.........
Adukan urusan mu kepada Rabb mu
Kau akan bahagia di dunia yang sementara
Dan akhirat yang kekal selama-lamanya.


Abu Aviroh Abidah Abu Navisah

huhu..terharu betul (dengan tepatnya..tersentuh hati betulll).... penuh dengan ingatan dan pesanan yang lembut pada pendengaran seorang masthurat....
Sememangnya hati seorang wanita itu lembut, maka jika hendak menanganinya perlulah dengan cara berlembut pula...
Namun...jika berjumpa yang spesisnya keras......Dengan izin Allah, hati yang keras bisa mencair seperti mana  batu yang keras boleh berubah strukturnya asbab titisan air yang kerap .. ---->> cuma ambil masa yang lama lah..heheee...SABAR!


konklusinya : sabar itu separuh dari iman mu, maka bersabarlah dalam usahamu meluruskan tulang yang bengkok......

25 comments:

  1. assalamu'alaykum warohmatullahi wabarokaatuh

    ummu-anisah.. ina izin copy paste tulisan ini ya ke si muka buku :D hehe.. jazakillah khairan katsira :)

    salam kenal dari Na ^__^

    ReplyDelete
  2. Waaalaikumsalam wbt ya sahabiahku..ina.

    silakan meng'copy' sb sya juga mengambilnya dri blog org..heheee

    salam kenal kmbli dri sya..umu anisah :)

    ReplyDelete
  3. Asalamualaikum

    Indah tutur kata dan halus budi bicara.
    Sedap didengar halwa telinga.

    ReplyDelete
  4. Waalaikumsalam wbt nenek ku syg...

    hanyut ke hilir buah bidara
    kalau tidak jatuh ke telaga
    sopan santun halus bicara
    tamsilan seorang perawan terjaga

    hehee....bkn sya la tu...tp mohon doanya ye nek... :)

    ReplyDelete
  5. salam kenal...terkedu seketika...moga menjadi ubat hati bg isteri2 yg di tinggal suami krn Allah..

    ReplyDelete
  6. Salam kenal kembali...
    iye..akak lagi berpengalaman dalam bab ni.. saya setuju ajeee..hehee

    ReplyDelete
  7. tu karkun pakistan tu tulis...saya dlm proses menyalin dan siarkan dlm blog..tapi panjang lagi isinya..huhuhu moga allah mudahkan..

    ReplyDelete
  8. owh..iye ke..baru saya tahu Abu Aviroh Abidah tu karkun dari pakistan. Jazakallah ats infonye..
    oo..ada versi pnjngnye ye? teruskan usaha tuan.moga bg manfaat pada yg lain2nye termasuk sya. InsyaAllah saya tunggu hasil usaha tuan :D

    ReplyDelete
  9. saya keliru kenape ade orang tabligh tergamak kawin budak bawah umur, boleh saudari beri penjelasan

    ReplyDelete
  10. kepada anonymous...(huhuu adakah itu nama awk?)

    hmm..saya x ada dgr pula kes yg awk ckp kan tu..tapi sebelum tu..bleh saya tahu maksud bawah umur pada pengertian awk?
    bawah 18 tahun ke? @ bwah 12 tahun? @ ape ye range umur yg bermaksud "bawah umur"?
    Aisyah r.ha di nikahi Rasulullah saw ketika berumur 9 tahun...jadinya..adakah anda juga bermaksud....????

    pernyataan di atas tidaklah bermaksud saya membela2 orang yg buat usaha agama <--pd fahamn awk "org tabligh".. tapi saya bg pendekatan utk awk berfikir secara general :)

    ReplyDelete
  11. salam ya ukhti....semoga ana tergolong dalam kelompok y ditinggalkn suami y keluar jihad fisabilillah........doakan ye...ameen Ya Rabb.satu g...memg ade kes org tabligh kahwini kanak2 bwh umur la.d berita harian.ukhti kne byk beli paper melayu...bukannye rider digest,n new straits times sje.....huuummmmm......org tabligh tu bukn manusia mcm org len ke.....ikut sunnah katenye......dijadikn isteri keempat lagi....cukupkn syarat.....ana x kisah pasal poligami ni....masalahnye kenyataan bapa kpd budak tu dah mencemarkn imej tabligh.ana rase mahu saje....ditarbiyahkn pak cik tu...humm semoga Allah memberi kesempatan....ye ukhti...adikmu,ukhti mardhiah.

    ReplyDelete
  12. Waalaikumsalm wbt.... adinda ku syg..

    hmm..baru kekanda sedar akan berita tersebut apabila ia mula di perkatakan..Jazakillah ats infonye ye....

    sabar adinda ku....
    pernah degarkn pepatah "kerana nila setitik rosak susu sebelanga?"
    iye...begitu lah yg berlaku sekrang ni..

    minta doakan kebaikan utk seluruh ummat ye :)

    ReplyDelete
  13. kenyataan pak cik tu memg racun kpd jemaah tabliq y memg mesra sunnah ni yea...memg dasar umat d akhir zaman....perkara y baik lambat na disebarkan n kalw dah disebarkan pun,lambat na tersebar.kalw bab2 meruntuhkan dan memburukkan,kesannya umpama air mengalir,fitnahnye kpd masyarakat.Nauzubillah!!!(takbir kepada Allah)

    ReplyDelete
  14. Aduhai adinda,
    lembutkan lidah mu...nescaya, akan manis juga kata2 mu... :)

    sudah kanda syorkan, doa itu senjata orang2 mukmin...maka pergunakanlah senjata mu bagi melawan fitnah yg melanda...
    Dengan izin Allah, itu adalah lebih baik bagi mu dan agama mu...
    Wallahua'lam...

    ReplyDelete
  15. semoga Allah mengampuni mardhiah y berhati n berlidah 'keras' ni ye....juga mengampuni dirimu n umat islam y lain dengan usaha dakwah y x seberapa ni.... =) jazakillah hi khairan....mengigatkan adinda ats kelemahan diri....Wallahualam bisowab

    ReplyDelete
  16. iye... semoga doa adinda di terima Allah swt. kanda aminkan ye... aminn... :)

    owh..x mengapa...sememngnya mnjadi tugas kanda mengingatkn adinda...klu nak marah dan cubit pn..kanda ada hak (ayahanda dh bg lesen P)...hehee..jgn melawannn :p

    ReplyDelete
  17. dari orange. kenyataan cik mardhiah yang mengatakan (semoga ana tergolong dalam kelompok y ditinggalkn suami y keluar jihad fisabilillah) sangat hebat.

    ReplyDelete
  18. owh..saudara ku orange :)

    saya doakan semoga orange

    jika rijal - di pilih oleh Allah swt utk faham dengan usaha dan dapat juga khuruj fisabilillah lg dan lg..hingga akhir hayat ye.

    jika nisa - di beri kefahaman atas usaha ini dan mendapat suami yg turut sedia utk khuruj fisabilillah...(maka saudari juga akn tergolong dlm kelompok yg same..hehee)

    amin.. :)

    ReplyDelete
  19. orange say, sy bukan rijal @ nisa im somebody.

    ReplyDelete
  20. hmm..
    rijal = lelaki
    nisa = perempuan

    tentu awk salah seorang darinya kan?
    makanya...awk amin kn aje doa saya.. kerana sgt susah utk org lain mendoakan yg baik2 utk kita tau...
    lagi2 utk org yg x di kenalinye..

    minta doa awk utk saya ye :)

    ReplyDelete
  21. orange said....
    ohh rijal n nisa ni bahasa arab rupanya.

    ReplyDelete
  22. iyelah.....ana mahukan suami y hobi nye ada pikir keluar d jalan Allah...hobinya,meninggalkan ana dengan rasa bangga kerana menyambung sunnah nabi s.a.w...hobinya,menyuruh ana menyiapkan keperluannya,untuk tinggalkan ana 4 bulan kerana menyahut seru Fisabilillah..hobinya,bercakap pasal kebesaran Allah....lelaki seperti ini y ana dambakan.....Jika lah ada dai'e mcm ni d alaf moden ini ye kekandaku sayang....ameen kan ana....huhu...dapat la ana merasa masuk 500 tahun syurga dahulu..hehehehe...naik jazbah nih

    ReplyDelete
  23. owh Allah... Jangnlah Engkau palingkan fikir adik ku selain dari fikir agama dan study..

    kerana Ya Allah..adinda ku ini baru je masuk semester 2..masih ada 6 semester lagi tuuu.. tapi Ya Allah, adinda ku ini dah jauh fikir..
    sedangkan kekanda2 4 atas nye ini rileks jer lagi...hehee :p

    ReplyDelete
  24. heheheheh...sksdsr menerangkn kpd orange.....adat la muslimah sejati...ahaks!.......patutnye kanda bangga...adinda da bo pikir mcm kakanda2 y lain...wlawpun adinda bru 20....huhu...yele2...xpotong line k...lalalalalala...Allah bg jodoh!!!huhu

    ReplyDelete