Ingatan Kepada Penziarah...

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

Saya merupakan seorang hamba Allah swt dan ummat Muhammad saw yang punya pelbagai kekurangan dan juga banyak kelemahan...

Saya juga seorang yang sangat kurang ilmu dan bukan ahli di dalam agama...makanya kini, saya sedang belajar lagi dan lagi semampu dan sedaya saya...

Oleh itu, ingin saya tegaskan..saya bukan seorang ustazah (jadinya jangan di soal saya bab berkenaan agama).
Bukan juga hafizah dan jauh sekali alimah...
(makanya saya bukan pakar bab hadis, dalil dan apa jua untuk menentukan sebarang hukum)....

Maaf andainya, saya tidak dapat menjawab persoalan penziarah di blog ini, YM mahupun email...

Syor saya....carilah orang yang betul2 alim berkenaan setiap bidang ilmu agama ini..

sekian... selamat beramal ^^


~Da'ie Dunia Akhirat~

Sunday, November 1, 2009

* Menggembirakan anak perempuan *

 Bismillahirrahmanirrahim..

Menjadi kebiasaan sya jika blik ke rumah (kmpg ler..maklum la dh duk d bandar lama..hehe) dri kampus, sya akn membawa sedikit buah tangn utk adik2 perempuan sya di rumah. x kira la, maknn ke, barang hiasan @ ape2 shaja.. pasti ada wlupan x seberapa..

Berdasarkan hadis ,Rasulullah s.a.w. bersabda:

‘Sesunggubnya amalan yang sangat dicintai Allah selepas melakukan ibadat fardhu oleh hambanya ialah mengembirakan hati saudaranya sesama Islam’ (Riwayat Baihaqi)

'Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t., akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.'

'Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah).

Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.'



Teringat satu ketika dulu….

Sya pulang ke kmpung menaiki keretapi dr KL sentral terus ke pekan Gemas..dan abah sya akn menunggu di sana utk jemput pulang ke rumah (jauh kampg dri pekan hampir 10 km..main teka jer…hehe).

Setelah bersalamn dan bertanya kabar, kami berjaln ke arah kereta. Niat di ati dri dlm keretapi lg nak mengajak abah ke kedai buah2an (tujuannye mesti la nk beli buah….hihi~ x ada ape nk beli di KL sentral!) utk di jadikn ole2 buat adik2 di rumah tapi terlupa sbb abah berucap panjng..huhu (maklum la..anak nye ni la yg jarang pulang ke rumah jika nk di bandingkn anak2nya di U lain….hehee)

“umu dah solat asar?”…tiba2 abah bertanya. sya thu..mesti abah nk ikram berhenti di masjid berdekatan dgn stesen. “Dah bah.! tdi wat solat jamak takdim di KL Sentral.”

“Nak g mane2 tak? @ nak terus balik?” tibe2 abah bertanya ….”emm..nak g beli buah bah. x beli ape2 utk budak2 di umah (amboi..gne pekataan budak utk adik2..mcm diri dh besr sgt..padahalnye adik2 yg ade di umah tu lg besr dri sya..hehe)

“tak payah la…budak2 kat umah tu, abah beli buah..tak bermakan. ada lg dlm peti ais tu”

hmm…sya diam je tnda OK. tp dlm ati mcm tak sedap jer..ye la, sya balik nnt mesti adik2 smbut tangan dan beg di halamn rumah..tak kn itu je..huhu

Kereta terus meluncur keluar dri pekan….

Tiba2 abah masuk satu simpang…aik, ni nak g ke rumah abg sulung ni. rupa2nya abah nk g ke pasaraya G-Mart yg betul2 letaknya di hadapan rumah abg..

Di sana, abah menyuruh sya memilih bahan mentah utk di masak mlam nnt. juga menyuruh sya mengambil buah..hehe..sya tersenyum dan cepat je tgn sya mencapai buah epal besar (selalu sya panggil epal fuji..). sya thu..adik2 sya suka mkn buah yg satu ni..

Rupa2nya abah dapat membaca keresahan hati sya…lalu abah menunaikn sifat ikramnya..<--- Jazakallah abah!

sya lihat abah mengambil ais krim magkuk besar juga kon ais krim 2 kotak.. (kegemaran kami satu keluarga tu)

puas ati sya dpt juga bwa buah tangan utk org2 umah walaupn bukn gne duit sendiri..hehee..


 
uikss..x tutup aurat!


Sampai di rumah..seperti yg di jangka, adik2 menymbut kepulangn kakk mereka yg satu ni.. sambil mereka menymbut beg dan barang2 yg kami beli… terus je abah kata “haa..ais krim tu kak umu belanja ye”melirik ke arah sya smbil tersenyum...

“Terima kasih kak umu..syang kak umu” secara serentak adik2 sya menymbut..sya apelgi..senyum lebar jer la..hehe. ibarat lembu punya susu, gembala dpt nama…!

(Abah perbuat seperti hadis2 di atas, mengembirakan hati anak2 perempuannya --> Semoga usahanya mendapat pahala amalan di sisi Allah swt..amin)

tibe2 adik bongsu sya menjerit suke ketika mengemas barng2 tersebut di ats meja…”yee..bestnye buah epal fuji!”. terus sya menyahut..”aik, abah kata korng dh tak suka makn buah?”

“bukan kitaorng x suka…cuba kak umu tgok dlm peti ais ada buah apa…buah yg abah suka la..asyik2 abah beli buah yg sama je. pening kitaorng makn”



Sya tersenyum mendgr luahan hati juga lawak adik sya tu dan dalam hati sya dpt mengagak buah ape…terus melihat di dalam peti ais, kn betul……buah oren! hehee… abah..abah…:p

~Sesungguhnya berbanggalah kamu wahai muslimah menjadi seorang wanita iaitu anak perempuan kpd ayah kamu~

sebaik2 perhiasan di dunia, adlah wanita solehah!

maka usahakan juga diri mu menjadi seorang anak yg solehah!

4 comments:

  1. Salam ukhuwah, jazakillahukhoir sudi ziarah blog ummi...

    ReplyDelete
  2. emmm....
    adalah diberitakan dalam hadis-hadis bahawa apabila seorang anak perempuan dilahirkan maka Allah akan menghantar malaikat-malaikat ke rumahnya seraya berkata,"Assalamualaikum wahai penghuni rumah." Malaikat-malaikat akan mengambil anak perempuan itu di bawah sayap mereka dan mengusap kepalanya dengan sayap mereka sambil berkata,"Anak ini adalah lemah dan dia datang dari seorang yang lemah. Sesiapa yang menjaganya dan membesar-kannya maka pertolongan Allah akan bersamanya sehingga hari kiamat."(hadis riwayat tabrani dengan rujukan uswah rasool e akram)

    ReplyDelete
  3. Ummi : iyer ummi..umu dah bals di blog Ummi. Jazakallah ye Ummi sudi nk membaca blog umu ni :)

    Pianed : Subahanallah..bertapa bertuahnya seorang perempuan, di agkat martabatnya oleh Allah swt melalui KekasihNya..Muhammad saw.
    kesian kt org lelaki..hehee
    g kluar dakwah dulu...bru dpt nikmat.
    kami duk jaga amal d umah jer..hehe

    ReplyDelete
  4. senyum saya membaca perkongsian ini. terima kasih atas perkongsian ini :)

    ReplyDelete